تاریخ انتشار: 08 خرداد 1402
بازدید: 3
دسته‌بندی:
دکتر حسین زاده: مرکز آمار ایران نه تنها جزئی از نظام آماری است بلکه محوریت این نظام را بر عهده دارد

دکتر حسین زاده: مرکز آمار ایران نه تنها جزئی از نظام آماری است بلکه محوریت این نظام را بر عهده دارد

افتتاحیه اولین جلسه کارگاه آموزشی مدل عمومی فرایند کسب و کار آماری (GSBPM )، روز یکشنبه هفتم خرداد ماه با حضور رئیس مرکز آمار ایران برگزار شد.

رئیس مرکز آمار ایران در مراسم افتتاحیه اولین جلسه کارگاه آموزشی مدل عمومی فرایند کسب و کار آماری (GSBPM )  اظهار داشت : تهیه استاندارد کسب و کار آماری، نمونه ای از یک همکاری موفق در میان دفاتر مرکز آمار ایران است و می‌تواند نتایج مثبتی برای این مرکز و نظام آماری کشور داشته باشد.

دکتر حسین زاده با اشاره به تدوین چهارمین برنامه ملی توسعه آمار کشور و تأکیدی که در این برنامه بر اجرای سرشماری ثبتی مبنا در سال ١٤٠٥و نقش مهم استاندارد‌سازی در نظام آماری شده است،گفت: در نظام آماری مدرن، مراکز آماری محوریت نظام آماری و وظیفه ایجاد هماهنگی و یکپارچگی نظام آماری را بر عهده دارند. به عبارت دیگر، مرکز آمار ایران نه تنها جزئی از نظام آماری است بلکه محوریت این نظام را بر عهده دارد، لذا ضروری است از استانداردهای واحدی در کل نظام آماری استفاده شود که مدل (GSBPM ) برای این استاندارد‌سازی بسیار موفق عمل کرده است و می‌تواند نقش محوریت مرکز آمار ایران را تقویت کند. وی افزود: در این مدل استانداردسازی همه مراحل فعالیت‌های آماری از جمله مستند سازی، دریافت داده‌ها و ارزیابی کیفیت داده‌ها با هدف داشتن کلام واحد بین مرکز آمار ایران و سایر دستگاه‌ها دیده شده است و مرکز آمار ایران پس از به کار بستن چنین مدلی می‌تواند آن را در سایر دستگاه ها نیز تسری دهد.

همچنین در این مراسم، آقای فاضلی، مدیر کل دفتر استانداردها، نظارت و ارزیابی طرح‌های آماری در رابطه با این مدل گفت: این مدل برای اولین بار در سال ٢٠٠٨ در اتحادیه اروپا مطرح شد و بدین‌ترتیب با استفاده از فرا داده، نسخه اول استاندارد کسب و کار آماری در سال ٢٠٠٩، ایجاد شد.

وی افزود: یکی از وظایف دفتر استانداردها، نظارت و ارزیابی طرح‌های آماری، بومی کردن این استانداردها است که این امر با کمک همکاران مرکز و به ویژه همکاران دفتر انرژی، صنعت و زیر بنایی انجام شده است. وی ابراز امیدواری کرد که فرایند مدل GSBPM در تمامی دفاتر مرکز آمار ایران اجرا شود و برنامه زمانی تمامی فعالیت‌های مرکز بر اساس این مدل تهیه شود. فاضلی در ادامه افزود: امیدواریم با همکاری سازمان ملی استاندارد، مدلGSBPM تبدیل به یک استاندارد ملی شود.

گفتنی است  افتتاحیه اولین جلسه کارگاه آموزشی مدل عمومی فرایند کسب و کار آماری (GSBPM )، روز یکشنبه هفتم خرداد ماه با حضور دکتر حسین زاده، رئیس مرکز آمار ایران، علی رحیمی، مدیر کل دفتر ریاست، روابط عمومی و همکاری‌های بین الملل، آرش فاضلی،مدیر کل دفتر استانداردها، نظارت و ارزیابی طرح‌های آماری و با شرکت نمایندگان دفاتر موضوعی در مرکز آمار ایران برگزار شد.

در بخش اول این کارگاه، مفاهیم مدل توسط اعضای کارگروه تدوین استاندارد ارایه شد و در بخش دوم،گروه‌های منتخب به تکمیل اطلاعات طرح مربوط به خود در قالب مدل GSBPM پرداختند.

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.