تاریخ انتشار: 01 آبان 1401
بازدید: 6
دسته‌بندی: اخبار سازمانی
مراسم روز آمار و برنامه ریزی١٤٠١ ، با شعار حکمرانی داده در نظام آماری نوین برگزار شد

مراسم روز آمار و برنامه ریزی١٤٠١ ، با شعار حکمرانی داده در نظام آماری نوین برگزار شد

دکتر حسین زاده تاکید کرد: سرشماری ثبتی مبنا یک پروژه ملی است که مرکز آمار ایران به تنهایی و بدون کمک تمام حاکمیت توان انجام آن را ندارد و تحقق آن نیاز به عزم ملی دارد.

مراسم روز آمار و برنامه‌ریزی با حضور دکتر مخبر،معاون اول رییس جمهور،دکترسیدمسعود میر کاظمی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، دکتر جواد حسین زاده معاون سازمان و رییس مرکز آمار ایران، معاونان آمار سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، جمعی از روسا و مسئولان دستگاه‌های اجرایی ومعاونان، مدیران و کارشناسان مرکز آمار ایران، روز یکشنبه اول آبان ماه، در سالن غدیر سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد. در این مراسم از نفرات برتر و برگزیده نظام آماری در کشور، تجلیل و قدردانی به عمل آمد. این مراسم با شعار " حکمرانی داده در نظام آماری نوین" با هدف مورد توجه قرار گرفتن اهمیت داده در نظام آماری مدرن برگزار گردید.

دکتر حسین‌زاده در این مراسم، روز آمار و برنامه‌ریزی را به تمامی کنشگران نظام آماری کشور تبریک گفت و در ادامه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با نقش آمار در برنامه ریزی،گفت: مقام معظم رهبری در بیانات خویش از آمار به عنوان ستون فقرات برنامه‌ریزی نام می‌برند و در دولت سیزدهم نیز خوشبختانه توجه ویژه‌ای به موضوع آمار وجود دارد.

دکتر حسین‌زاده در ادامه ضمن تاکید بر اهمیت داده در حکمرانی، افزود: هر دولتی که بیشتر از داده استفاده کند، موفقیت بیشتری در حکمرانی خواهد داشت و در این میان هر اندازه که آمارهای با کیفیت عامل موفقیت هستند به همان اندازه آمارهای بی کیفیت عامل شکست حکمرانی می باشد. وی افزود: درعصر امروز، داده‌ها با سرعت بالا تولید می‌شوند و موضوع مهم، تبدیل آنها به اطلاعات و دانش است.

معاون سازمان برنامه و بودجه در ادامه با بیان این که نوین سازی نظام آماری همسو با سایر کشورها در دستور کار مرکز آمار ایران قرار دارد، افزود: نوین سازی و ثبتی مبنا شدن نظام آماری، نیاز به زیر ساخت‌هایی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به تدوین قانون آمار کشور و اجرای برنامه ملی آمار اشاره کرد. وی افزود: یکی از گرایش‌های مسلط، در نظام آماری کشورها، از سال ۲۰۱۰، استفاده از شیوه های ثبتی در جمع آوری داده‌ها است و یکی از مصادیق نظام آماری ثبتی مبنا، سرشماری ثبتی مبنا است، که در این راستا فعالیت‌های مختلفی همچون برگزاری نشست‌های تخصصی، اجرای طرح‌های پژوهشی، تعاملات بین المللی برای به اشتراک گذاشتن تجارب کشورها، انعقاد تفاهم‌نامه با دستگاه‌های دولتی، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و از همه مهم‌تر تشکیل ستاد سرشماری ثبتی مبنا به ریاست دکتر میرکاظمی انجام شده است. دکتر حسین زاده افزود: بر اساس مصوبات این ستاد، تکلیف همه دستگاه‌ها در سرشماری ثبتی مبنا مشخص شده است و علاوه بر این در کارگروه تعامل پذیری دولت نیز ساز و کار تبادل داده‌ها بین دستگاه‌ها و مرکز آمار ایران تعیین شده است.

وی تاکید کرد: سرشماری ثبتی مبنا یک پروژه ملی است که مرکز آمار ایران به تنهایی و بدون کمک تمام حاکمیت توان انجام آن را ندارد و تحقق آن نیاز به عزم ملی دارد. رئیس مرکز آمار ایران تاکید کرد: تامین زیر ساخت‌ها، اصلاح قوانین، ایجادضمانت اجرایی برخی از قوانین مصوب، تصویب حکمرانی داده و ثبت اطلاعات اتباع خارجی در مجلس، از جمله عوامل مورد نیاز برای اجرای سرشماری موفق سرشماری ثبتی مبنا می‌باشد. وی افزود: یکی از اقدامات مهم و پیش نیاز سرشماری ثبتی مبنا، پروژه ارزشمند GNAF است که با اجرای این پروژه، موقعیت مکانی و اطلاعات نقشه‌ای برای همه آدرس‌های دارای کدپستی لینک می‌شود که هدف این پروژه تامین داده‌های مکانی برای سرشماری ثبتی مبنا است.

وی همچنین ضمن تقدیر از همه دست اندکاران نظام آماری کشور، گفت: درطول دو سالی که از شیوع کووید ١٩ در جهان می‌گذرد مشکلات، موانع و چالش‌های بی شماری در عملیات میدانی آمارگیری ِمراکز آماری کشورهای جهان بوجود آمد اما در این شرایط بحرانی، مرکز آمارایران با در پیش گرفتن روش های جایگزین دریافت `اطلاعات از خانوارها و کارگاه ها نظیر روش های مصاحبه تلفنی و اینترنتی در کشور، موفق شد طرح‌های آماری خود را بدون هیچ وقفه و اختلالی اجرا کند. در حالی که بسیاری از مراکز آماری جهان در شرایط شیوع همه‌گیری کرونا، قادر نبوده‌اند فعالیت‌های معمول آماری خود را به خوبی انجام دهند ولی همکاران من در مرکز آمار ایران و نظام آماری از هیچ تلاشی در اجرای بی وقفه طرح های آماری دریغ نکردند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه: نقش اصحاب رسانه در فرهنگ سازی مردم و آشنا سازی مردم با فرایند سرشماری ثبتی مبنا  بسیار مهم و تعیین کننده است

 

در ادامه این مراسم دکتر میرکاظمی، با اشاره به اهمیت آمار در برنامه‌ریزی گفت: وظیفه مرکز آمار ایران این است که احساس نیاز به آمار و اطلاعات را در جامعه ایجاد کند تا برنامه ریزان قادر باشند با ابزار آمار حرکت کنند و مدیران برنامه ریز دستگاه‌های اجرایی کشور  بتوانند در انجام برنامه ریزی و سیاست گذاری از این آمارها استفاده کنند.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به حرکت نظام آماری کشور از نظام سنتی به نظام ثبتی مبنا، ارتباط دوسویه، یکپارچه و سازنده میان دستگاه های اجرایی تولید کننده آمار با مرکز آمار ایران و همچنین نقش اصحاب رسانه در فرهنگ سازی مردم و آشنا سازی مردم با فرایند سرشماری ثبتی مبنا را بسیار مهم و تعیین کننده ذکرکرد.

وی با اشاره به مزایای سرشماری ثبتی مبنا شامل سرعت در انتشار نتایج و کاهش هزینه ها در مقایسه با روش آمارگیری حضوری و چهره به چهره خاطر نشان کرد: رعایت زمان بندی و سرعت ارایه نتایج در سرشماری ثبتی مبنا بسیار مهم است، بر همین اساس لازم است تمامی سامانه های پایگاه های اطلاعاتی کشور در آینده به یکدیگر متصل شوند. 

معاون اول رئیس جمهور:  اگر همه دستگاه‌ها صادقانه و به هنگام ، اطلاعات خود را در اختیار مرکز آمار ایران قرار ندهند، سطح کیفی خدمات این مرکز نمی تواند آنطور که باید موثر و مفید واقع شود.

 در ادامه این مراسم ،دکتر محمد مخبر با  بیان اینکه آمار و اطلاعات نقشی کلیدی و اساسی در حکمرانی و اداره کشورها دارد، اظهار داشت: امروز اداره هیچ کشوری بدون داشتن داده ها و اطلاعات دقیق امکانپذیر نیست و اگر برنامه ریزی ها مبتنی بر داده ها و آمار دقیق نباشد، اعتبارات در بخش هایی که اولویت ندارد، هزینه خواهد شد و این مسئله در نهایت منجر به هدررفت منابع و امکانات کشور می شود.

وی تدوین و جمع آوری اطلاعات و آمار دقیق را موضوعی فرادستگاهی و فراقوه ای دانست و افزود: همکاری دستگاه‌ها برای جمع آوری داده های دقیق بسیار پراهمیت است و اگر همه دستگاه‌ها صادقانه و به هنگام ، اطلاعات خود را در اختیار مرکز آمار ایران قرار ندهند، سطح کیفی خدمات این مرکز نمی تواند آنطور که باید موثر و مفید واقع شود.
معاون اول رییس جمهور خاطرنشان کرد: گزارش هایی که از میزان تورم، نقدینگی، رشد پایه پولی و سایر شاخص ها ارائه می شود مربوط به گذشته است، اما نکته مهم آینده نگری و پیش بینی ما نسبت به این شاخص ها است که جز از طریق تحلیل اطلاعات و آمار دقیق امکانپذیر نخواهد بود، بنابراین دستگاه‌ها باید موظف باشند که دقیق ترین و صحیح ترین آمارها را در اختیار تصمیم گیران کشور قرار دهند، تا میزان درصد اشتباه در تصمیمات به حداقل ممکن کاهش یابد.

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.