تاریخ انتشار: 03 شهریور 1398
بازدید: 2224
دسته‌بندی: اخبار آماری
 تداوم روند کاهشی تورم نقطه ای در مرداد ماه

تداوم روند کاهشی تورم نقطه ای در مرداد ماه

شاخص قیمت مصرف كننده مرداد ماه كه اول شهریور ماه  توسط مركز آمار ایران منتشر شد،‌ بیانگر آن  است كه نرخ تورم نقطه‌ای مرداد ماه ١٣٩٨ در مقایسه با ماه قبل ٦,٤ واحد درصد کاهش  یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه‌های عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» و «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» به ترتیب ٥٦,٦ و ٣٥.٢ درصد بوده و نرخ تورم نقطه‌ای هر دو گروه عمده در مقایسه با ماه قبل کاهش داشته است. رئیس مركز آمار ایران  نیز از  تداوم روند کاهشی تورم نقطه ای در مرداد ماه خبر داده است. با توجه به  ضرورت آگاهی‌سازی عمومی و تشریح فرایند فنی محاسبه شاخص قیمت مصرف كننده، رئیس مركز آمار ایران  به تشریح نكات فنی و جزئیات این شاخص اقتصادی پرداخت.

دكتر جواد حسین زاده درمصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما،  در رابطه با  فرایند محاسبه نرخ تورم توسط مرکز آمار ایران گفت:‌ برای محاسبه نرخ تورم، طرح آمارگیری از کالاها و خدمات مصرفی خانوارها به صورت مجزا در مناطق شهری و روستایی در دوره‌های زمانی ماهانه اجرا می شود. هر ماه به تعداد 231 شهر (357 منطقه شهری) و 626 آبادی نمونه مراجعه می شود. تعداد اقلام طرح شهری 455 و تعداد اقلام طرح روستایی 301 قلم کالا و خدمت می باشد که با لحاظ نمودن اقلام مشترک، در مجموع اطلاعات 475 قلم کالا و خدمت منحصر به فرد جمع آوری می شود. اطلاعات قیمتی این اقلام به صورت متناوب در طول ماه از 75000 کارگاه خرده فروشی و 6000 خانوار نمونه جمع آوری می شود به گونه ای که هر ماه  420 هزار اطلاع قیمت در مناطق شهری و روستایی جمع آوری می شود.

 وی در ادامه در رابطه با جزئیات شاخص قیمت مصرف كننده مرداد ماه گفت:‌ آخرین نتایج نرخ تورم مربوط به مرداد ماه 1398 می باشد . در این ماه عدد شاخص قیمت خانوارهای کل کشور به 180.8 رسید که نسبت به ماه قبل 0.6 درصد افزایش داشته و به عبارتی تورم ماهانه 0.6 درصد بوده است. لازم به ذکر است که تورم ماهانه نسبت به ماه قبل کاهش قابل ملاحظه ای داشته است (از  2.8 درصد به 0.6 درصد رسیده است). میزان افزایش شاخص نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه ای) 41.6 درصد می باشد که نسبت به همین اطلاع در تیر ماه (48.0) 6.4 واحد درصد کاهش داشته است. درصد تغییرات 12 ماه منتهی به مرداد ماه نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم سالانه) 42.2 درصد می باشد که به روند افزایشی خود ادامه داده ولی در ماه‌های اخیر از شتاب آن کاسته شده است.

نرخ تورم ماهانه برای مناطق شهری و روستایی به ترتیب 0.7 و 0.3 می باشد

  رئیس مركز آمار ایران در ادامه  با بیان این كه نتایج را هم می توان در سطح مناطق جغرافیایی و هم در سطح گروههای کالایی به صورت تفصیلی تر بیان نمود، افزود:‌

نرخ تورم ماهانه برای مناطق شهری و روستایی به ترتیب 0.7 و 0.3 می باشد. نرخ تورم نقطه ای این مناطق نیز به ترتیب 40.8 و46.1 درصد و در نهایت نرخ تورم سالانه مناطق شهری و روستایی به ترتیب 41.4 و 46.6 می باشد. 

در سطح گروههای کالایی نرخ تورم ماهانه گروه "خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات" 0.5- می باشد که گروههای کالایی "سبزیجات (سبزی ها و حبوبات)"، "میوه و خشکبار" و " قند و شکر و شیرینی ها" به ترتیب با 11.9-، 6- و 0.3- بیشترین کاهش  و گروههای "چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آبمیوه" ، "گوشت قرمز و سفید و فرآورده های آن" و "شیر، پنیر و تخم مرغ" به ترتیب با 10.2، 4.0 و 3.7 درصد بیشترین افزایش قیمت ماهانه را داشته اند.  نرخ تورم ماهانه گروه "کالاهای غیر خوراکی و خدمات" 1.2 درصد بوده که گروههای "حمل و نقل" و "ارتباطات" به ترتیب با 0.7- و 0.3- بیشترین کاهش و گروههای "مبلمان و لوازم خانگی و نگهداری معمول آنها" و "هتل و رستوران" به ترتیب با 2.3 و 1.7 درصد بیشترین افزایش قیمت ماهانه را داشته‌اند.

کاهش نرخ تورم نقطه ای از خرداد ماه 1398 شروع شده و همچنان تداوم دارد

دكتر حسین زاده  در ادامه ضمن  اشاره به روند كاهشی نرخ تورم نقطه ای  در مرداد ماه ، گفت: این روند كاهشی از خرداد ماه آغاز شده است و روند کاهشی نرخ تورم نقطه ای از خرداد ماه 1398 شروع شده و همچنان تداوم دارد به طوریکه با کاهش 10.5 واحد درصدی طی سه ماه از 52.1 درصد در اردیبهشت 1398 به 41.6 درصد در ماه جاری رسیده است. وی افزود:‌ با توجه به اینکه نرخ تورم نقطه ای یک شاخص پیش نگر برای نرخ تورم سالانه است کاهش مداوم آن در سه ماه اخیر می تواند علامت این باشد که در آینده ای نزدیک نرخ تورم سالانه هم روند کاهنده به خود بگیرد. همانگونه كه هنگام  افزایش نرخ تورم  ابتدا  تورم نقطه ای  شروه به افزایش می كند و سپس سالانه،‌ در هنگام كاهش  تورم نیز  همین گونه می باشد.

همچنین بررسی شکاف نرخ تورم نقطه ای و سالانه (تفاضل این دو نرخ) نشان می دهد که در ماههای اخیر همواره نرخ تورم نقطه ای بیشتر از نرخ تورم سالانه بوده ولی این شکاف روند نزولی داشته (17.9 در اردیبهشت، 12.8 در خرداد و 7.6 در تیر) که در ماه جاری این روند برعکس شده و نرخ تورم نقطه ای کمتر از نرخ تورم سالانه می باشد. لازم به ذکر است کمتر شدن نرخ تورم نقطه ای از سالانه در 16 ماه اخیر سابقه نداشته است (از فروردین 1397 تاکنون).

نرخ تورم ماهانه اجاره مسکن 1.4 و نرخ تورم نقطه ای آن 22.8 درصد می باشد

 حسین زاده همچنین در رابطه با تغییرات تورمی در بخش مسكن گفت:‌ نرخ تورم اعلامی توسط مرکز آمار تغییرات قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها را نشان می دهد یعنی فقط شامل اقلامی می شود که ماهیت مصرفی داشته باشند. خرید و فروش کالای مسکن یک کالای سرمایه ای بوده بنابراین در طرح شاخص قیمت مصرف کننده فقط قیمت اجاره بهای مسکن در سبد محاسبه تورم لحاظ می شود که بر اساس آخرین نتایج این طرح، نرخ تورم ماهانه اجاره مسکن 1.4 و نرخ تورم نقطه ای آن 22.8 درصد می باشد. نرخ تورم ماهانه و نقطه ای اجاره مسکن در مرداد در مقایسه با این نرخ ها در تیر ماه روند کاهشی داشته است (تورم ماهانه از 4.1 به 1.4 درصد و تورم نقطه ای از 23.4 به 22.8 درصد رسیده است).

بیشترین نرخ تورم نقطه ای مربوط به استان  ایلام با 54.8 درصد و کمترین نرخ تورم نقطه ای مربوط به استان فارس با 34.6 درصد می باشد

 رئیس مركز آمار ایران در ادامه در رابطه نرخ تورم استان ها نیز افزود:‌ نرخ تورم نقطه ای کل کشور 41.6 درصد شد که این نرخ میانگینی از نرخ تورم نقطه ای کلیه استانهای کشور می باشد به گونه ای که در مرداد ماه تعداد 21 استان نرخ تورمی بالاتر از میانگین کشوری و تعداد 10 استان نرخ تورمی کمتر از میانگین کشوری را داشته اند. بیشترین نرخ تورم نقطه ای مربوط به استان ایلام با 54.8 درصد و کمترین نرخ تورم نقطه ای مربوط به استان فارس با 34.6 درصد می باشد.

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.