تاریخ انتشار: 31 مرداد 1401
بازدید: 3
دسته‌بندی: اخبار آماری
نتایج طرح بهنگام سازی چارچوب مزارع پرورش آبزیان خوراکی منتشر شد

نتایج طرح بهنگام سازی چارچوب مزارع پرورش آبزیان خوراکی منتشر شد

تعداد مزارع تکثیر و پرورش آبزیان خوراکی کشور در سال ١٤٠٠ بیش از ١٧٦٠٠ واحد بوده است.
  • بر اساس نتایج حاصل از این طرح در پاییز سال ١٤٠٠ تعداد واحدهای پرورش آبزیان فعال ١٣٤٧١ و تعداد واحدهای غیرفعال  ٤١٤٠  واحد بوده است.
  • همچنین نتایج حاصل از این طرح آمارگیری نشان می‌دهد که در پاییز سال ١٤٠٠ از ١٣٤٧١ مزرعه فعال، ٥٦٩ مزرعه فقط دارای فعالیت تکثیر، ١٢٤٦٠ مزرعه فقط دارای پرورش و ٤٤٢ مزرعه به صورت توام به تکثیر و پرورش آبزیان خوراکی پرداخته‌اند.
  • تعداد مزارع فعال پرورش ماهیان گرمابی در کشور، ٨٢٥٨ مزرعه با تولید ٦٧٨٤٣ تن ماهی بوده است. استان گیلان با ٢٨٢٠ مزرعه، بیش‌ترین تعداد و استان خوزستان با تولید ٢٠٥٩٣ تن ماهی، بیش‌ترین مقدار تولید این محصول را به خود اختصاص داده‌اند.
  • تعداد مزارع فعال پرورش ماهیان سردابی در کشور، ٤٠٧٧ مزرعه با تولید ٧٥٠٠٤ تن ماهی بوده است. استان زنجان با ٥٩١ مزرعه، بیش‌ترین تعداد و استان چهارمحال و بختیاری با تولید ١٢٣٦٨ تن ماهی، بیش‌ترین مقدار تولید این محصول را به خود اختصاص داده‌اند.
  • تعداد مزارع فعال پرورش انواع میگو آب شور در کشور، ٥٤٠ مزرعه با تولید ٣٠٤٨٠ تن میگو بوده است. استان بوشهر با ٢٨٩ مزرعه و تولید ٢١٧٣٥ تن بیش‌ترین تعداد و مقدار تولید این محصول را به خود اختصاص داده است.
  • تعداد مزارع فعال پرورش انواع ماهی خاویار در کشور، ١٣٨ مزرعه با تولید ٢٠٠٤ تن ماهی بوده است. استان گیلان با ٥٤ مزرعه، بیش‌ترین تعداد و استان مازندران با تولید ١٣٥٨ تن بیش‌ترین مقدار تولید این محصول را به خود اختصاص داده‌اند.
  • تعداد مزارع فعال پرورش سایر انواع آبزیان خوراکی( تیلاپیا، ماهی دریایی، میگو آب شیرین و شاه‌میگو) در کشور، ٩٧ مزرعه با تولید ٨١٦ تن ماهی بوده است. استان سمنان با ٥٢ مزرعه، بیش‌ترین تعداد و استان بوشهر با تولید ٢٧٠ تن بیش‌ترین مقدار تولید این محصول را به خود اختصاص داده‌اند.
  • گفتنی است در برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، یكی از اهداف بخش کشاورزی، افزایش كمی و كیفی تولید محصولات کشاورزی می‌باشد كه با استفاده مطلوب و اصولی از منابع و امكانات و با به‌كارگیری شیوه‌های نوین تولید محصولات امكان‌پذیر می‌شود. در این راستا پرورش آبزیان خوراکی از جمله راهکارهای مؤثری است که می‌تواند علاوه بر اشتغال‌زایی، افزایش تولید گوشت سفید را نیز بدنبال داشته باشد. با برنامه‌ریزی‌های بعمل آمده در سال‌های اخیر تاسیس واحدهای آبزی‌پروری خوراکی در کشور روند رو به رشدی داشته است. با توجه به‌این موضوع، بهنگام‌سازی چارچوب پرورش آبزیان خوراکی(فهرست نام و نشان و مشخصات واحدهای پرورش آبزیان خوراکی) به‌منظور رصد توزیع جغرافیایی و نوع فعالیت واحدهای یاد شده در دستور کار قرار گرفت. بر همین اساس آمارگیری از این رشته فعالیت در پاییز سال ١٤٠٠ به‌مرحله اجرا درآمد.
اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.