نتایج طرح آمارگیری از کارگاه های بازرگانی وخدمات -1399(طرح جامع بازرگانی وخدمات)
این طرح در سال 1400 برای جمعآوری دادههای کارگاههای منتخب این بخش به اجرا درآمده است كه شامل 31 كد طبقهبندی فعالیتهای اقتصادی ایران (4.ISIC Rev) میباشد و قسمت اعظم كارگاههای بخش بازرگانی و خدمات كشور را شامل میشود.
نتایج طرح برای سال1399 نشان میدهد:
در سال 1399، ارزش افزوده کارگاههای منتخب بخش بازرگانی و خدمات بالغ بر 6.035.781.938 میلیون ریال بوده است. همچنین نسبت ارزش افزوده به مصارف واسطه در کارگاههای مذکور برابر با 3/4 میباشد. نسبت ستانده به مصارف واسطه نیز برابر با 4/4 است.
در سال 1399، حدود 79 درصد از كاركنان بخش بازرگانی و خدمات را كاركنان مرد و 21 درصد را كاركنان زن تشكیل دادهاند. كارگاههای با فعالیتهای مراقبتی خارج از منزل، با 61 درصد كاركن زن، بیشترین سهم کارکن زن در بین فعالیتهای بخش بازرگانی و خدمات را دارا بوده و كارگاههای فروش و تعمیر وسایل نقلیه موتوری و موتورسیکلت و تعمیر رایانه و کالاهای شخصی و خانگی هر کدام با 2 درصدکارکن زن، كمترین سهم را در سهم زنان شاغل داراست.
35 درصد از كاركنان كارگاههای بازرگانی و خدمات را كاركنان با تحصیلات بالاتر از دیپلم، 35 درصد كاركنان دیپلم و 30 درصد نیز دارای مدرك تحصیلی زیر دیپلم تشكیل دادهاند.
34 درصد از كاركنان كارگاههای بازرگانی و خدمات را كاركنان بامزد و حقوق و 66 درصد کارکنان در این بخش بدون مزد و حقوق در حال فعالیت میباشند که شامل مالکان، شرکای فعال و کارکنان فامیلی بدون مزد میباشند که الزاماً به معنی کارکن رایگان نیست. چون در این طرح با توجه به ماهیت کارگاههای تحت پوشش که تعداد کمی کارکن دارد، بخش اعظمی از کارکنان بدون مزد و حقوق تلقی میشوند که از آن جمله میتوان به مدیر کارگاه اشاره کرد.
بهرهوری كاركنان این كارگاهها در سال 1399 به ازای هر كاركن معادل 749 میلیون ریال بودهاست. همچنین بهرهوری كاركنان به ازای هر ساعت حدود 322 هزار ریال بوده است.
نتایج طرح نشان میدهد كه ضریب نفوذ رایانه در این كارگاهها 29 درصد میباشد كه كارگاههای با فعالیت جنبی خدمات مالی و فعالیتهای بیمه و فعالیتهای تحقیق و توسعه علمی با ضریب نفوذ 100 درصد دارای بالاترین ضریب نفوذ رایانه بودهاند. 43 درصد از كاركنان كارگاههای مورد بررسی نیز از اینترنت برای فعالیتهای کارگاه در داخل یا خارج از كارگاه استفاده نمودهاند.
13 درصد از مدیران كارگاههای مورد بررسی را زنان تشكیل دادهاند كه فعالیتهای سایر فعالیتهای خدماتی شخصی (شستشوی منسوجات، آرایش و پیرایش و ...) با 49 درصد بیشترین سهم را از این حیث دارا بوده است.
95 درصد از كارگاههای بازرگانی و خدمات به صورت الكترونیكی برای پرداخت و دریافت خود بهره بردهاند كه فعالیت صرافی و کارگزاری بورس با 100 درصد بالاترین میزان استفاده در این زمینه را دارا بوده است. همچنین 94 درصد از كارگاهها از دستگاه كارتخوان برای پرداخت و دریافت استفاده كردهاند.
برای مشاهده اطلاعات بیشتر به سند پیوست مراجعه نمایید.