تاریخ انتشار: 18 اسفند 1400
بازدید: 57
دسته‌بندی: گزارش تصویری
بازدید دکتر حسین زاده ، رئیس مرکز آمار ایران از سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان

بازدید دکتر حسین زاده ، رئیس مرکز آمار ایران از سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان

رئیس مرکز آمار ایران در سفر به گیلان عنوان کرد: از آغاز شیوع کرونا هیچ یک از گزارش های مرکز آمار ایران با تأخیر مواجه نشد/ امکان محاسبه نرخ تورم شخصی برای افراد از سال آینده فراهم شد.

رئیس مرکز آمار ایران روز سه شنبه مورخ ١٧ اسفند از سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان بازدید کرد. جواد حسین زاده رئیس مرکز آمار ایران در جلسه شورای معاونین این سازمان از عملکرد معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان، تقدیر کرد.

وی با بیان اینکه مرکز آمار ایران یکی از نهادهای حاکمیتی در کشور است که وظیفه تولید و انتشار آمارهای رسمی را برعهده دارد، گفت: وظایف مهمی به عهده این مرکز گذاشته شده است که این وظایف روز به روز گسترده تر شده و همچنین کیفیت انجام کار افزایش پیدا کرده است.

 حسین زاده عمده ترین فعالیت های مرکز آمار ایران را اجرای طرح های آماری،سرشماری ها، آمارهای ثبتی، تهیه و تدوین سالنامه های آماری، تهیه انواع نشریات، تهیه حساب های منطقه ای و ملی و... عنوان و خاطرنشان کرد: سرمایه اجتماعی بسیار بزرگ به‌واسطه این فعالیت ها در کشور ایجاد شده که روز به روز  در کنار رفع نواقص ، تلاش برای افزایش کیفیت داده ها و گزارش های خروجی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه مدرن سازی نظام آماری کشور یکی از مسائلی است که به‌صورت پر رنگ در این مرکز دنبال می شود،گفت: یکی از مصادیق مهم این مدرن سازی رفتن به سمت شیوه های ثبتی مبنا و به عنوان مثال سرشماری عمومی نفوس و مسکن است که از این پس به صورت ثبتی مبنا در کشور انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه در سرشماری سنتی عمدتاً کار توسط مرکز آمار ایران و نیروهایی که تجربه انجام سرشماری و طرح های آماری را دارند انجام می شود، ولی در روش ثبتی مبنا مرکز آمار هماهنگ کننده است،گفت: برای اتصال پایگاه ها و سامانه های اطلاعاتی دستگاه های اجرایی بالغ بر ١٠٠ شیونامه در دنیا طراحی شده است.

حسین زاده با شاره به اینکه مرکز آمار ایران از لحاظ عملکرد آماری حائز رتبه خوبی در دنیا است، افزود: کرونا اثر شدیدی بر فعالیت های آماری که به صورت میدانی انجام می شود، گذاشت و این در به تعویق افتادن انتشار گزارش ها و نتایج طرح های های آماری مهم در بسیاری از کشورهای دنیا مشهود است. علیرغم شیوع گسترده ویروس کرونا هیچ یک از شاخص های آماری در کشور با تأخیر یا تعویق مواجه نشد و تقویم انتشاراتی تعهد مرکز آمار ایران کاملا مورد اجرا قرار گرفت.

وی با بیان اینکه  در ابتدای شیوع ویروس کرونا با مشورت و آینده نگری که صورت گرفت مرکز آمار ایران به این نتیجه رسید که همه گیری این ویروس بزودی متوقف نخواهد شد و ادامه خواهد داشت،گفت: سریعاً اجرای طرح های آماری به صورت تلفنی، استفاده از کال سنتر،روش های اینترنتی و... جایگزین روش های قبلی شد و این امر موجب شد وقفه ای در تولید و انتشار آمار نداشته باشیم.

رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به تشکیل ستاد ملی سرشماری عمومی نفوس و مسکن ثبتی مبنا با عضویت ١٠ وزیر و ٥ رئیس سازمان و به ریاست رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور،خاطرنشان کرد: ایران جزو معدود کشورهایی است که برای انجام سرشماری نهادی را در این سطح اهمیت تشکیل می دهد.

حسین زاده با اشاره به تهیه برآورد جمعیت در سطح شهرستان توسط مرکز آمار ایران با کمک معاونت های آمار و اطلاعات سازمان ها به عنوان یکی از کارهای مهم در دست اجرا، افزود: در سال های گذشته تنوع محصولات مرکز آمار ایران ارتقاء داده شده و از سوی دیگر بازه زمانی انتشار گزارش ها کوتاه تر شده است.

رئیس مرکز آمار ایران، تهیه تورم ملی، انتشار متوسط قیمت اقلام اساسی، انتشار تورم دهک ها، انتشار عمومی گزارش تورم استانی، افزایش ارتباط با رسانه ها و... را از جمله اقدامات مهم این مرکز طی سال های گذشته برشمرد و تصریح کرد: برای سال آینده محاسبه تورم فردی در دستور کار قرار گرفته است و افراد می توانند با مشخص کردن سبد مصرفی خود، میزان تورم را برای خود محاسبه کند.

گفتنی است، علاوه بر حضور در جلسه شورای معاونین، تجلیل از همکار جانباز معاونت آمار و اطلاعات سازمان به مناسبت اعیاد شعبانیه و سخنرانی در جمع کارشناسان معاونت آمار و اطلاعات از دیگر برنامه های سفر رئیس مرکز آمار ایران، به استان گیلان بود.

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.