تاریخ انتشار: 22 خرداد 1401
بازدید: 4
دسته‌بندی: اخبار سازمانی
 برگزاری نخستین سمینار آموزشی طرح شاخص قیمت مصرف کننده با تأکید بر تکنیک‌های جمع‌آوری داده‌ها به صورت الکترونیکی و تحلیل نتایج آن

برگزاری نخستین سمینار آموزشی طرح شاخص قیمت مصرف کننده با تأکید بر تکنیک‌های جمع‌آوری داده‌ها به صورت الکترونیکی و تحلیل نتایج آن

دکتر حسین زاده با اشاره به فعالیت‌هایی که در راستای اجرای سرشماری ثبتی مبنا و نوین سازی نظام آماری توسط مرکز آمار ایران انجام شده است، گفت: از داده های ثبتی در طرح‌های شاخص قیمت هم استفاده می‌شود و تغییر سال پایه این طرح ها نیز در دست انجام است.
نخستین سمینار آموزشی «طرح شاخص قیمت مصرف کننده با تأکید بر تکنیک­ های جمع‌­آوری داده­‌ها به صورت الکترونیکی و تحلیل نتایج آن» از تاریخ ٢٢ لغایت ٢٣ خرداد ماه، با حضور کارشناسان استانی و همکاران دفتر شاخص قیمت در ساختمان یوسف­ آباد مرکز آمار ایران برگزار می‌شود.

رئیس مرکز آمار ایران در افتتاحیه این سمینار آموزشی، ضمن تبریک میلاد با سعادت امام هشتم شیعیان، از زحمات کارشناسان معاونت آمار و اطلاعات استان‌ها، برای اجرای طرح های آمارگیری، در طول دوران سخت و شکننده شیوع همه‌گیری بیماری کووید-١٩ تشکر نمود. دکتر حسین زاده، افزود: به خاطر این همه‌گیری در اکثر کشورهای دنیا، طرح های آماری متوقف و یا با تاخیر اجرا شده است اما در کشور ما با همت و تلاش همکاران مرکز و همکاران استانی، همه شاخص‌ها منطبق با تقویم انتشاراتی، منتشر شده است. وی در ادامه از زحمات و تلاش‌های همکاران مرکز و همکاران استانی برای تصویب مرجعیت مرکز آمار ایران در انتشار آمارهای رسمی تشکر و قدردانی کرد.

رئیس مرکز آمار ایران در ادامه با اشاره به موضوع نوین سازی نظام آماری کشور،گفت: در بحث ثبتی مبنا شدن و نوین سازی نظام آماری کشور، مهمترین مقوله، وجود یک قانون خوب است که در این زمینه قانون مرکز آمار ایران موجود است، اما ضمانت اجرایی محکمی ندارد. خوشبختانه، این قانون در حال حاضر مراحل تبدیل شدن به قانون آمار کشور را طی می کند تا ضمانت حقوقی و اجرایی محکمی برای همکاری دستگاه ها با مرکز آمار ایران ایجاد شود. وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌هایی که در راستای اجرای سرشماری ثبتی مبنا و نوین سازی نظام آماری توسط مرکز آمار ایران انجام شده است، گفت: از داده های ثبتی در طرح‌های شاخص قیمت هم استفاده می‌شود و تغییر سال پایه این طرح ها نیز در دست انجام است.

در این سمینار همچنین، دکتر حسینی نژاد، مدیر کل دفتر شاخص قیمت ها، ضمن اشاره به برخی از فعالیت‌های انجام شده در دو سال گذشته و تشکر از تلاش های معاونت آمار و اطلاعات استان ها درشرایط سخت بیماری کرونا،گفت: تغییر سال پایه طرح های شاخص قیمت، تغییر روش انجام طرح و استفاده از داده‌های ثبتی دربرخی از طرح ها از جمله شاخص قیمت خدمات، در دستور کار دفتر شاخص قیمت‌ها قرار گرفته است.

گفتنی است در این سمینار برای نخستین بار تحلیل صحیح نتایج شاخص قیمت مصرف کننده مورد بحث قرار گرفت. همچنین در طرح شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها، جمع ­آوری اطلاعات مربوط به قیمت‌ها به صورت الکترونیکی با استفاده از تبلت صورت می‌­گیرد که این اقدام منجر به کاهش خطای غیرنمونه­‌گیری می­شود.
اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.