تاریخ انتشار: 05 تیر 1401
بازدید: 7
دسته‌بندی: اخبار سازمانی
همایش تشخیص صلاحیت شرکت های آماری برگزار شد

همایش تشخیص صلاحیت شرکت های آماری برگزار شد

در این همایش موضوعاتی در خصوص ظرفیت سازی بخش خصوصی در نظام آماری و همچنین رصد کیفیت آماری شرکت های آماری، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

همایش تشخیص صلاحیت شرکت های آماری، روز چهارشنبه مورخ ١٤٠١/٤/١، با حضور دکتر وزیری، معاون توسعه منابع، پشتیبانی و امور استان ها، آرش فاضلی، مدیر کل دفتر استانداردها و نظارت بر طرح های آماری و مدیران شرکت های آماری، همچنین معاونین آمار و اطلاعات استان ها ( به صورت مجازی) برگزار شد. در این همایش موضوعاتی در خصوص ظرفیت سازی بخش خصوصی در نظام آماری و همچنین رصد کیفیت آماری شرکت های آماری، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدا دکتر وزیری، با اشاره به اهمیت اصل ٤٤ قانون اساسی در خصوص خصوصی سازی فعالیت‌های دولتی گفت: نزدیک به ٨٠ شرکت دارای رتبه آماری در سطح کشور فعال هستند که فرایند صدور یا تمدید گواهینامه آنها انجام شده است.

معاون توسعه منابع، پشتیبانی و امور استان‌ها، با اشاره به تدوین شیوه برون سپاری فعالیت های آماری مرکز آمار در سال گذشته، خاطر نشان کرد: در این فرایند مرکز آمار در حالی که آمار و اطلاعات خود را در اختیار هیچ نهادی قرار نمی‌دهد به عنوان ناظر بر فعالیت های شرکت های آماری نظارت خواهد کرد.

وی با تاکید بر لزوم اعطای رتبه آماری به شرکت های آماری و برون سپاری فعالیت های آماری مرکز آمار به بخش خصوصی، تصریح کرد: مرکز آمار درصدد است از ظرفیت بخش خصوصی در تهیه و تولید آمار برای افزایش کیفیت آمارها در نظام آماری کشور استفاده کند.

دکتر وزیری در ادامه با بیان اینکه لازم است استانداردهای آماری مرکز آمار توسط شرکت های آماری کاملاً رعایت شود، افزود: امیدواریم در سال‌های آینده بتوانیم ارزیابی شرکت های آماری را بر اساس استانداردهای آماری انجام دهیم.

در ادامه، فاضلی با اشاره به مغفول ماندن تعامل با بخش خصوصی در مرکز آمار ایران  به دلیل مشکلات بازنگری آیین نامه و  شیوع بیماری کرونا، خاطر نشان کرد: ارتباط مرکز آمار با شرکت های آماری لازم است دوطرفه باشد، در این خصوص مرکز آمار ایران نیز به این شرکت ها در انجام فعالیت های آماری کمک های لازم را ارایه خواهد داد.

مدیر کل دفتر استانداردها و نظارت بر طرح های آماری تصریح کرد: سالانه حدود ١٩٣ طرح آماری در مرکز آمار ایران اجرا می‌شود که در طول همه گیری کرونا با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ها، تولید آمارهای رسمی بدون وقفه ادامه داشت.

فاضلی با تاکید بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در تولید آمارها، گفت: در روز آمار و برنامه ریزی سال جاری پس از انجام ارزیابی کیفیت، شرکت های آماری برتر انتخاب و معرفی خواهند شد.

وی با دعوت از مدیران عامل شرکت‌های آماری برای شرکت در دوره‌های آموزشی آماری مجازی و آنلاین در حوزه تخصصی آمار و فعال بودن در تالار گفت و گوی شرکت های آماری را، یک شاخص مهم برای ارزیابی توصیف کرد.

در ادامه مدیرکل دفتر استانداردها و نظارت بر طرح های آماری، فعالیت های مرکز آمارایران در ارزیابی و کنترل فعالیت‌های شرکت‌های آماری را برای تولید و جمع آوری صحیح آمارها با رعایت استانداردها و کیفیت های آماری لازم و ضروری دانست.

در پایان صمد احسانی، رییس گروه تشخیص صلاحیت آماری، در خصوص فرایند تمدید صدور گواهینامه گزارشی ارایه نمود و به سوالات طرح شده از سوی شرکت کنندگان پاسخ دادند.

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.