تاریخ انتشار: 13 خرداد 1402
بازدید: 15
دسته‌بندی: اخبار سازمانی
برگزاری جلسه دوم کارگاه آموزشی مدل عمومی فرایند کسب و کار آماری (GSBPM )

برگزاری جلسه دوم کارگاه آموزشی مدل عمومی فرایند کسب و کار آماری (GSBPM )

نصیری : یکی از مزیت‌های مرکز آمار ایران، برند سازی در نظام آماری است.

دومین جلسه کارگاه آموزشی مدل عمومی فرایند کسب و کار آماری (GSBPM ) با حضور آقای نصیری، معاون طرح‌های آماری و آمارهای ثبتی مرکز آمار ایران و خانم خضرایی، مدیرکل دفتر تدوین استانداردهای ملی سازمان ملی استاندارد، آقای فاضلی، مدیرکل دفتر استانداردها، نظارت و ارزیابی طرح‌های آماری و نمایندگان دفاتر موضوعی، روز چهارشنبه دهم خرداد ماه برگزار شد.

آقای نصیری در این جلسه با بیان این نکته که یکی از مزیت‌های مرکز آمار ایران، برند سازی در نظام آماری است، گفت: هدف از تدوین مدل عمومی فرایند کسب و کار آماری (GSBPM )، استاندارد شدن فرایند تولید آمار در کشورها است. وی افزود: برای تقویت و ارتقاء کیفیت آمارهای رسمی باید استانداردسازی فرایند تولید آمار صورت گیرد که پیش نیاز استانداردسازی تدوین مدل‌هایی از این قبیل است. آقای نصیری در ادامه اظهار داشت: با توجه به اهمیت مدل سازی بهتر است، فرایند تدوین آن به صورت آکادمیک در دانشگاه‌ها و همچنین به صورت آموزش‌های ضمن خدمت در دستگاه‌های اجرایی تدریس شود. نصیری با بیان این که مرکز آمار ایران در زمینه تدوین مدل برای  استاندارد سازی گام های مهمی برداشته، ابراز امیدواری کرد که  این مدل در کل کشور تسری یافته و در دستگاه‌ها نهادینه و اجرایی شود.

وی ضمن تاکید بر این که مدل عمومی فرایند کسب و کار آماری (GSBPM ) باید در تمامی گروه‌های موضوعی مرکز تسری یابد، از دفتر انرژی، صنعت و زیر بنایی به عنوان دفتر پیشگام مرکز آمار ایران در به کار بستن این مدل تقدیر و تشکر کرد.

استانداردسازی در زمینه نظام آماری باید چشم انداز و  برنامه های دراز مدت داشته باشد

در ادامه جلسه، خانم خضرایی، با بیان این که تدوین (GSBPM ) یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ها در زمینه  استانداردسازی در سال ١٤٠٢ در کشور است، افزود: مرکز آمار ایران به طور فعال با سازمان ملی استاندارد همکاری می‌کند. وی پیشنهاد داد: پس از تدوین این مدل، اطلاع رسانی در مورد آن در تمامی کشور با هدف ترویج آن و بهره‌مندی دستگاه ها، دانشگاه‌ها و متخصصان  حوزه آمار از این مدل صورت گیرد. وی در ادامه ضمن ارائه مطالبی در زمینه مفاهیم و فرایندهای استاندارد‌سازی در جهان، گفت: حفظ ایمنی، سلامت، بهداشت و توسعه پایدار صنایع، مهمترین مزایای استاندارد سازی است و برای تدوین آن باید از اساتید دانشگاه‌ها و متخصصان کمک گرفته شود. ایشان با تأکید بر این نکته که استانداردها باید تأمین کننده نیازهای اقتصادی کشور و هماهنگ با آخرین پیشزفت‌‌های علمی دنیا باشند، گفت: با توجه به این که در تدوین قوانین مربوط به استانداردسازی در کشور، همه دستگاه‌ها نقش دارند، لذا انتظار قانون گذار از همه دستگاه‌ها این است که مقررات فنی و یا استانداردهای مربوط به دستگاه خود را رعایت کنند.

خانم خضرایی تأکید کرد : برای استانداردسازی در زمینه نظام آماری باید چشم انداز و برنامه‌های دراز مدت داشت.

وی ضمن اشاره به سطوح استاندارد سازی که شامل بین‌المللی، منطقه ای، ملی و شرکتی یا سازمانی می‌شود،گفت: استانداردها در سطوح بالا و بین المللی فراگیرتر بوده و کمتر سختگیرانه‌تر هستند چون کشورها دارای فرهنگ‌ها و امکانات متنوعی هستند، اما درسطوح پایین هرم، این استانداردها سختگیرانه‌تر و فنی‌تر می‌شوند. خانم خضرایی افزود: استاندارد سازی‌ها درکشور با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب بر اساس  اهداف ٢٢ گانه و با چهار محور اصلی پژوهش، اقتصاد، معنویت و عدالت و زندگی تدوین می‌شود.

گفتنی است در ادامه این جلسه، گروه‌های دفاتر موضوعی مرکز، مدل سازی طرح های مرتبط با خود را در قالب GSBPM ارائه کردند.

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.