تاریخ انتشار: 09 آذر 1400
بازدید: 3
دسته‌بندی: اخبار آماری
«آیین‌نامه اجرایی گواهی‌نامه اهتمام به كیفیت آمارهای رسمی نظام آماری ایران» ابلاغ شد

«آیین‌نامه اجرایی گواهی‌نامه اهتمام به كیفیت آمارهای رسمی نظام آماری ایران» ابلاغ شد

در «آیین‌نامه اجرایی گواهی‌نامه اهتمام به كیفیت آمارهای رسمی نظام آماری ایران»، شرایط و ضوابط دریافت گواهی‌نامه اهتمام به كیفیت درج شده است

آیین‌نامه اجرایی «گواهی‌نامه اهتمام به كیفیت آمارهای رسمی نظام آماری ایران » در ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۰، توسط آقای دكتر حسین‌زاده، معاون سازمان برنامه و بودجه كشور و رئیس مركز آمار ایران و دبیر شورای‌عالی آمار ابلاغ شد. طبق ماده ۶ برنامه ملی توسعه آمار كشور (۱۴۰۰-۱۳۹۶)، آمارهای رسمی كشور بر اساس «آیین‌نامه كیفیت آمارهای رسمی» باید مورد ارزیابی قرار گرفته و نشان كیفیت دریافت كنند. در آیین‌نامه مذكور كه در ۱۴۰۰/۲/۶ به تصویب شورای‌عالی آمار رسیده است، سه سطح از نشان كیفیت برای آمارهای رسمی تعریف شده است كه عبارتند از «گواهی‌نامه اهتمام به كیفیت»، «گواهی‌نامه تعهد به كیفیت» و «گواهی‌نامه تضمین كیفیت».

• «گواهی‌نامه اهتمام به كیفیت» پایین‌ترین سطح از نشان كیفیت است. این سطح، حداقل‌هایی را در بر دارد كه دستگاه اجرایی باید در فرایند تولید آمارهای رسمی رعایت كند. دریافت این نشان به منزله تأیید كیفیت آمارهای تولیدی نیست، بلكه تلاش دستگاه برای رسیدن به كیفیت قابل قبول را نشان می‌دهد. در این سطح از نشان، دستگاه اجرایی تا رسیدن به كیفیت قابل قبول، هنوز مسیری طولانی در پیش‌رو دارد.

سطح دوم از نشان كیفیت، «گواهی‌نامه تعهد به كیفیت» است. رسیدن به این سطح از نشان بیان كننده آن است كه دستگاه اجرایی در زمینه كیفیت آمارهای خود، گام‌های مؤثری برداشته و فرآیند تولید را تحت كنترل قرار داده است. در این سطح، نحوه ارتباط و تعامل با كاربران بهبود یافته و اقدامات مناسبی برای كاهش خطا در تولید آمارها انجام شده است. هر چند در مقایسه با سطح «گواهی‌نامه اهتمام به كیفیت»، در این سطح از نشان، اقدامات قابل توجهی برای بهبود كیفیت آمارهای تولیدی برداشته می‌شود، اما هنوز نمی‌توان تمام ابعاد كیفیت را تأیید نمود.

بالاترین درجه از نشان كیفیت، «گواهی‌نامه تضمین كیفیت» است. در این سطح از نشان، می‌توان كیفیت آمارها را تضمین نمود و به كاربران اطمینان داد كه آمارهای تولید شده در این سطح از كیفیت، دارای بالاترین حد كیفیت مورد انتظار هستند. در این سطح بیش از ۹۰ درصد از الزامات «چارچوب مدیریت كیفیت آمارهای رسمی نظام آماری ایران» در دستگاه اجرایی پیاده‌سازی شده است.

در «آیین‌نامه اجرایی گواهی‌نامه اهتمام به كیفیت آمارهای رسمی نظام آماری ایران»، شرایط و ضوابط دریافت گواهی‌نامه اهتمام به كیفیت درج شده است.

برای اطلاع بیشتر به بخش «دبیرخانه شورای سیاستگذاری كیفیت آمار رسمی» در صفحه اول درگاه ملی آمار به آدرس   https://www.amar.org.ir مراجعه نمایید

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.