تاریخ انتشار: 19 بهمن 1401
بازدید: 14
دسته‌بندی: اخبار سازمانی
مراسم جشن گرامی داشت پیروزی انقلاب اسلامی و میلاد حضرت علی(ع) و ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) برگزار شد

مراسم جشن گرامی داشت پیروزی انقلاب اسلامی و میلاد حضرت علی(ع) و ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) برگزار شد

در ابتدای این مراسم، دکتر جواد حسین زاده، با تبریک این ایام و سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، یکی از ابزارهای مهم تبیین واقعیت‌های کشور را آمارهای رسمی دانست.

همزمان با گرامی‌داشت دهه مبارک فجر و سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، مراسم جشنی با حضور آیت الله دکتر محسن قمی ، عضو مجلس خبرگان رهبری و معاون ارتباطات بین المللی دفتر مقام معظم رهبری، دکتر جواد حسین زاده، رییس مرکز آمار ایران و جمعی از معاونین، مدیران و کارکنان مرکز آمار در روز چهارشنبه ١٩ بهمن ماه ١٤٠١، در سالن اجتماعات شهید سلیمانی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، دکتر جواد حسین زاده، با تبریک این ایام و سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، یکی از ابزارهای مهم تبیین واقعیت‌های کشور را آمارهای رسمی دانست.

رییس مرکز آمار ایران با اشاره به اهمیت توجه به سواد آماری و ارتقای همه جانبه آن در کشور افزود: برای ترویج سواد آماری، توجه به این نکات که " آمارها چه چیزهایی را می‌گوید" و اینکه "چه چیزهایی را بازگو نمی‌کند"، بسیارضروری است تا وضعیت سردرگمی و سوء استفاده از آمارها در کشور ایجاد نشود.

دکتر حسین زاده با اشاره به وجود سرمایه اجتماعی عظیم در طول این سال‌ها در مرکز آمار ایران، تغییر رویکرد در اجرای سرشماری به شیوه ثبتی مبنا به جای شیوه سرشماری کلاسیک و سنتی ( مراجعه حضوری) را از مصادیق بارز نوین سازی نظام آماری در کشور برشمرد.

ایشان با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص لزوم انجام اصلاحات ساختاری در سامانه‌ها و پایگاه‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی داده‌ای در کشور، اجرای درست سرشماری عمومی نفوس و مسکن به شیوه ثبتی مبنا در کشور را در گرو همکاری همه دستگاه‌های اجرایی و مسئولین ذی ربط دانست.

وی با اشاره به این‌که باید در کشور به داده‌های اداری دستگاه‌های اجرایی به عنوان سرمایه ملی نگاه شود تصریح کرد: با منابع داده‌ای عظیم در کشور نباید سلیقه‌ای برخورد شود بلکه لازم است نظام انتقال ریز داده ها به مرکز آمار ایران از سوی سایر دستگاه های اجرایی به ساماندهی مطلوب‌تر برسد.

دکتر حسین زاده با اشاره به تصویب "قانون مدیریت داده و اطلاعات ملی"در مجلس، اجرای این قانون را زیربنای حکمرانی مطلوب و شایسته ارزیابی کرد.

رییس مرکز آمار با اشاره به فعالیت های آماری مرکز آمار در حوزه‌های بین المللی گفت: مرکز آمار در تهیه و تولید شاخص‌های آماری، از شیوه نامه‌های مشترک و دستورالعمل‌های یکسان و استاندارد با قابلیت مقایسه پذیری در سطح بین المللی بهره می برد.

دکتر حسین زاده با پراهمیت خواندن تهیه و گردآوری آمارهای مهاجرت با تشکیل " پایگاه ملی مهاجرت" و همچنین آمار دانشجویان ایرانی در حال تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور، افزود: با انجام همکاری دوجانبه و مشترک با معاونت علمی ریاست جمهوری در حوزه شاخص های علم و فن آوری، با پوشش آماری دقیق‌تر و کامل‌تر، در شاخص جهانی نوآوری( global innovation index)  از رتبه ١٢٠ در سال ٢٠١٤ ، به رتبه ٥٣ در سال ٢٠٢٢ ، ارتقا پیدا کردیم.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد تا با تقویت بازوان اجرایی مرکز آمار در سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان‌ها برای تولید آمارهای رسمی، مسیر توسعه و آبادانی در کشور هموارتر شود.

در ادامه این مراسم، آیت الله دکتر محسن قمی، با اشاره به علاقه ویژه مقام معظم رهبری به مقوله آمار، از زحمات کارکنان مرکز آمار در نظام آماری و برنامه ریزی کشور تقدیر و تشکر کرد.

معاون ارتباطات بین المللی دفتر مقام معظم رهبری با بیان این‌که انجام فعالیت آماری از ضروریات برنامه‌ریزی در حکمرانی کشور در حوزه های علمی، آموزشی، سیاسی، فرهنگی و دینی به شمار می رود، آمار را زبان گویای انقلاب در حوزه های ملی، منطقه ای و بین المللی ذکر کرد.عضو مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به فرایند تولید و ارایه آمارها و تفسیر و تحلیل آنها بر اساس پیش فرض ها، خاطر نشان کرد: تفسیر و تحلیل آمارها بدون پیش فرض امکان پذیر نیست. لذا باید سهم این پیش فرض‌ها در تحلیل و تفسیر آمارها به حداقل برسد.

وی ضمن اشاره به اهمیت حفظ محرمانگی داده ها، گفت: تهیه و تولید آمارهای مختلف در کشور به صورت مقایسه ای با سایر کشورها در سطح منطقه و کشورهای پیرامونی باید مورد توجه ویژه مرکز آمارایران قرار گیرد تا مسئولین کشور بر اساس آن تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری کنند.

آیت الله دکتر قمی، با تشریح تشکیل کارگروه های ویژه در حوزه های علم و فن آوری، حقوق، عدالت و فرهنگ در مجلس خبرگان رهبری، گفت: در طول این مدت از آمارهای تولیدی مرکز آمار ایران برای کشف و شناسایی نقاط قوت و نقاط ضعف بهره برده‌ایم.

ایشان، با اشاره به سهم یک درصدی جمعیت جمهوری اسلامی ایران در دنیا، افزود: کشور عزیزمان در تولید علم در دنیا از سهم ٢ درصدی برخوردار است، لذا با وجود این سهم مطلوب در تولید علم در جهان، نباید کشور را از جهان و سایر کشورها بی‌نیاز بدانیم.

 معاون ارتباطات بین المللی دفتر مقام معظم رهبری، با اشاره به ضریب نفوذ بالای حضور بانوان کشور در    حوزه های آموزشی و پژوهشی در کشور و رشد عدالت جنسیتی در آموزش مدارس و دانشگاه ها پس از انقلاب در مقایسه با پیش از انقلاب، خاطر نشان کرد: تعداد دانشجویان خانم و بانوان عضو هیات علمی و پژوهشگر از میزان بالایی برخوردار است.

آیت الله دکتر محسن قمی، با بیان اینکه نگاه کلان را در کشور آمار ارایه می‌دهد، از مرکز آمار خواست تا     خلاءهای آماری موجود در حوزه خط فقر مطلق و نسبی، آمارهای زاد و ولد و تولید نسل و همچنین اختلافات و تضادهای آماری در نظام آماری کشور را هر چه زودتر رفع نماید.

شایان ذکر است در ادامه این مراسم، از همکاران مشمول قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و برندگان مسابقات اجراشده به مناسبت دهه مبارک فجر، تقدیر و تشکر به عمل آمد.

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.