تاریخ انتشار: 29 مهر 1398
بازدید: 1095
دسته‌بندی: اخبار آماری
رئیس مركز آمار ایران:‌لازم است بهره وری را در نظام آماری افزایش بدهیم

رئیس مركز آمار ایران:‌لازم است بهره وری را در نظام آماری افزایش بدهیم

در دومین روز از سلسله نشست های تخصصی روز آمار و برنامه ریزی با عنوان "نقش آمار در مدیریت و برنامه ریزی توسعه " که به همت پژوهشکده آمار در سالن اجتماعات مرکز آمار ایران برگزار شد موضوعات جمعیتی و روش های جدید در تولید آمارها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این میزگرد تخصصی دکتر علیپور با اشاره به بحث مدرن سازی نظام آماری و ثبتی مبنا کردن سیستم های آمارگیری بویژه ثبتی مبنا کردن سرشماری عمومی نفوس و مسکن در کشور گفت:در بحث برنامه ریزی های اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی در کشور بحث های مربوط به جمعیت از اهمیت چشمگیری برخوردار است که راه گریزی از آن نیست.

رییس پژوهشکده آمار در ادامه بر چالش های جمعیتی از جمله بحث سالمندی جمعیت در 20 سال آینده و لزوم انجام پیش بینی های آماری لازم در این خصوص تاکید کرد.

دکتر حسین زاده رییس مرکز آمار در ادامه این نشست با بیان اینکه دو وظیفه اصلی دولت ها توزیع مطلوب درآمد و رشد و ثبات اقتصادی است، افزود: بدون اتکا به شاخص های آماری تهیه و تولید شده در نظام آمارهای رسمی، امکان بررسی و پایش تحقق اهداف توسعه ای مورد نظر محقق نخواهد شد.

رییس مرکز آمار با اشاره به حرکت نظام آماری کشور از نظام آمارگیری های سنتی و حضوری چهره به چهره به سمت ثبتی مبنای مدرن، بر پیگیری روش تولید داده های جدید در حوزه نظام آماری به روش ثبتی مبنا برای افزایش بهره وری در کشور تاکید کرد.

وی ضمن ذکر این نکته که ضرورت دارد آمارها با کمترین هزینه و با بالاترین کیفیت و در تنوع جغرافیایی و موضوعی تهیه و تولید شود تصریح کرد به منظورافزایش بهره وری و ارتقای نظام آماری کشور باید تنوع آمار و داده ها را با کاستن از هزینه های آمارگیری و تولید آمارهای ثبتی افزایش دهیم.

حسین زاده با اشاره به پیام امسال روز آمار و برنامه ریزی با عنوان" همگرایی ملی برای مدرن سازی نظام آماری کشور" ، توسعه بدون برنامه ریزی و برنامه ریزی بدون آمار  را غیر ممکن دانست و افزود: در شیوه نوین تولید آمار همه ارکان نظام و حاکمیت با حفظ اصل بهره وری پای کار می آیند و دستگاه های اجرایی در کنار انجام وظایف جاری خود برای ارایه خدمات به مردم و سایر دستگاه ها و در خلال فعالیت های تخصصی خود داده های خود را در اختیار مرکز آمار قرار می دهند.

وی اضافه کرد: داده ها در یک اتاق امن با رعایت اصول محرمانگی، ناشناس سازی می شود و بدین ترتیب محرمانگی اطلاعات فردی و شخصی حفظ می شود.

رییس مرکز آمار ضمن با اهمیت خواندن حفظ محرمانگی اطلاعات فردی و شخصی و نگهداری داده های انتقال داده شده به اتاق امن در مرکز آمار،تجمیع و تلفیق داده های ثبتی هویتی،املاک و مستغلات و فعالیت های کسب و کار را با فرمت و شیوه یکسان ازجمله برنامه های اصلی ایران استارز و ثبتی مبنا کردن نظام آماری مرکز برشمرد.

گفتنی است در ادامه این نشست با موضوع  نقش آمار در مدیریت و برنامه ریزی توسعه محورهای "نقش آمار در توسعه و برنامه ریزی های اقتصادی و اجتماعی"،" نقش آمار در آمایش سرزمینی و "نقش اطلاعات مکانی در برنامه ریزی ملی و منطقه ای" مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این نشست آقایان دکتر علیپور، دکتر توفیق،دکتر میرزایی،دکتر رستمی، دکتر عباسی و دکتر شفیعی رییس سازمان نقشه برداری کشور به عنوان سخنران به ایراد سخنرانی پرداختند.

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.