تاریخ انتشار: 12 آبان 1398
بازدید: 829
دسته‌بندی: اخبار سازمانی
رئیس مركز آمار ایران :همگرایی در مدیریت شهری نیازمند  مدرن سازی نظام آماری كشور است

رئیس مركز آمار ایران :همگرایی در مدیریت شهری نیازمند  مدرن سازی نظام آماری كشور است

رئیس مركز آمار ایران در نخستین نشست سالانه آمار و برنامه ریزی در مدیریت شهری كه با حضور مدیران، متخصصان و کارشناسان حوزه آمار و برنامه ریزی در اصفهان برگزار  شد، حضور یافت. وی گفت:‌ حدود ۲۷ درصد جمعیت کشور در کلان‌شهرها سکونت دارند و هشت شهر به عنوان کلان‌شهر رسمی معرفی شده است.

 دكتر حسین زاده  با  ذكر این كه هم اینک تهران، تبریز، شیراز، مشهد، اهواز ،کرج ، اصفهان و قم  هشت کلان‌شهر رسمی ایران هستند، افزود:‌ در آمار جدید، کرمانشاه به‌ عنوان نهمین کلان‌شهر ایران اضافه شده است که بالای یک میلیون جمعیت دارد

وی سهم کلان‌شهرها از نظر تولید ناخالص داخلی را حائز اهمیت دانست و افزود: کمیته آمار بخشی کلان‌شهرها با هدف سامان بخشی نظام آمار  این مناطق ایجاد شده است. 

رییس مرکز آمار ایران در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: در شرایط کنونی حدود ۵۵ درصد از نیاز آماری در سطح ملی و ۳۵ درصد استانی و کمتر از ۱۵ درصد در سطح شهرستانی تهیه می‌شود.

رئیس مرکز آمار ایران عنوان کرد: توسعه ابعاد مختلفی دارد که توسعه شهری یکی از مهم‌ترین اجزای آن محسوب می‌شود، در برنامه‌ریزی شهری نیاز به آمار با کیفیت داریم و تعریف کیفیت شامل جامع، به‌ هنگام و در دسترس همگان قرار گرفتن است.

 وی در ادامه تاكید  كرد:‌ در آمایش سرزمین انسان، فضا و فعالیت سه بعد اصلی را تشکیل می‌دهند و این همان نقطه اشتراک مدیریت شهری با سازمان‌های آماری است؛ چرا که برای به دست آوردن آمارهای رسمی از روش‌های ثبتی مبنا، نیاز به تعامل خوب با تمامی دستگاه‌ها به ویژه مدیریت شهری داریم و ‌برای برنامه‌ریزی شهری  نیز نیاز به آمار با کیفیت داریم یعنی ابعاد کیفیت‌ در حوزه آمار باید جامع و به هنگام و در دسترس همگان باشد. 

تهیه فهرست آمار های رسمی  لازمه نظام آماری كشور

رئیس مركز آمار ایران در ادامه سخنان خود  ادامه دارد:‌  با توجه به نیاز به تامین و توسعه کیفیت و گستره آمارها، باید فهرست آمارهای رسمی داشته باشیم تا تکلیف دستگاه‌های اجرایی از این فهرست تعیین شود چرا كه  در وضعیت فعلی چنین فهرستی در کشور وجودندارد.

 وی با بیان اینکه در نظام آماری بالاترین مرجع تصمیم‌گیری شورای عالی آمار است و فهرست آمارهای رسمی   با کمک دستگاه‌های اجرایی در حال تهیه است تا به این شورا تقدیم و از سوی آن تصویب شود، اظهار کرد: در صورت تصویب، تقسیم کار ملی در حوزه آمارهای رسمی انجام خواهد شد.

دكتر حسین زاده تصریح کرد: اهداف آمایش سرزمین و ضرورت آن باید در راستای برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای توازن و توسعه پایدار منطقه صورت بگیرد همچنین از مزایای تمرکز زدایی استفاده کنیم و رفاه عامه و یکپارچه سازی سرزمین را داشته باشیم.

 وی  ادامه داد: یکی از مهم‌ترین برنامه نظام آماری سرشماری ثبتی مبناست که باید این کار توسعه‌ای را در کشور رقم بزنیم.

دكتر حسین زاده  با بیان اینکه شعار ما همگرایی ملی برای مدرن‌سازی نظام آماری کشور است، افزود: شعار جهانی آمار بهتر، زندگی بهتر است از این رو همگرایی در مدیریت شهری نیاز است تا همه شهرها با کمک یکدیگر و کمک مرکز آمار ایران اقدامات ارزشمندی در راستای مدرن‌سازی سبک و سیاق آماری در کشور نهادینه کنند.

وی  افزود: برنامه ملی توسعه آمار کشور مصوب شورای ملی آمار است که آذر ماه سال گذشته به همه دستگاه‌ها ابلاغ شده است و همه دستگاه‌ها باید به صورت یکپارچه و هماهنگ پیش رفته و این سند بالادستی را مدنظر قرار دهند.

 

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.