تاریخ انتشار: 23 آبان 1400
بازدید: 5
دسته‌بندی: اخبار آماری
بازنگری نتایج پیش‌بینی جمعیت ایران تا افق ١٤٣٠ شمسی

بازنگری نتایج پیش‌بینی جمعیت ایران تا افق ١٤٣٠ شمسی

در بازنگری جمعیت ایران، با توجه به واقعیت­‌های موجود جامعه و شاخص‌های محاسبه شده از سال ١٣٩٦ تا ١٣٩٩، سناریوهای باروری و مرگ و میر در مقایسه با پیش‌بینی قبلی تغییر كرد.

جمعیت و آینده آن همواره از نیازهای مهم سیاستگذاران و برنامه­ریزان بوده است. در همین راستا پس از انتشار نتایج سرشماری سال ١٣٩٥، در سال ١٣٩٦ جمعیت كل كشور تا افق ١٤٣٠ و جمعیت استانی تا سال ١٤١٥ پیش‌بینی شده و نتایج آن پس از تصویب كمیته آمار بخشی جمعیت منتشر شد. با گذشت پنج سال از اجرای سرشماری ١٣٩٥ و با توجه به تغییرات اجتماعی و فرهنگی جامعه و از جمله همه­‌گیری كوید ١٩، بازنگری پیش‌بینی جمعیت بیش از پیش ضرورت یافته و مجددا در دستور كار قرار گرفت.

در بازنگری جمعیت ایران، با توجه به واقعیت­‌های موجود جامعه و شاخص‌های محاسبه شده از سال ١٣٩٦ تا ١٣٩٩، سناریوهای باروری و مرگ و میر در مقایسه با پیش‌بینی قبلی تغییر كرد. ارزیابی داده­ های سرشماری و سناریو مهاجرت هم كماكان بر اساس پیش بینی قبلی باقی ماند. برای پیش‌بینی جمعیت طبق روال گذشته از روش ترکیبی (مولفه‌ای – نسلی)[١] استفاده شد.

برای پیش‌بینی جمعیت كل كشور تا افق ١٤٣٠، شش سناریو در نظر گرفته شد:

  • جبران كاهش باروری پس از دوره همه‌گیری کووید ١٩(سال ١٤٠٣) و ادامه کاهش شیب ملایم باروری تا ١,٦ فرزند
  • كاهش شیب ملایم باروری تا ١,٦ فرزند
  • تثبیت باروری ١,٧ فرزند
  • كاهش باروری ١,٣ فرزند (سناریو بدبینانه)
  • افزایش باروری تا سطح جانشینی ٢,١ فرزند
  • افزایش باروری تا بالاتر از سطح ٢,٥ فرزند (سناریو خوشبینانه)  

جمعیت در دو مرحله پیش‌بینی شد به این ترتیب ابتدا جمعیت کل کشور به صورت مستقل و با شش سناریو پیش‌بینی شد و سپس جمعیت ٣١ استان با یک سناریو (سناریو محتمل) پیش‌بینی شدند.

سناریو جبران كاهش باروری پس از دوره كرونا و ادامه کاهش شیب ملایم باروری تا ١,٦ فرزند به عنوان سناریو محتمل جمعیت کل کشور برای سال ١٤٣٠ در حدود ٩٣٦٣٢٠٠٠ نفر لحاظ شد. در بدبینانه‌‌ترین سناریو یعنی كاهش میزان باروری کل تا ١,٣ فرزند، جمعیت در حدود٩٠٢٢٠٠٠٠ نفر و در خوش‌بینانه‌ترین حالت یعنی افزایش میزان باروری کل تا ٢.٥ فرزند، جمعیت در حدود ١٠٢١٨٩٠٠٠ نفر پیش‌بینی شد.

شایان ذكر است بازنگری پیش بینی جمعیت در بیست و نهمین جلسه كمیته بخشی آمار جمعیت مورخ ١٤٠٠/٧/٦ و پس از اعمال نظرات كارشناسی مورد تایید اعضاء قرار گرفت.

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.