25 شهریور 1398
En | 
زمان انتشار: 12 شهریور 1398
آخرین به‌روزرسانی: ﺳﻪشنبه, 12 شهریور,1398
بازدید: 863
پايان اجراي كاغذي طرح‌هاي شاخص قيمت از مهر ماه
پايان اجراي كاغذي طرح‌هاي شاخص قيمت از مهر ماه

از مهر ماه سال جاري اجراي طرح هاي شاخص قيمت به طور كامل با تبلت  انجام خواهد شد و اجراي كاغذي آن پايان مي‌پذيرد.

معاون دفتر شاخص قيمت مركز آمار ايران از اجراي طرح هاي شاخص قيمت با تبلت و پايان  اجراي كاغذي آن، از مهرماه سال   جاري خبر داد. اسعداله رضايي در افتتاحيه کارگاه آموزشي طرح های شاخص قیمت مصرف کننده (CPI  )،‌ با بيان اين مطلب افزود: اجراي طرح‌هاي آمارگيري با تبلت  از چند سال پيش توسط مر كز آمار ايران شروع شده است و دفتر شاخص قيمت از دفاتر پيشرو در اين زمينه بوده است.

اين كارگاه آموزشي از تاریخ دهم شهريور ماه به مدت 3 روز و با حضور حدود 50 نفر از کارشناسان طرح از استان‌ها و 10 نفر از کارشناسان دفتر شاخص قیمت ها و 5 نفر از کارشناسان سایر دفاتر مرکز در محل کلاس‌های آموزشی ساختمان یوسف آباد برگزار شد.

 دكتر رضايي  با ذكر اين نكته كه  از سال 1396، طرح هاي شاخص قيمت به طور همزمان، به صورت كاغذي و با تبلت اجرا  مي‌شود،گفت:‌  طراحي نرم افزار و تهيه چارچوب اين طرح ها براي تبلت از سال 1396،‌ شروع  و تا سال 1397  طول كشيده است  و از سال 1397، نيز به صورت آزمايشي با استفاده از تبلت اجرا شده است.وي تصريح كرد: از مهر ماه سال جاري اجراي طرح هاي شاخص قيمت  به طور كامل با تبلت  انجام خواهد شد و اجراي كاغذي آن پايان مي‌پذيرد.

رضايي در ادامه  با اشاره  به مصوبه شوراي عالي آمار در رابطه با  رفع موازي كاري در انتشار آمار هاي رسمي و لازم الاجرا بودن  مرجعيت مركز آمار ايران در توليد و انتشار شاخص هاي اقتصادي از جمله نرخ تورم، گفت:‌ اين موضوع حساسيت هر چه بيشتر اجراي طرح‌هاي شاخص قيمت ودقت و زحمتي را كه كارشناسان استاني براي اجراي اين طرح بايد داشته باشند، ‌نشان مي‌دهد.

وي افزود:‌طرح هاي شاخص قيمت  روستايي  نيز پس از يك يا دو دوره اجرا، با استفاده از تبلت اجرا خواهد شد.

گفتني است شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) به عنوان یک نماگر اقتصاد كلان جهت سیاستگذاری و برنامهریزی در اموری مانند تنظيم سياستهاي پولي و مالي، سياست هاي توزيع و مصرف، محاسبه قدرت خريد خانوار و تعديلات حقوق و دستمزد و همچنین تعدیل حسابهای ملی مورد استفاده قرار میگیرد.

این شاخص با تجمیع شاخص هاي 12 بخش مصرفي بر اساس طبقه بندي استاندارد COICOP در دو گروه عمده "خوراكي ها، آشاميدني ها و دخانيات" و گروه" كالاهاي غير خوراكي و خدمات" و به تفصيل بخش های مختلف نظير نان و غلات، گوشت قرمز و ماكيان، گوشت  ماهي و صدف داران، لبنيات، روغن ها و چربيها، ميوه و خشكبار، سبزيجات، شكر، شيريني، مسكن، پوشاك، كفش، بهداشت و درمان ، آموزش ، حمل و نقل ، هتل و رستوران، ارتباطات، انرژي، لوازم خانگي و ... به تفکیک مناطق شهری و روستایی محاسبه مي شود. براي  محاسبه اين شاخص از اطلاعات جمع آوري شده 475 قلم كالا و خدمت در قالب 420 هزار مظنه قيمت با مراجعه به 75 هزار منبع اطلاع در 357 منطقه شهري و 626 آبادي دركل كشور بصورت ماهانه جمع آوري مي‌شود.

 با توجه به اين كه تربيت نيروي انساني فني براي انجام اين حجم كار، با اجراي يك برنامه آموزش جامع امكان پذير مي شود،‌ لذا  آموزش دستورالعمل ها و نكات فني اجرا به كارشناسان 31 استان، توسط كارشناسان دفتر شاخص قيمت های مركز آمار داده مي شود.

 

تصاویر
  • پايان اجراي كاغذي طرح‌هاي شاخص قيمت از مهر ماه
طراحی سایت