تاریخ انتشار: 11 آبان 1398
بازدید: 894
دسته‌بندی: اخبار سازمانی
 سرشماری ثبتی مبنا در سال 1400 به صورت پایلوت انجام می‌شود

سرشماری ثبتی مبنا در سال 1400 به صورت پایلوت انجام می‌شود

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه، آمار كالای عمومی است و کالاهای عمومی رقابت‌پذیر نیستند چرا که موجب کاهش‌ کیفیت در کالای عمومی می‌شود، گفت: برای نمونه اگر دو نرخ تورم احصا شود، علاوه‌ بر عدم مطلوبیت موجب سردرگمی می‌شود.

 دكتر جوادحسین زاده در مراسم بزرگداشت روز آمار و برنامه‌ریزی در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: مرکز آمار ایران تنها نهاد رسمی تولید و  اعلام وارائه آمار است.

دكتر جواد حسین زاده در این جلسه با بیان اینکه باید بر اهمیت آمار تاکید شود، اظهار کرد: بدون آمار برنامه‌ریزی و بدون برنامه‌ریزی توسعه امکان‌پذیر نیست.

وی با بیان اینکه باورپذیری بعد مهمی در آمارهای رسمی دارد، عنوان کرد: آمار رسمی یک کالای عمومی است.

وی با تاكید بر این كه آمار از ابتدا با حکومت و حکومت‌داری گره خورده است، خاطر نشان کرد: دستگاه‌ها برای اینکه تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی کنند از آمارها استفاده می‌کنند.

وی افزود:‌در روش ثبتی‌مبنا، بیش از هر زمانی نیاز به همگرایی داریم و  روش‌های سنتی هزینه‌بر هستند ولی روشهای ‌ثبتی‌مبنا بهره‌وری بالایی دارد .

رئیس مركز آمار ایران در ادامه گفت:‌با برنامه‌ریزی كردیم تا  سرشماری ثبتی مبنا سال 1400 به صورت پایلوت انجام می‌شودو  هدفگذاری كرده  ایم تا سرشماری سال 1405 به صورت ثبتی مبنا در کشور  اجرا شود.

رسانه‌ها به‌عنوان واسطه‌های انتقال‌دهنده اطلاعات آماری به مخاطبان عام نقش ارزنده‌ای ایفا می‌کنند

رئیس مركز آمار ایران در ادامه این مراسم، با بیان اینکه مخاطبان حوزه آمار به دو گروه عام وخاص تقسیم می شوند، افزود:‌ دریافت اطلاعات آماری توسط مخاطبان خاص بدون واسطه انجام پذیرفته و می‌توان گفت که این مخاطبان از شناخت کافی نسبت به مقوله آمار برخوردارند. وی افزود: مخاطبان عام نیز اطلاعات آماری خود را با واسطه دریافت می‌کنند و به عبارت دیگر می‌توان گفت که در این دریافت، آنچه که بیشترین نقشرا  ایفا می‌کند، رسانه است.

دكتر حسین زاده  با بیان اینکه رسانه‌ها به‌عنوان واسطه‌های انتقال‌دهنده اطلاعات آماری به مخاطبان عام نقش ارزنده‌ای ایفا می‌کنند، تصریح کرد: این نقش از آن جهت حائز اهمیت است که رسانه‌ها با عملکرد صحیح خود در ارائه اطلاعات آماری به مخاطبان عام، باعث کاهش سوءتفاهم و اشتباه در درک این مخاطبان می‌شوند.

رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به این نكته كه آمار یک کالای عمومی بوده و بی‌تردید ارائه متناوب آمار در جامعه حاکی از آن است که توانسته‌ایم در این زمینه به اهداف ترسیم شده نزدیک شویم، اظهار کرد: نگاهی که در دنیا به موضوع آمار می‌شود، همان نگاهی است که از آن به‌عنوان پشتوانه‌ای برای سیاست‌گذاری‌های کلان پولی و مالی داریم و این یعنی اعتماد به این سیاست‌ها باعث اثرگذاری  آمار ارائه شده خواهد بود.

دكترحسین‌زاده در ادامه تاکید كرد، در خیلی از مواقع شاهد این موضوع هستیم که ناآگاهی در خصوص یک موضوع باعث ایجاد تشکیک در آمار  از جمله موضوع تورم در جامعه می‌شود و امروزه نقش مرجعیت سازمان‌های ملی آمار، وجود قانون یکپارچه و سازگاری با نظام مدرنسازی، سه گرایش مسلط در مدرنسازی به‌شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه نباید با موازی‌کاری و ارائه آمار متفاوت در خصوص یک شاخص، باعث هدررفت منابع شویم، افزود: باید به سمتی حرکت کنیم که آمارگیری ثبتی‌مبنا جایگزین آمارگیری سنتی شودچرا كه با آمارگیری به روش ثبتی‌مبنا داده‌های اداری با روش علمی پردازش شده و به داده آماری تبدیل می‌شود.

حسین زاده با تاکید بر اینکه آمار احصا شده در مرکز  آمار ایران کاملاً محرمانه بوده و تا به امروز هیچ‌گونه تخلفی در این خصوص گزارش نشده است، خاطرنشان کرد: مرکز  آمار ایران تا به امروز استقلال خود را در احصای آمار حفظ کرده و هیچ‌گاه به سمتی حرکت نمی‌کند که در سیاست‌گذاری‌ها نقش داشته و یا اثری بگذارد.

گفتنی است  مراسم گرامیداشت روز آمار و برنامه‌ریزی،‌روز چهار شنبه هشتم آبان ماه  با حضور اسناندار  و جمعی از مدیران استان زنجان و تقدیر از دستگاه‌های برتر در حوزه آمار در زنجان برگزار شد.

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.