تاریخ انتشار: 21 شهریور 1401
بازدید: 4
دسته‌بندی: اخبار سازمانی
 تفاهم نامه همکاری مشترک بین مرکز آمار ایران و دبیرخانه شواری عالی مناطق آزاد به امضا رسید

تفاهم نامه همکاری مشترک بین مرکز آمار ایران و دبیرخانه شواری عالی مناطق آزاد به امضا رسید

دکتر حسین زاده با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت ایجاد و توسعه سامانه‌های اطلاعاتی و اتصال پایگاه های اطلاعاتی به یکدیگر برای ایجاد ارزش افزوده برای اقتصاد کشور، رویکرد اصلی مرکز آمار و نظام آماری کشور را حرکت به سمت نوین سازی نظام آماری و اجرای سرشماری عمومی نفوس و مسکن به شیوه ثبتی مبنا در سال ١٤٠٥ ذکر کرد.

این تفاهم نامه با هدف توسعه فرایند های آماری مبتنی بر تعاملات برخط و تولید آمارهای مبتنی بر داده های ثبتی و ارتقای تحلیل و تفسیر ها از متغیرهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و علمی در روز شنبه نوزدهم شهریور به امضای دکتر حسین زاده رییس مرکز آمار ایران و دکتر سعید محمد مشاور رییس جمهور و دبیر شورای مناطق آزاد تجاری-صنعتی ویژه اقتصادی رسید.

در نشست مشترک انعقاد این تفاهم نامه، دکتر جواد حسین زاده با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت ایجاد و توسعه سامانه های اطلاعاتی و اتصال پایگاه های اطلاعاتی به یکدیگر برای ایجاد ارزش افزوده برای اقتصاد کشور، رویکرد اصلی مرکز آمار و نظام آماری کشور را حرکت به سمت نوین سازی نظام آماری و اجرای سرشماری عمومی نفوس و مسکن به شیوه ثبتی مبنا در سال ١٤٠٥ ذکر کرد.

        رییس مرکز آمار ایران با اشاره به سابقه همکاری مشترک میان مرکز آمار و مناطق آزاد در موضوع اندازه گیری سهم قشم و کیش در اقتصاد ملی و اقتصاد مناطق آزاد کشور، امضای این تفاهم نامه را زمینه ساز رفع نواقص و اشکالات در سامانه های آماری مناطق آزاد و همچنین کمک به ایجاد نظام آماری متقن صحیح و دقیق از مناطق آزاد و ارزیابی کرد.

وی با اشاره به مشکل عدم پاسخگویی در طرح کارگاه های صنعتی در این مناطق اظهار امیدواری کرد تا با امضای این تفاهم نامه مرکز آمار بتواند پوشش جامع تر و دقیق تری از وضعیت صنعت در این مناطق برای ارایه به برنامه ریزان و سیاست گذاران کشور ارایه بدهد.

در ادامه دکتر سعید محمد با اشاره به اهمت آمار و اطلاعات درست و دقیق در تصمیم گیری ها و سیاست گذاری ها خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه آمارگیری از مناطق آزاد و ویژه در چارچوب آمارگیری های استانی انجام می شود، داده های آماری موجود در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد دقیق و کامل نیست.

مشاور رییس جمهور و دبیر شورای مناطق آزاد با بیان اینکه مناطق آزاد همچون کشوری در ابعاد کوچک از مسایل اقتصادی،فرهنگی، اجتماعی،صنعتی آموزش و سلامت ویژه ای برخوردار است افزود: دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ، اطلاعات آماری جامع ، مجزا و تفکیک شده ای از این بخش در اختیار ندارد.

دکتر محمد با تاکید بر ارتقای کیفیت آمارها و اطلاعات موجود در حوزه های فرهنگی و اجتماعی در شورای عالی مناطق آزاد، مطابق با چارچوب ها و استانداردهای مرکز آمار ایران خاطر نشان کرد: دبیرخانه شورای مناطق آزاد نیازمند آن است تا کیفیت و دقت تمامی اطلاعات موجود در پایگاه اطلاعاتی خود را با همکاری مرکز آمار افزایش دهد تا برای تخصیص و اولویت بودجه و همچنین درآمد این مناطق ، اطلاعات آماری مرکز آمار مبنای کار قرار بگیرد.

مشاور رییس جمهور و دبیر شورای مناطق آزاد با اشاره به چالش ها و مشکلات موجود در بحث حاشیه نشینی در این مناطق به ویژه در منطقه آزاد چابهار، فرایند جمع آوری آمار و اطلاعات درست و دقیق از این مناطق به همراه ارایه تحلیل های آماری از سوی مرکز آمار ایران برای اتخاذ تصمیم گیری های مطلوب تر را ضروری و با اهمیت دانست.

گفتنی است بر اساس تعهدات مشترک این تفاهم نامه، همکاری در بهینه سازی و نظارت بر روش های ذخیره و جمع آوری داده ها، تدوین آخرین شاخص های استاندارد مطابق با داده های موجود در مناطق آزاد و همچنین همکاری در محاسبه تولید ناخالص داخلی منطقه ای و اجرای طرح های آمارگیری برای استخراج اطلاعات مورد نیاز جهت برنامه ریزی در سطح منطقه ای از تعهدات مرکز آمار ایران در این تفاهم نامه می‌باشد.

همچنین ارائه داده های مورد نیاز جهت محاسبه شاخص ها و تحلیل آن ، تعامل و تبادل داده ای، نقشه و اطلاعات مکانی برای تکمیل بانک اطلاعاتی در پایگاه داده ای کشوری، همکاری در اجرای طرح های آمارگیری و ارائه اطلاعات و ایجاد سامانه‌­های موردنیاز به منظور تحقق اهداف تفاهم نامه از تعهدات دبیرخانه شورای مناطق آزاد ذکر شده است.

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.