تاریخ انتشار: 24 مهر 1402
بازدید: 20
دسته‌بندی: اخبار سازمانی
همایش روز استاندارد در مرکز آمار ایران برگزار شد

همایش روز استاندارد در مرکز آمار ایران برگزار شد

همایش روز استاندارد، یکشنبه ۲۲ مهر ماه با حضور دکتر ابوحمزه، رئیس مرکز آمار ایران و دکتر احسان ساده، معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد برگزار شد.

همایش روز استاندارد، یکشنبه ۲۲ مهر ماه  با حضور دکتر ابوحمزه، رئیس  مرکز آمار ایران و دکتر احسان ساده، معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد برگزار شد. این همایش با محوریت مدل عمومی فرایند کسب و کار آماری( GSBPM )و با حضور  جمعی از اساتید، صاحبنظران، مدیران و کارشناسان  حوزه آمار و استاندارد  برگزار شد. دکتر ابوحمزه، ضمن تبریک روز ملی استاندارد،  با اشاره به اهمیت استاندارد سازی در ارتقاء کیفیت  خروجی‌های نظام آماری،گفت: استانداردسازی اهمیت زیادی برای نظام آماری دارد چرا که خروجی‌های نظام آماری مبنای تصمیم‌گیری‌های کشور هستند و چنانچه دادهای نظام آماری دقیق و استاندارد نباشد، تصمیم‌گیری در یک فضای مبهم و تاریک انجام می‌شود.  

وی در ادامه با اشاره به سه حوزه مهم که آمار نقش حیاتی در آن‌ها ایفا می‌کند،گفت: آمار عامل مهم در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی و اجتماعی کشور از قبیل حوزه‌ مسکن، هزینه و درآمد خانوار، خودرو و بنزین است و دقیقا به سیاستگذاران نشان می‌دهد که کدام بخش ازجامعه را با تصمیمات خود نشانه گرفته‌اند و چه بخشی از جامعه بر اثر اعمال سیاست‌ها متضرر و یا منتفع خواهند شد. رئیس مرکز آمار ایران در ادامه امکان ارزیابی سیاست‌ها و همچنین روشنگری برای افکار عمومی را از دیگر نقش‌های مهم آمار ذکر کرد و افزود: دراین سه حوزه که آمار اهمیت زیادی دارد، دقت و صحت نقش اساسی داشته واستاندارد GSBPMنیز ناظر بر فرایند تهیه آمار  است. دکتر ابوحمزه ادامه داد:  هر چند این استانداردها چند سال است که در مرکز آمار دنبال می‌شود، اما هدف نظام‌مند کردن آن است. به عبارت دیگر نه تنها فهرستی از تمامی فعالیت‌هایی که نیازمند استانداردسازی هستند، باید تهیه شود تا هیچ فعالیتی از قلم نیفتد، بلکه در آمارهای تولیدی سایر دستگاه‌ها  نیز این استاندارد بایدرعایت شود.

آمار و تحلیل های آماری، ابزار استاندارد سازی

 معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد که به عنوان مهمان ویژه در این همایش حضور داشت، ضمن تبریک روز ملی استاندارد و با اشاره به  فعالیت‌های این سازمان گفت: این سازمان نهادی حاکمیتی و فرا قوه‌ای است که صادرات، واردات و تولیدات کشور را نظارت می‌کند و به عبارت دیگر، دستگاه نظارت فنی کشور می‌باشد. دکتر  ساده افزود: این نظارت و استانداردسازی بر اساس آمارها و تحلیل‌های آماری صورت می‌گیرد و در واقع آمار ابزار استانداردسازی است.

وی در ادامه با بیان این نکته که احصاء شاخص‌های بین المللی کیفیت، یکی از وظایف سازمان ملی استاندارد است، افزود: برای این کار در مورد ٢٤ شاخص کیفیت در ٥٦ قلم مصرفی از ٢٠ هزار نمونه از شهروندان پرسش شده است که امیدواریم جمع آوری داده‌های چنین طرح‌هایی، با همکاری مرکز آمار ایران صورت پذیرد.دکتر ساده با بیان این که همکاری سازمان ملی استاندارد  با مرکز آمار ایران سابقه طولانی مدت دارد، به فهرستی از منابع تدوین شده توسط مرکز آمار ایران در مورد استانداردسازی و کیفیت اشاره کرد که این منابع موفق به دریافت نشان استاندارد از سازمان ملی استاندارد شده اند.

 

 

ارائه سخنرانی های علمی در حوزه استاندارد و مدل عمومی فرایند کسب و کار آماری

 در این همایش آرش فاضلی، مدیر کل دفتر استانداردها ، نظارت و ارزیابی طرح‌های آماری، سخنرانی خود را با موضوع "به‌کارگیری استانداردهای آماری در مدرن‌سازی نظام آماری" ارئه داد.

 فاضلی در ادامه برخی از ویژگی‌های نظام آماری سنتی و مدرن را بیان کرد و در ادامه  پیاده سازی و به‌کارگیری استانداردها و دستورالعمل‌‎های سازمان‌های بین المللی در تولیدات آماری را، از توصیه‌های بین‌المللی در نشست ٤٨ کمیسیون آمار سازمان ملل ذکر کرد.  وی همچنین مدل GSBPM و هشت مرحله اصلی آن با عنوان، تعیین نیازها، طراحی، ساخت، جمع آوری، پردازش، تحلیل، انتشار و اطلاع رسانی و ارزیابی را تشریح کرد.

فاضلی در ادامه "بررسی فازها بر روی طرح آمارگیری از کارگاه‌های صنعتی ١٠ کارکن و بیشتر"، "تهیه فعالیت‌ها در سطح ٤٤ زیر فاز مدل" و "شناسایی و اولویت بندی٢٢ بهبود با استفاده از این مدل" را  به عنوان اقدامات مرکز آمار ایران در زمینه GSBPM  ذکر کرد.

در ادامه این همایش، سخنرانی‌های علمی با عنوان" Machine learning for official statistics" توسط  خانم دکتر رضایی قهرودی ، استاد دانشگاه تهران و " فرایند کسب و کار آماری و کاربرد آن در تدوین استانداردها برای نسل‌های آینده و آینده‌ی مشاغل" توسط دکتر اسکندری، استاد دانشگاه علامه طباطبایی ارائه شد.

گفتنی است رو نمایی از مستندات طرح های آمارگیری بر اساس GSBPM )پایلوت طرح آمارگیری از کارگاه‌های  صنعتی ١٠ نفر کارکن  به بالا) ، از دیگر بخش‌های این همایش بود. 

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.