تاریخ انتشار: 19 آبان 1398
بازدید: 760
دسته‌بندی: اخبار آماری
ابلاغ چارچوب كیفیت نظام آماری كشور توسط مركز آمار ایران به دستگاه‌ها/ تهیه چارچوب كیفیت  نظام آماری كشور با همكاری  یازده دستگاه اجرایی

ابلاغ چارچوب كیفیت نظام آماری كشور توسط مركز آمار ایران به دستگاه‌ها/ تهیه چارچوب كیفیت  نظام آماری كشور با همكاری  یازده دستگاه اجرایی

چارچوب  كیفیت  نظام آماری كشور، روز شنبه 18  آبان ماه و همزمان با روز  ملی كیفیت به دستگاه های اجرایی ابلاغ شد. رئیس مركز آمار  ایران در نشست مشترك  با دبیران كمیته‌های آمار بخشی  دستگاه های اجرایی ، چارچوب كیفیت نظام ‌آماری را رسما  به دستگاه‌ها ابلاغ كرد. دكتر حسین زاده در این نشست،‌ با بیان این كه توسعه پایدار در یك سیستم بسته  امكان پذیر نبوده و به یك سیستم پویا نیازمند است ،گفت:‌  نظام‌آماری مدرن  نیز  فقط در یك بستر پویا محقق می گردد و نظامی پویا است  كه همه دستگاه ها در آن حضور داشته باشند و تعامل ، یكپارچگی و  همگرایی در آن حاكم باشد. وی ادامه داد:‌ ارزش افزوده نظام آماری  با افزایش كیفیت حاصل می شود و چارچوب كیفیت نظام آماری در راستای  بهره‌وری بیشتر  است و بهره وری بیشتر  نیز در گرو كیفیت می‌باشد.

دكتر حسین زاده تصریح كرد:‌ یكی از مصادیق كیفیت  نظام آماری  این است كه فهرست آمار رسمی تهیه شود  كه این فهرست با كمك دستگاه ها تهیه شده و در اولین جلسه كمیسیون تخصصی شورای عالی آمار مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا در شورای عالی آمار به تصویب برسد.

وی تاكید كرد:‌ ارتقاء‌كیفیت زمانی حاصل می‌شود كه  چارچوب كیفیت در دستگاه‌ها به خوبی  پیاده شود و ما حصل این  پیاده‌سازی، نشان كیفیت است كه به آمارها داده می‌شود و آمار هایی در پایگاه  اطلاعات آماری منتشر می شوند و می‌توان به آن ها اعتماد كرد‌كه این نشان كیفیت را داشته باشند.

 دكتر حسین زاده تاكید كرد  نظام  ملی آمار ، نظامی است شامل دستگاه های اجرایی با راهبرد شورای  عالی آمار  و مرجعیت مركز آمار ایران كه با رعایت استاندارد های بین المللی تولید آمار می كند و تقسیم كار،  جزئی از یك نظام ملی آماری است.

وی تاكید كرد:  توصیه‌های بین المللی بر این استوار است كه نظام آماری مستقل و غیر سیاسی باشد.

رئیس مركز  آمار ایران در ادامه گفت: نظام آماری ایران، نظامی جدا از نظام آماری جهانی نیست بلكه یك عضو با سابقه 50 ساله  است كه می تواند نقش مهمی  در نظام آماری بین المللی داشته باشد.

تهیه چارچوب كیفیت  نظام آماری كشور با همكاری  یازده دستگاه اجرایی 

 در این جلسه همچنین مدیر كل دفتر استاندارد ها و نظارت بر  طرح‌های آماری مركز آمار ایران، ‌ گزارشی از فعالیت‌های مركز آمار ایران و دستگاه‌های اجرایی در رابطه با پیاده سازی چارچوب كیفیت نظام آماری كشور  ارائه كرد. دكتر اشكان شباك با بیان این كه  با  در نظر گرفتن  رویكرد  علمی و تخصصی  جهانی  به موضوع مدرن سازی  آمار‌های رسمی  و نظام  آماری،  به ویژه  از سال 2010 میلادی،  افزایش  كیفیت  آمار تولید و متتشر شده نیز اهمیت دو چندانی یافته است،‌ گفت:‌ چارچوب مدیریت  كیفیت ‌آمارهای رسمی در نظام آماری كشور به صورت یكپارچه  و با در نظر گرفتن ظرفیت های موجود  و شرایط نظام آماری كشور و نیز با توجه به استاندارد‌های بین المللی  و به ویژه بر اساس آخرین ویرایش چارچوب پیشنهادی كمسیون آمار سازمان ملل متحد در سال 2019  تهیه شده است.

 وی تاكید كرد : مركز آمار ایران به عنوان مرجع رسمی تهیه و انتشار  آمارهای رسمی مكلف شده است چارچوب كیفیت آمارهای رسمی ر ا تهیه كرده و در اختیار دستگاه ها قرار دهد و در این راستا جلسات متعددی  با دستگاهها برگزار شده است. دكتر شباك افزود: یازده دستگاه در یك كارگروه مشترك  به طور داوطلبانه در  تهیه چارچوب كیفیت نظام آماری كشور همكاری كرده اند كه عبارتند از :‌ سازمان امور  استخدامی كشور، سازمان حفاظت محیط زیست، شهرداری تهران،‌ قوه قضاییه،‌وزارت امور اقتصاد و دارایی، وزارت آموزش و پرورش،‌  وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی،  وزارت تعاون ، كار و رفاه اجتماعی،  وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت نیرو و ‌ وزارت ورزش و جوانان. همچنین وزارت ارتباطات ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  و وزارت  میراث فرهنگ خارج از این كارگروه  در این امر همكاری نموده اند.

 گفتنی است دراین نشست از دستگاه‌های همكار در تهیه چارچوب كیفیت نظام آماری كشور، توسط رئیس مركز آمار ایران تقدیر به عمل آمد.

 

 

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.