تاریخ انتشار: 30 خرداد 1401
بازدید: 5
دسته‌بندی: اخبار سازمانی
 کارگاه آموزشی گذار به سرشماری ثبتی مبنا در جمهوری اسلامی ایران برگزار شد

کارگاه آموزشی گذار به سرشماری ثبتی مبنا در جمهوری اسلامی ایران برگزار شد

هدف از برگزاری این کارگاه، استفاده از تجارب کشورهایی است که با استفاده از داده‌های ثبتی، سرشماری خود را به طور کاملا ثبتی مبنا یا به صورت ترکیبی انجام داده‌اند.
کارگاه آموزشی گذار به سرشماری ثبتی مبنا در جمهوری اسلامی ایران ، از ٢٣ الی ٢٥ خرداد ماه ١٤٠١، توسط صندوق جمعیت سازمان ملل متحد و با همکاری مرکز آمار ایران برگزار شد. این کارگاه آموزشی با حضور آقای هلگه برانبرگ،کارشناس ارشد صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، به عنوان مدرس دوره و با حضور مجازی دو نماینده اداره ملی آمار کشور نروژ، نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در ایران ، نمایندگان موسسه آمار کشور ترکیه و نمایندگان برخی از دستگاه های اجرایی و تعدادی از کارشناسان مرکز آمار ایران، به صورت حضوری و مجازی برگزار شد. همچنین معاونت های آمار و اطلاعات استان ها از طریق مجازی در این کارگاه شرکت داشتند. هدف از برگزاری این کارگاه، استفاده از تجارب کشورهایی است که با استفاده از داده‌های ثبتی، سرشماری خود را به طور کاملا ثبتی مبنا (نروژ) یا به صورت ترکیبی(ترکیه) انجام داده‌اند.

روز اول این کارگاه با پیام آقای دکتر حسین زاده، رئیس مرکز آمار ایران آغاز به کار کرد. در بخشی از این پیام آمده است: "با آغاز قرن جدید شمسی، مرکز آمار ایران شعار خود را ورود به قرن جدید با حکمرانی داده قرار داده‌است و در راستای سیاست‌های کلان کشور، برنامه‌ گذار به سرشماری‌های ثبتی مبنا در دستور کار این مرکز قرار گرفته است و در این زمینه بهره‌گیری از امکانات و قابلیت‌های موجود در نزد دستگاه‌های اجرایی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی و نیز استفاده از ظرفیت‌ کارگزاری‌های سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران را به‌عنوان عوامل تحقق این طرح بزرگ ملی ضروری دانسته است. در ضمن، بهره‌گیری از تجارب موفق سایر کشورهای دیگر از طریق اشتراک‌گذاری دانش فنی و تخصصی در این زمینه هم می‌تواند تسهیل‌کننده و تسریع‌کننده تحقق این هدف ارزشمند باشد".

در اولین روز این کارگاه آموزشی، آقای دکتر عینی، مشاور و نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در این کارگاه، در زمینه سرشماری در منطقه آسیا و اقیانوسیه، مطالبی ارائه کرد. همچنین نماینده مرکز آمار ایران در رابطه با سرشماری ها در ایران و برنامه‌های آینده و نماینده سازمان ثبت احوال در زمینه ثبت مدنی( احوال) و شماره‌های ملی در ایران مطالبی را ارائه کردند. در ادامه، آقای هلگه برانبرگ، مدرس کارگاه، در رابطه با سرشماری در کشور نروژ (آماده‌سازی، تاریخچه، برنامه‌ریزی و ایجاد سرشماری ثبتی مبنا: فرصت‌ها و چالش‌ها) مطالب خود را بیان نمود. جلسه پرسش و پاسخ بخش پایانی روز اول این کارگاه بود.

در روزهای دوم و سوم این کارگاه آموزشی، موضوعات تخصصی تر با عناوین" ثبت‌های جمعیتی و فرآیند توسعه ثبت آماری مبتنی بر ساختار خانوار، آدرس و محل مسکونی / ثبت‌های مسکن، مبنای قانونی، تعاریف و مفاهیم و استانداردهای هماهنگی بین بخشی و راه‌های تبادل داده برای سرشماری ثبتی مبنا، سرشماری به شیوه تمام ثبتی مبنا یا سرشماری به روش ترکیبی: فرصت‌ها و چالش‌ها، توسط نمایندگان مرکز آمار ایران،نمایندگان موسسه آمار ترکیه و آقای هلگه برانبرگ مدرس دوره ارائه گردید و جلسات پرسش و پاسخ دررابطه با موضوعات فوق ، توسط حاضرین در کارگاه برگزار شد.

گفتنی است این مراسم با قرائت پیام آقای نصیری، معاون طرح های آماری و آمارهای ثبتی مرکز آمار ایران به کار خود پایان داد. در بخشی از این پیام ضمن تقدیر و تشکر از تمامی افراد و نهادهای برگزار کننده این کارگاه آموزشی، آمده است: "گذار به سرشماری ثبتی مبنا یكی از اساسی‌ترین اهداف در نوین‌سازی نظام آماری كشور جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌آید. با توجه به اهتمام چندین ساله این مركز برای تحقق این هدف یعنی گذار تاریخی و تعیین‌کننده از رویکرد سنتی به ثبتی مبنا و همچنین با عنایت به گام‌های برداشته شده برای تحقق دولت الكترونیك و حكمرانی داده‌ها در كشور و استفاده حداکثری از فناوری‌های نوین، بهره‌گیری از تجارب صاحب‌نظران بین‌المللی این عرصه برای این مركز اهمیتی دوچندان یافت.

تحقق این رویكرد مستلزم آشنایی با دستاوردها و تجارب موفق کشورهای پیشرو در این عرصه است، لذا ایده برگزاری كارگاه آموزشی گذار به سرشماری ثبتی مبنا در جمهوری اسلامی ایران به منظور بهره‌مندی از كشورهای صاحب‌تجربه در این زمینه، از مدت‌ها پیش در همکاری میان مركز آمار ایران و صندوق جمعیت سازمان ملل متحد مطرح‌شده بود. نهایتاً برگزاری این كارگاه آموزشی در برنامه همكاری سال ٢٠٢٢ این مركز با صندوق جمعیت با هماهنگی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ذیل برنامه پنج ساله توسعه کشور با کارگزاران سازمان ملل متحد گنجانده شد".
اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.