تاریخ انتشار: 13 اسفند 1401
بازدید: 11
دسته‌بندی: اخبار سازمانی
تفاهم نامه همکاری مشترک میان مرکز آمار ایران و شرکت عمران شهرهای جدید به امضا رسید

تفاهم نامه همکاری مشترک میان مرکز آمار ایران و شرکت عمران شهرهای جدید به امضا رسید

در این جلسه، دو طرف بر توسعه فرایندهای آماری مبتنی بر تعاملات برخط و تولید آمارهای مبتنی بر داده‌های ثبتی، ارتقای تحلیل‌ها و تفسیرهای علمی پیرامون متغیرهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، و رفتارشناختی این متغیرها در شهرهای جدید کشور، تاکید کردند

 جلسه مشترک تفاهم نامه همکاری میان مرکز آمار ایران و شرکت عمران شهرهای جدید با حضور دکتر جواد حسین زاده، رییس مرکز آمار ایران، دکترجعفری ، معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید، تعدادی از معاونین و مدیران این شرکت و همچنین اعضای هیات مدیره تعاونی مسکن مرکز آمار ایران با هدف ارتقای جامعیت داده‌ها و اطلاعات آماری کشور و همچنین نوین‌سازی نظام تولید، جمع‌آوری، ارتقای سطح کیفی داده‌ها و انتشار آمارهای رسمی به ویژه داده‌های ثبتی مبنا در روز سه شنبه ١٤٠١/١٢/٩، برگزار شد.

در این جلسه، دو طرف بر توسعه فرایندهای آماری مبتنی بر تعاملات برخط و تولید آمارهای مبتنی بر داده‌های ثبتی، ارتقای تحلیل‌ها و تفسیرهای علمی پیرامون متغیرهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، و رفتارشناختی این متغیرها در شهرهای جدید کشور، تاکید کردند.

  در ابتدای این جلسه دکتر جعفری، با اشاره به وجود ٢١ شهر جدید در کل کشور افزود: ٣ شهر جدید در استان های قزوین، آذربایجان غربی و فارس به این شهرها اضافه شده است، افزود: بر اساس الگوی مطالعاتی جدید ظرفیت ١٢ شهر دیگر ایجاد شده است.

معاون وزیر راه افزود: شهر های جدید و شهرک سازی از سال ١٤٠٠ و با پیشنهاد مرحوم رستم قاسمی، وزیر سابق وزارت راه و شهرسازی، مطرح شد و اکنون نیز الگوی شهرک سازی در کنار شهرهای جدید در دستور کار دولت سیزدهم قرار دارد.

دکتر جعفری انعقاد این تفاهم نامه مشترک را زمینه ساز ارتقای کیفیت شهرهای جدید و برنامه ریزی برای شهرهای جدید ذکر و تصریح کرد: هدف ما این است که از طریق این همکاری مشترک بتوانیم در تامین و ارائه مسکن مناسب برای مردم بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری و وعده دولت برای افزایش خدمت رسانی به مردم اقدام کنیم.

دکتر جعفری، هدف شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید را تامین زیرساخت و بسترهای مناسب برای ارایه خدمات جنبی ذکر کرد و گفت: مهم‌ترین مساله در استان های کشور، نرخ رشد جمعیت است، امیدواریم با انعقاد این تفاهم نامه بتوانیم برنامه ریزی های لازم را درخصوص احداث شهرهای جدید و شهرک سازی انجام دهیم.

در ادامه، دکتر حسین زاده با مهم برشمردن حوزه مسکن و اینکه به عنوان موتور محرکی در اقتصاد کشور به شمار می رود، خاطر نشان کرد: یکی از اصلی ترین فعالیت های نظام آماری کشور، اجرای سرشماری عمومی نفوس و مسکن است که به روش خود اظهاری و مراجعه به خانوارها انجام می شده است و در حال حاضر این شیوه ها کمرنگ تر شده است.

رییس مرکز آمار ایران با اشاره به قانون مرکز آمار مبنی بر اجرای سرشماری عمومی نفوس و مسکن در فاصله های زمانی ١٠ ساله و همچنین برنامه ریزی مرکز آمار برای اجرای سرشماری ثبتی مبنا در سال ١٤٠٥ ، افزود: یکی از نکات مهم در سرشماری عمومی نفوس و مسکن، موضوع تعداد و نرخ رشد جمعیت می باشد و با توجه به اینکه تعدادی از شهرهای جدید در محدوده سرشماری ثبتی مبنا قرار دارند، پلاک کوبی و اعلام تغییر نشانی در سامانه ثبت احوال در این شهرها از اهمیت بالایی برخوردار است.

ایشان با اشاره به اهمیت تامین آمار و داده در حکمرانی داده ها و عدم امکان انجام برنامه ریزی بدون آمار و داده، عامل اصلی تبدیل شهرها به شهرهای هوشمند را در آینده ، وجود داده های دقیق و درست در حوزه های جمعیت و مسکن ذکر کرد.

شایان ذکر است، همکاری و مشارکت در بهینه‌سازی و نظارت بر روش‌های ذخیره و جمع‎‌آوری داده‌ها و تدوین اقلام و آخرین شاخص‌های استاندارد مطابق با داده‌های موجود، اجرای طرح‌های آمارگیری برای استخراج اطلاعات مورد نیاز جهت برنامه‌ریزی، همکاری در طرح‌های آماری و تهیه سری‌های زمانی داده‌ها و اطلاعات آماری، ایجاد آدرس آماری برای جمع آوری اطلاعات جمعیت شهرهای جدید زیر ده هزار نفر در سرشماری‌ها و ارائه سالیانه اقلام و شاخص های آماری شهرهای جدید از طریق اجرای سرشماری  عمومی نفوس و مسکن ثبتی مبنای ‌مرکزآمار ایران به تفكیك شهرها از جمله تعهدات مرکز آمار در این تفاهم نامه می باشد.

در ضمن ارائه داده‌های مورد نیاز برای محاسبه شاخص‌ها و تحلیل آن، تعامل و تبادل داده‌، نقشه و اطلاعات مکانی برای تکمیل بانک اطلاعاتی در پایگاه داده‌ای کشور و همکاری در اجرای طرح‌های آمارگیری از جمله موارد مورد تعهد شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید در این تفاهم نامه به شمار می رود.

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.