تاریخ انتشار: 05 دی 1401
بازدید: 6
دسته‌بندی: اخبار آماری
٩٥ درصد از کارگاه‌های بخش بازرگانی و خدمات، پرداخت خود را از طریق ابزارهای الکترونیکی انجام می‌دهند

٩٥ درصد از کارگاه‌های بخش بازرگانی و خدمات، پرداخت خود را از طریق ابزارهای الکترونیکی انجام می‌دهند

در سال ١٣٩٩، ارزش افزوده کارگاه‌های منتخب بخش بازرگانی و خدمات بالغ بر ٦/٠٣٥/٧٨١/٩٣٨ میلیون ریال بوده است.

طرح آمارگیری از كارگاه‌های منتخب بازرگانی و خدمات یكی از طرح‌های آماری است که با هدف تهیه‌ی اطلاعات مناسب از ویژگی‌های كارگاه‌‌های بازرگانی و خدمات، در سطح کشور توسط مرکز آمار ایران و با همکاری سازمان‌ مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها به اجرا درآمده است تا در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی به كارگرفته شود. این طرح در سال ١٤٠٠ برای جمع‌آوری داده‌های کارگاه‌های منتخب این بخش به اجرا درآمده است كه شامل ٣١ كد طبقه‌بندی فعالیت‌‌های اقتصادی ایران ‌(ISIC Rev,٤) می‌باشد و قسمت اعظم كارگاه‌های بخش بازرگانی و خدمات كشور را شامل می‌شود.

نتایج طرح برای سال١٣٩٩  نشان می‌دهد:

 در سال ١٣٩٩، ارزش افزوده کارگاه‌های منتخب بخش بازرگانی و خدمات بالغ بر ٦/٠٣٥/٧٨١/٩٣٨میلیون ریال بوده است. همچنین نسبت ارزش افزوده به مصارف واسطه در کارگاه‌های مذکور برابر با ٣,٤ می‌باشد. نسبت ستانده به مصارف واسطه نیز برابر با ٤.٤ است.

 در سال ١٣٩٩، حدود ٧٩ درصد از كاركنان بخش بازرگانی و خدمات را كاركنان مرد و ٢١ درصد را كاركنان زن تشكیل داده‌اند. كارگاه‌های با فعالیت‌‌های مراقبتی خارج از منزل، با ٦١ درصد كاركن زن، بیشترین سهم کارکن زن در بین فعالیت‌های بخش بازرگانی و خدمات را دارا بوده و كارگاه‌های فروش و تعمیر وسایل نقلیه موتوری و موتورسیکلت و تعمیر رایانه و کالاهای شخصی و خانگی هر کدام با ٢ درصدکارکن زن، كمترین سهم را در سهم زنان شاغل داراست.

 ٣٥درصد از كاركنان كارگاه‌های بازرگانی و خدمات را كاركنان با تحصیلات بالاتر از دیپلم، ٣٥ درصد كاركنان دیپلم و ٣٠ درصد نیز دارای مدرك تحصیلی زیر دیپلم تشكیل داده‌اند.

 ٣٤ درصد از كاركنان كارگاه‌های بازرگانی و خدمات را كاركنان بامزد و حقوق و ٦٦ درصد کارکنان در این بخش بدون مزد و حقوق در حال فعالیت می‌باشند که شامل مالکان، شرکای فعال و کارکنان فامیلی بدون مزد می‌باشند که الزاماً به معنی کارکن رایگان نیست. چون در این طرح با توجه به ماهیت کارگاه‌های تحت پوشش که تعداد کمی کارکن دارد، بخش اعظمی از کارکنان بدون مزد و حقوق تلقی می‌شوند که از آن جمله می‌توان به مدیر کارگاه اشاره کرد.

 بهره‌وری كاركنان این كارگاه‌ها در سال ١٣٩٩ به ازای هر كاركن معادل ٧٤٩ میلیون ریال بوده‌است. همچنین بهره‌وری كاركنان به ازای هر ساعت حدود ٣٢٢ هزار ریال بوده است.

نتایج طرح نشان می‌دهد كه ضریب نفوذ رایانه در این كارگاه‌ها ٢٩ درصد می‌باشد كه كارگاه‌های با فعالیت‌ جنبی خدمات مالی و فعالیت‌های بیمه و فعالیت‌های تحقیق و توسعه علمی با ضریب نفوذ ١٠٠ درصد دارای بالاترین ضریب نفوذ رایانه بوده‌اند. ٤٣ درصد از كاركنان كارگاه‌های مورد بررسی نیز از اینترنت برای فعالیت‌های کارگاه در داخل یا خارج از كارگاه استفاده نموده‌اند.

١٣ درصد از مدیران كارگاه‌های مورد بررسی را زنان تشكیل داده‌اند كه فعالیت‌های سایر فعالیت‌های خدماتی شخصی (شستشوی منسوجات، آرایش و پیرایش و ...) با ٤٩ درصد بیشترین سهم را از این حیث دارا بوده‌ است.

 ٩٥ درصد از كارگاه‌های بازرگانی و خدمات به صورت الكترونیكی برای پرداخت و دریافت خود بهره برده‌اند كه فعالیت‌ صرافی و کارگزاری‌ بورس با ١٠٠ درصد بالاترین میزان استفاده در این زمینه را دارا بوده‌ است. همچنین ٩٤ درصد از كارگاه‌ها از دستگاه‌ كارتخوان برای پرداخت و دریافت استفاده كرده‌اند.

در پایان خاطر نشان می‌سازد نتایج تفصیلی طرح مذكور در قالب یك نشریه در دست چاپ و انتشار است، و كاربران می‌توانند بزودی از طریق درگاه ملی آمار به نشانی www.amar.org.ir و یا از طریق واحد اطلاع‌رسانی به آن دسترسی داشته باشند.

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.