تاریخ انتشار: 30 مهر 1401
بازدید: 3
دسته‌بندی: اخبار سازمانی
تفاهم نامه همکاری مشترک فیمابین مرکز آمار ایران و سازمان نقشه برداری در خصوص تهیه نقشه های مورد نیاز در سرشماری عمومی نفوس و مسکن ثبتی مبنا، به امضا رسید

تفاهم نامه همکاری مشترک فیمابین مرکز آمار ایران و سازمان نقشه برداری در خصوص تهیه نقشه های مورد نیاز در سرشماری عمومی نفوس و مسکن ثبتی مبنا، به امضا رسید

دکتر حسین زاده ، رئیس مرکزآمار ایران ، با اشاره به تعامل مطلوب و سازنده میان دو طرف، امضای این تفاهم نامه را نقطه عطفی برای استقرار نظام آماری پیشرو و پیشرفته در کشور ارزیابی کرد.

تفاهم نامه همکاری مشترک فیمابین مرکز آمار ایران و سازمان نقشه برداری کشور، با هدف تهیه نقشه های مورد نیاز سرشماری ثبتی مبنا به صورت بلوکی و پارسلی ، روز سه شنبه ٢٦/٧/١٤٠١ با حضوردکتر جواد حسین زاده، رییس مرکز آمار ایران و دکترعلی جاویدانه، رییس سازمان نقشه برداری کشور به امضا رسید.

در نشست مشترک انعقاد این تفاهم نامه، دکتر جاویدانه، ضمن ابراز خرسندی از انعقاد این تفاهم نامه همکاری بر اساس تقسیم وظایف میان مرکز آمار و سازمان نقشه برداری، گفت: این تفاهم نامه ماحصل یک سال کار مشترک میان کارشناسان دو دستگاه به منظوررفع نیازهای سرشماری ثبتی مبنای ١٤٠٥ ، می باشد.

رییس سازمان نقشه برداری ضمن ابراز امیدواری، امضای این تفاهم نامه را آغاز فصلی جدید درهمکاری مشترک و تقویت تعاملات بین دو دستگاه دانست و گفت: از آذر ماه سال گذشته و همکاری های صورت گرفته، مقدمات این تفاهم نامه با هدف اجرایی شدن بین دو دستگاه انجام شد، تا سازمان نقشه برداری کشور، به‌عنوان متولی تولید اطلاعات مکانی در اجرای سرشماری ثبتی مبنا، نقشه های مورد نیاز را تهیه و ارائه نماید. وی افزود: برای جلوگیری از دوباره کاری در تهیه و تدوین یک برنامه مدون در راستای پیشبرد اهداف سرشماری ثبتی مبنا از ظرفیت ها و امکانات تمامی استان ها،دستگاه های اجرایی و همچنین شورای عالی نقشه برداری استفاده شده است.

دکترجاویدانه خاطرنشان کرد: در کشور برای نخستین بار از ظرفیت پهپادی برای تصویر برداری هوایی و تهیه نقشه ها از مناطق مختلف کشور استفاده شده است.

در ادامه این جلسه ، دکتر حسین زاده ، رئیس مرکزآمار ایران ، با اشاره به تعامل مطلوب و سازنده میان دو طرف، امضای این تفاهم نامه را نقطه عطفی برای استقرار نظام آماری پیشرو و پیشرفته در کشور ارزیابی کرد.

رییس مرکز آمار ایران با اشاره به سابقه دیرینه همکاری های مشترک میان این دو دستگاه، به ویژه در خصوص سرشماری های نفوس و مسکن، تاکید کرد: فرایند تولید آمارها به شیوه ثبتی مبنا، ارتباط دوسویه و نزدیک میان این دو نهاد را مستمر و مستحکم تر خواهد کرد.

دکترحسین زاده با اشاره به اهمیت کلیدی موضوع نقشه درانجام تمامی سرشماری ها و
فعالیت های آماری، نقش اطلاعات مکانی در سرشماری ثبتی مبنا را به دلیل پوشش دقیق و کامل مناطق جغرافیایی، مهم و اساسی دانست.

وی با اشاره به تشکیل ستاد سرشماری عمومی ثبتی مبنا به ریاست سازمان برنامه و بودجه کشور با عضویت دستگاه های اجرایی، تصریح کرد: ایران از جمله معدود کشورهای آسیایی به همراه ترکیه و کره جنوبی است که برای انجام سرشماری، به شیوه ثبتی مبنا برنامه ریزی کرده است.

در ادامه دکتر حسین زاده ،تهیه نقشه ها و اطلاعات مکانی را برای  ارتباط محل اقامت افراد به شماره ملی به منظور استقرار حمکرانی شایسته مبتنی بر داده و اطلاعات دقیق و به هنگام و همچنین ارتقای کیفیت خدمات دولت الکترونیک، بسیارلازم و ضروری توصیف کرد.

شایان ذکر است، تهیه نقشه توپوگرافی ٣٥٦ شهر در مقیاس ١:٢٠٠٠ به‌صورت بلوکی و پارسلی در مرحله اول ،تهیه نقشه توپوگرافی ١٠٤ شهر و ارسال تمامی نقشه­ها و تصاویرهوایی برای مرکز آمار از جمله تعهدات سازمان نقشه برداری و هماهنگی با ستاد ملی سرشماری در زمینه تامین اعتبار مورد نیاز، ازجمله تعهدات مرکز آمار ایران در این تفاهم نامه می باشد.

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.