تاریخ انتشار: 24 فروردین 1401
بازدید: 5
دسته‌بندی: اخبار آماری
گزارش شاخص قیمت املاک مسكونی شهر تهران سال ١٤٠٠

گزارش شاخص قیمت املاک مسكونی شهر تهران سال ١٤٠٠

نرخ تورم نقطه‌ای در اسفند ماه ١٤٠٠ به عدد ١٩,٨٥ درصد رسیده است. تورم نقطه‌­ای اسفند ماه در مقایسه با تورم نقطه‌­ای بهمن ماه (٢٣.٠١ درصد) ٣.١٥ واحد درصد کاهش داشته است.
گزارش شاخص قیمت املاک مسكونی شهر تهران سال ١٤٠٠

توضیح: شاخص قیمت املاك مسكونی شهر تهران با استفاده از اطلاعات ثبتی سامانه املاک و مستغلات کشور و به روش هدانیك محاسبه شده است. جهت محاسبه درصد تغییرات قیمت واحدهای مسکونی؛ شاخص قیمت نسبت به متوسط قیمت، تغییرات قیمت­ها را بهتر نشان می­دهد. زیرا مشخصات واحدهای فروش رفته در دوره­های مختلف می‌توانند تغییرات زیادی داشته باشند که در محاسبه متوسط قیمت قابل شناسایی نمی‌باشند. به عنوان مثال، تعداد واحدهای فروش رفته نوساز در یك دوره امكان دارد بسیار بیشتر از دوره قبل باشد كه در این حالت متوسط قیمت دو دوره متوالی با یكدیگر قابل مقایسه نخواهند بود. شاخص قیمت محاسبه شده به روش هدانیك این مشكل را برطرف می‌كند و اثر تغییرات كیفی در طول دوره‌های مختلف را از بین می‌برد، بنابراین با وجود این­که متوسط قیمت املاک مسکونی نسبت به شاخص قیمت برای عامه جامعه ملموس­تر است با این حال به دلیل حذف تغییرات کیفی در محاسبه شاخص قیمت به روش هدانیک تغییرات قیمت در این روش بسیار دقیق­تر از تغییرات روش متوسط قیمت است.

شاخص قیمت

در سال ١٤٠٠ عدد شاخص قیمت املاک مسکونی شهر تهران بر اساس ماه پایه فروردین ١٤٠٠ به عدد ١٠٩,٧٣ رسید كه نسبت به سال ١٣٩٩(٨٢,٥٠)، ٣٣.٠١ درصد افزایش داشته است.

افزایش تورم نقطه‌ای

منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد. نرخ تورم نقطه‌ای در اسفند ماه ١٤٠٠ به عدد ١٩,٨٥ درصد رسیده است. تورم نقطه‌­ای اسفند ماه در مقایسه با تورم نقطه‌­ای بهمن ماه (٢٣.٠١ درصد) ٣.١٥ واحد درصد کاهش داشته است.

کاهش تورم ماهانه

منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت در ماه جاری نسبت به عدد شاخص ماه قبل آن می‌باشد كه در اسفند ماه ١٤٠٠ این اطلاع به عدد ٠,٥٦١ درصد رسیده است. تورم ماهانه اسفند در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (٣,٢٥ درصد)، ٢.٧ واحد درصد کاهش داشته که بیشترین کاهش تورم ماهانه در سال ١٤٠٠ می­باشد.

کاهش تورم سالانه

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به شاخص دوره مشابه سال قبل می‌باشد. نرخ تورم سالانه اسفند ماه ١٤٠٠ املاك مسكونی شهر تهران به عدد ٣٣,٠١ درصد رسیده است که نسبت به همین اطلاع در سال قبل(٧٩,٠٤ درصد)، ٤٦,٠٣ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

برای مشاهده اطلاعات تفصیلی به فایل پیوست مراجعه کنید.
اشتراک گذاری
تصاویر
فایل های پیوستی
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.