تاریخ انتشار: 28 شهریور 1395
بازدید: 11
دسته‌بندی: سرشماری ١٣٩٥

در میز گرد ایرنا تاکید شد: درخواست از مردم برای مشارکت در سرشماری/هزینه پاسخ دادن کمتر از ندادن است

تهران ـ ایرناـ هشتمین سرشماری کشور از سوم مهرماه در سراسر کشور برای نخستین بار به دو شیوه اینترنتی و جمع آوری اطلاعات به شکل حضوری از طریق تبلت انجام می شود. کد خبر: ٨٢٢٣٤٥٠٨ | تاریخ خبر: ٢٨/٠٦/١٣٩٥ - ١٣:٢٧

به گزارش ایرنا، سرشماری امسال از سوم تا بیست و چهارم مهرماه به شکل اینترنتی و از ٢٥ مهر تا ٢٥ آبانماه از طریق جمع آوری اطلاعات به شکل حضوری از طریق تبلت با کمک ٢٥ هزار پرسشگر انجام می شود. 
براساس برنامه ریزی انجام شده، مقدمات این سرشماری از دو سال پیش از سوی کارشناسان و متخصصان مرکز آمار ایران در حال انجام است و تلاش می شود با همکاری و مشارکت خوب مردم، نتایج مورد نظر محقق شود.
با توجه به اهمیت این برنامه، کارشناسان مرکز آمار ایران در میزگردی در ایرنا، دیدگاه های خود را در این زمینه بازگو و مشارکت همه آحاد جامعه در اجرای این اقدام ملی را خواستار شدند.

** هزینه پاسخ دادن کمتر از ندادن است
عضو هیات علمی پژوهشکده آمار به اهمیت برگزاری سرشماری امسال و اهداف تعیین شده برای آن اشاره کرد و از مردم خواست برای تحقق اهداف تعیین شده و برنامه ریزی از آمارها، همکاری کاملی با ماموران سرشماری داشته باشند.
«اشکان شباک» گفت: پاسخ دادن به پرسش های ماموران سرشماری باعث تامین نیازهای اطلاعاتی برنامه ریزان کشور در سال های آینده خواهد شد لذا همکاری در ارایه پاسخ های صحیح، به نفع کشور است.
وی ادامه داد: نتایج سرشماری، پایه برنامه ریزی در کشور است؛ در واقع اطلاعات درست می تواند به بهبود تنظیم و تدوین برنامه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کمک کند.
وی گفت: به طور کلی سه نوع روش جمع آوری اطلاعات است که سرشماری، روش ثبتی و یا نمونه گیری را شامل می شود.
عضو هیات علمی پژوهشکده آمار توضیح داد: یکی از کاربردهای مهم سرشماری، علاوه بر گردآوری اطلاعات پایه ای، ساختن چارچوب های لازم برای طرح های آمارگیری است که به صورت نمونه گیری در فواصل، میان سرشماری ها استفاده می شود. همچنین به تهیه اطلاعات اولیه و پیشین برای انجام برآورهای لازم در نمونه گیری ها منجر می شود.
شباک گفت: با توجه به روش ترکیبی و بهره گیری از اطلاعات ثبتی در سرشماری امسال، تعداد پرسش ها کاهش یافته به طوری که پاسخ به همه سئوالات به شکل حضوری بیش از ١٥ دقیقه وقت نیاز ندارد. 
وی به ضریب نفوذ بالای ٤٠ درصدی اینترنت در ایران اشاره کرد و افزود: پیش بینی می شود بیش از ٣٥ درصد مردم در سرشماری به شکل اینترنتی مشارکت کنند.
این کارشناس آمار به سطح بین المللی آمارها نیز اشاره کرد و گفت: در نظام بین المللی آمار رسمی، اهمیت استانداردهای آماری تا آنجاست که در اصل نهم آن - که توسط بخش آمار سازمان ملل تهیه و ابلاغ شده و به عنوان منشور مهمی توسط همه سازمان های آماری ملی جهان مورد استناد است- به طور مشخص استانداردهای آماری را اشاره می کند.
وی توضیح داد: با استفاده از استانداردهای آماری بین المللی، طبقه بندی های استاندارد و سایر استانداردها از دیرباز مورد توجه سازمان های بین المللی بوده است، بنابراین، سازمان های بین المللی برای پدیده های مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، استانداردها را تهیه و استفاده از آنها را به کشورهای عضو توصیه کرده اند.
شباک گفت: استانداردهای آماری ارائه شده توسط کمیسیون آماری سازمان ملل(UNSD)، سازمان بین المللی کار(ILO)، صندوق بین المللی پول(IMF)و سازمان همکاری اقتصادی و توسعه(OECD) و ...، نمونه هایی از سازمان های بین المللی مرجع است که در موضوع های مختلف استانداردهای آماری را ارائه داده اند. 
به گفته شباک، از سوی دیگر کمیسیون آمار سازمان ملل نیز در دستورالعمل هایی که برای اجرا به همه مراکز آماری جهان توصیه می کند، به صراحت بر وجود یک واحد سازماندهی شده مسئول برای توسعه استانداردهای آماری و همچنین پشتیبانی کردن از برنامه های حوزه های آماری در توسعه استانداردهایی که پیشتر وجود نداشته اند یا به هنگام نبوده اند، تاکید می کند. 
وی با اشاره به تعاریف آماری در سطح ملی گفت: در بند 'و' از ماده سه قانون تأسیس مرکز آمار ایران، تهیه تعاریف، تعیین مفاهیم، معیارها و طبقه بندی های آماری بر عهده این مرکز گذاشته شده و ماده هشت همان قانون، وزارتخانه ها، موسسه های دولتی و شرکت های وابسته به دولت را ملزم به تبعیت از تعاریف و مفاهیم، روش ها، معیارها و طبقه بندی های مرکز آمار ایران کرده است.

** خطای آمارگیری در جهان پنج درصد، در ایران یک درصد
وی درباره خطای آمارگیری نیز گفت: به طور معمول تا پنج درصد خطا در سرشماری با چنین ابعادی وجود دارد اما در ایران هیچگاه خطای سرشماری بیش از یک درصد مشاهده نشده است.
شباک معتقد است، کاهش تعداد پرسش های سرشماری، سبب می شود پاسخگو اطلاعات درست و کامل را بدهد.
وی، به آدرس وبگاه سرشماری ٩٥ برای خانوارهایی که می خواهند از طریق اینترنت در سرشماری شرکت کنند (www.sarshomari٩٥.ir) اشاره کرد و افزود: همچنین می توان از طریق سایت مرکز آمار ایران وارد سایت سرشماری شد. 
شباک ابراز امیدواری کرد، درصد بالایی از مردم در سرشماری به شکل اینترنتی مشارکت کنند تا ایران در رقابت بین المللی با کشورهای پیشرو آماری جهان سربلند باشد. 
به گفته وی، در آسیا کشور ژاپن با وجود آنکه ضریب نفوذ اینترنت بیشتری از ایران دارد در سرشماری سال گذشته میلادی در آن کشور، ٣٥ درصد مردم به صورت اینترنتی شرکت کرده بودند.

** مردم کد سرشماری اینترنتی را نگهداری کنند
مدیرکل دفتر برنامه ریزی پایش عملکرد و دبیرخانه شورای عالی مرکز آمار ایران نیز در این میزگرد یادآورشد: در صورتی که خانوارهایی در سرشماری به شکل اینترنتی مشارکت کردند پس از پایان سرشماری، کدی به آنها داده می شود که باید آن را یادداشت و نگهداری کنند.
«کاوه کیانی» ادامه داد: مرکز آمار ایران نیز از طریق پیامک این کد را ارسال می کند؛ هنگامی که ماموران سرشماری به درب خانه آنها مراجعه کردند، کد را ارائه دهند تا دیگر سرشماری نشوند.
وی گفت: ماموران سرشماری وقتی به درب خانه ای مراجعه کردند و کسی در منزل نبود، برگه اطلاعیه ای را به درب خانه می چسبانند که حاوی یک کد غایب ویژه آن خانوار و آدرس وبگاه سرشماری است که خانوار می تواند به شکل اینترنتی و با استفاده از آن کد، سرشماری خود را انجام دهد. در غیر اینصورت سرپرست یا فرد مطلع خانوار باید با شماره تلفنی که در همان برگه نوشته شده تماس گیرد و به صورت تلفنی سرشماری شود.
کیانی تاکید کرد: اگر اجرای سرشماری امسال که پیشینه قوی کارشناسی را به همراه دارد با موفقیت و درصد بالای مشارکت اینترنتی همراه باشد، ایران در باشگاه کشورهای دارای نظام آماری مدرن قرار می گیرد؛ هرچند اکنون در زمره کشورهای پیشرفته آسیایی به لحاظ آماری قرار داد.
به گفته این مقام مسئول در مرکز آمار، نتایج اولیه سرشماری دیماه امسال و نتایج تفصیلی نیمه نخست سال آتی اعلام می شود.
وی یادآورشد: برای ارزیابی فرایند این سرشماری و اصلاح نقص های احتمالی، تاکنون سه سرشماری آزمایشی در کشور انجام شده است.

** تعجب کارشناسان بین المللی در بخش آمار از طراحی نرم افزارهای ایرانی
مدیرکل دفتر صنعت، معدن و زیربنایی مرکز آمار ایران، اهداف سرشماری در کشور را «بدست آوردن اطلاعات پایه ای در زمینه جمعیت، خانوار و مسکن به همراه فراهم کردن اطلاعات لازم برای اجرای آمارگیری های نمونه ای خانواری که در فاصله بین دو سرشماری اجرا می شوند»، اعلام کرد و افزود: علاوه بر این، سرشماری در تهیه اطلاعات مورد نیاز در سطوح کوچک جغرافیایی نیز استفاده می شود.
«علیرضا رضایی» جمع آوری اطلاعات سرشماری از طریق تبلت و یا اینترنتی را گامی مهم از سوی مرکز آمار ایران دانست و گفت: استفاده از تبلت در سرشماری کشاورزی سال ١٣٩٣ در کشور تجربه شد که نتایج خوبی نیز دربر داشت. 
وی افزود: سرشماری نفوس و مسکن اطلاعات جامعی درباره جمعیت، خانوار و مسکن ارائه می دهد که می تواند مبنای برنامه ریزی های آینده قرار گیرد.
به گفته وی، همه فرایند انجام کار و نرم افزارهای این فعالیت پیچیده توسط متخصصان داخلی طراحی و تهیه شده که تعجب کارشناسان بین المللی را به همراه داشته است.
به گزارش ایرنا، نخستین سرشماری اینترنتی در ایران از شنبه هفته آینده سوم مهرماه شروع می شود و تا ٢٤ مهرماه ادامه دارد. همچنین از ٢٥مهرماه تا ٢٥ آبان ماه نیز سرشماری حضوری با ابزار تبلت انجام خواهد شد.
مرکز آمار ایران برای مشارکت هرچه بیشتر شهروندان در سرشماری اینترنتی، به قید قرعه به یک هزار نفر از خانوارهایی که با اینترنت در سرشماری شرکت کنند ١٠ میلیون ریال جایزه نقدی پرداخت می کند.
خبرنگار: زهره دریغ گفتار - سردبیر: لطیف نکوئی 

اشتراک گذاری
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating
تاریخ به‌روزرسانی: 10 دی 1399