تاریخ انتشار: 09 اسفند 1401
بازدید: 14
دسته‌بندی: اخبار سازمانی
بررسی نقاط قوت و ضعف برنامه سوم ملی توسعه آمار در جلسه چهارم شورای هماهنگی و تلفیق چهارمین برنامه ملی توسعه آمار کشور

بررسی نقاط قوت و ضعف برنامه سوم ملی توسعه آمار در جلسه چهارم شورای هماهنگی و تلفیق چهارمین برنامه ملی توسعه آمار کشور

در این جلسه گزارش گارگروه‌ها در مورد آسیب شناسی سومین برنامه ملی آمار کشور و اقدامات مرتبط باچهارمین برنامه ملی توسعه آمار کشور ارائه شد.

چهارمین برنامه ملی توسعه آمار کشور،  برای سالهای ١٤٠٢ الی ١٤٠٦ در مرکز آمار ایران در حال تدوین است و کارگروه‌های ذی‌ربط مورد نیاز برای تدوین و اجرای برنامه با عضویت مدیران و کارشناسان مرکز آمار ایران و برخی از دستگاه‌های اجرایی در این مرکز تشکیل شده است که اعضای این کارگروه‌ها، ضمن بررسی نقاط قوت و ضعف برنامه سوم و موانع  و مشکلات تحقق برنامه سوم ، مراحل تدوین برنامه چهارم را مورد بررسی قرار می‌دهند.

همچنین جلسات شورای هماهنگی و تلفیق برنامه، برای بررسی گزارش کارگروه‌ها به صورت هفتگی در مرکز آمار ایران برگزار می‌شود. در همین راستا، جلسه چهارم شورای هماهنگی و تلفیق چهارمین  برنامه ملی توسعه آمار کشور، روز یکشنبه سی‌ام بهمن ماه به ریاست دکتر وزیری، معاون توسعه، مدیریت و امور استان‌های مرکز آمار ایران برگزار شد. 

در این جلسه گزارش اقدامات انجام شده در برنامه سوم ملی توسعه آمار کشور توسط آقای دانش، دبیر کارگروه‌ "مدیریت تهیه و تولید آمار و استقرار نظام نوین آمارهای ثبتی مبنا" ارائه شد. وی ضمن ارائه گزارش اقدامات انجام شده در برنامه سوم  ملی آمار و  پیشنهادهایی برای برنامه چهارم گفت: برای استقرار نظام آمارهای ثبتی، ریزداده‌های مورد نیاز چهار ثبت جمعیت، کسب وکار، فعالیت و املاک و مستغلات باید از سوی دستگاه‌های اجرایی در اختیار مرکز آمار ایران قرار داده شود. وی افزود: برای ساماندهی و یکپارچه‌سازی نظام تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در حوزه کسب و کار کشور، وزارت اقتصاد و دارایی مکلف است، ریز داده‌های مورد نیاز مرکز آمارایران را در اختیار این مرکز قرار دهد.

  در ادامه این جلسه آقای رحیمی، مدیر کل دفتر ریاست، روابط عمومی و همکاری های بین الملل و رئیس کارگروه سواد، فرهنگ آماری و تعاملات ملی و بین المللی، توضیحاتی در زمینه فعالیت‌های این کارگروه بیان کرد و سپس خانم رسولی دبیر این کارگروه، ضمن ارائه گزارشی از آسیب شناسی مشتمل بر  نقاط قوت وضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای برنامه سوم ملی توسعه آمار در حوزه سواد و فرهنگ آماری و تعاملات ملی و بین‌المللی، به برخی از فعالیت‌های این کارگروه در زمینه اطلاع رسانی ملی و بین‌المللی از جمله اطلاع رسانی اخبار و نتایج طرح های آماری در درگاه ملی آمار، دریافت، توزیع، پیگیری و گردآوری اطلاعات و تکمیل پرسشنامه‌های سازمان ملل متحد به صورت منظم و ماهانه و  ترجمه اخبار و خلاصه نتایج طرح‌های آماری برای بارگذاری در بخش انگلیسی درگاه ملی آمار اشاره کرد.

در این جلسه همچنین آقای فاضلی رئیس کارگروه رصد، ارزیابی و مدیریت کیفیت، گزارشی از فعالیت‌های انجام شده در این کارگروه را بیان کرد. سپس آقای خلخالی، دبیر این کارگروه، ضمن، بیان نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای برنامه سوم، مولفه‌های راهبردی مربوط چهارمین برنامه ملی توسعه آمار کشور،شامل چشم انداز نظام آماری کشور، ماموریت نظام آماری کشور و راهبردهای مصوب شورای عالی آمار را توضیح داده و برنامه‌های اجرایی و شناسنامه برنامه های ملی توسعه آمار کشور شامل طرح استقرار نظام مدیریت کیفیت آمارهای رسمی، دریافت نشان کیفیت آمارهای رسمی و طرح تدوین استانداردهای آماری را ارائه داد.

در ادامه جلسه دکتر حاتمیان، نماینده  وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و دبیر کارگروه دستگاه‌های اجرایی با اشاره به تدوین سند راهبردی فضای مجازی در این وزارتخانه، اظهار داشت: حکمرانی داده، اقتدارگرایی ملی، اخلاق، مسئولیت پذیری و نظارت مورد توجه کمیسیون تلفیق دستگاه است و با توجه به این که برای حکمرانی داده، نیاز به استفاده از فناوری‌های نوین و داده و اطلاعات است،  لذا باید قوانین و مقررات برنامه ملی توسعه آمار کشور، همراه با قوانین و اسناد بالادستی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از جمله قانون داوم باشد(قانون داده و اطلاعات ملی) مربوطه اصلاح شود.

گفتنی است پس از پایان تدوین پیش نویس چهارمین برنامه ملی توسعه آمار کشور، این برنامه برای تصویب نهایی در اختیار شورای عالی آمار قرار خواهد گرفت.

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.