تاریخ انتشار: 09 مرداد 1398
بازدید: 1310
دسته‌بندی: اخبار سازمانی
انعقاد تفاهم‌نامه همكاری فی‌مابین مركز آمار ایران و مركز تحقیقات سازمان صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران

انعقاد تفاهم‌نامه همكاری فی‌مابین مركز آمار ایران و مركز تحقیقات سازمان صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران

به منظور گسترش همكاری‌های مشترك علمی و پژوهشی، تبادل اطلاعات آماری  و استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توانائی‌های مركز آمار ایران و مركز تحقیقات سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، تفاهم‌نامه همكاری فی‌مابین این دو مركز  منعقد  شد.

  این تفاهم نامه  در راستای تحقق اهداف نوین سازی نظام آماری کشور و ارتقای سواد و فرهنگ آماری جامعه در چارچوب برنامه ملی توسعه آمار كشور (1400-1396)، به نمایندگی
دکتر جواد حسین زاده نیستانی، رئیس مركز آمار ایران و دكتر علی طلوعی، رئیس مركز تحقیقات سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، روز  چهارشنبه نهم مرداد ماه در مركز آمار ایران   انعقاد یافت.

 هدف از انعقاد این تفاهم‌نامه توسعه همكاری‌های علمی و پژوهشی و بهره‌مندی از امكانات و توانمندی‌های دو دستگاه و ایجاد زمینه همكاری فی مابین در تبادل اطلاعات بر اساس قوانین و مقررات کشور و در راستای سیاست‌ها و برنامه‌های طرفین و اجرای پژوهش‌ها، نظر سنجی‌ها، نیازسنجی‌ها و افكار سنجی‌ها به منظور پاسخگویی به نیازهای حاكمیتی، همسو با اهداف و رویکرد نوین سازی نظام آماری کشور و ارتقای سواد و فرهنگ آماری جامعه است.

 از جمله  تعهدات مشترك در این تفاهم نامه تبادل تجربیات كارشناسی در زمینه بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در مركز آمار ایران و مركز تحقیقات در حوزه ارتقای فرهنگ، سواد و اعتماد عمومی در زمینه آمارهای رسمی، برگزاری دوره‌ها و كارگاه‌های آموزشی تخصصی-کاربردی در زمینه ارتقای باورها و نگرش‌ها، آگاهی و سواد آماری عموم جامعه( پاسخگویان، سیاستگذاران، تولید کنندگان، کاربران و...) با هدف نهادینه سازی جایگاه آمارهای رسمی در سیاستگذاری ها و تصمیم گیری ها و افزایش سرمایه اجتماعی نظام آماری کشور، همكاری در تحلیل و فرا تحلیل اطلاعات و داده‌های حاصل از آمارگیری ها در حوزه اجتماعی و فرهنگی با رویکرد ارتقای سواد و فرهنگ آماری جامعه  و نظرسنجی برای سنجش اعتماد عموم مردم به آمارهای رسمی کشور و مرکز آمار ایران به عنوان مرجع قابل اعتماد  با حفظ محرمانگی اطلاعات  است.           

 در این نشست، ‌دكتر حسین زاده  با بیان این كه رویكرد مركز آمار ایرا ن نو ین سازی نظام آماری و گذار از نظام آماری كشور از  نظام آماری سنتی به سوی نظام آماری مدرن است،‌گفت:‌ اقدامات زیادی لازم است تا این هدف محقق شود و صدا و سیما نقش مهمی در گذار از  این مسیر  دشوار دارد.

وی افزود: بر اساس  اصل سوم از اصول ده گانه آمارهای  رسمی،‌ تفسیر در ست آمار‌های رسمی و پیشگیری از تفسیر غلط آمارهای منتشره، از وظایف مركز آمار ایران است  و در واقع در كنار  اعلام آمار به عنوان یك كالای عمومی، تفسیر و  فرا داده آن نیز باید درست ارائه شود و در این میان صدا و سیما به عنوان رسانه اصلی و ملی  كشور، می‌تواند نقش  مهمی را ایفا كند. رئیس مركز آمار ایران در ادامه گفت: مركز آمار ایران و صدا و سیما همواره همكاری خوبی داشته اند و این تفاهم نامه  نیز  در راستای تداوم فعالیت های قبلی است.       

وی  با اشاره به این كه  مراكز آماری  به شكل  مستقیم نظر سنجی  انجام نمی‌دهند، افزود:‌  یكی از همكاریهای مهم صدا و سیما  و مركز آمار ایران ، اجرای نظر  سنجی با هدف  مطالعات چگونگی جلب  همكاری و مشاركت مردم در اجرای آمارگیری‌هاست تا نظام  آماری كشور بتواند آمار را  به عنوان یك كالای عمومی به نحو مطلوب‌تری در اختیار برنامه ریزان و سیاستگذاران قرار دهد.

 در ادامه دكتر طلوعی،  ضمن تبریك انتصاب دكتر حسین زاده به سمت ریاست مركز آمار  ایران گفت: با توجه به این كه صدا و سیما و مركز آمار ایران در زمینه آمار‌های رسمی، دارای  هدف، ادبیات و درك مشترك هستند،  امضای  تفاهم نامه با مركز آمار ایران  یكی از  بهترین تفاهم نامه های منعقد شده صدا و سیما است.

 رئیس مركز تحقیقات سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران،‌ با بیان این كه سواد رسانه ای،‌ سواد و فرهنگ آماری از مسائل و چالش های مهم صدا و سیما است  و مورد مطالعه قرار گرفته است،‌ افزود: متاسفانه  كسانی كه از آمار بهره‌برداری  می كنند، به نوعی  استفاده حداقلی از  آمار می‌كنند در حالی كه باید معانی و تفاسیر آمار ها را به خوبی درك كنند.

 وی  اظهار كرد: با توجه به جایگاه و قدمت فعالیت این دو سازمان، ظرفیت بالایی برای همكاری  وجود دارد و تعاملات ما می‌تواند بیشتر از این باشد. دكتر طلوعی افزود:‌صدا و سیما  در زمینه  رفتار خانوارها،‌ افكار سنجی در حوزه های اجتماعی، آسیب های اجتماعی  و سبك زندگی  بررسی و مطالعه می‌كند و این آمادگی را  دارد تا در زمینه آمار های  اجتماعی و فرهنگی  همكاری‌هایی را  با  مركز آمار ایر ان انجام دهد .

 

 

 

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.