تاریخ انتشار: 07 آبان 1402
بازدید: 52
دسته‌بندی: تحلیل و یادداشت
بررسی رابطه بین قیمت‌ تولیدكننده و مصرف‌كننده و تحلیل شكاف بین آنها در برخی از محصولات مهم و استراتژیک كشاورزی(١٤٠٢-١٣٩٠)

بررسی رابطه بین قیمت‌ تولیدكننده و مصرف‌كننده و تحلیل شكاف بین آنها در برخی از محصولات مهم و استراتژیک كشاورزی(١٤٠٢-١٣٩٠)

این مطلب توسط الهام قادری سیاه‌بیدی،کارشناس گروه کشاورزی و ساختمان دفتر شاخص قیمت‌ها و حجت اکبریان، رییس گروه کشاورزی و ساختمان دفتر شاخص قیمت‌های مرکز آمار ایران تهیه شده است.

مقدمه  

    تورم بالا پدیده‌ای منفی و مخرب در اقتصاد است كه تبعات اقتصادی و اجتماعی زیادی به دنبال دارد. مهم‌ترین اثر مخرب تورم، اثر توزیعی آن است به‌نحوی‌كه به نفع طبقات با درآمد بالا و به ضرر افراد فقیر و كم درآمد جامعه عمل می‌کنند. به عبارت دیگر، فقیر را فقیرتر و ثروتمند را ثروتمندتر می­­کند. اقتصاد ایران در دهه‌های گذشته همواره با معضل تورم‌های بالا مواجه بوده­است و سیاست‌های ضدتورمی و كنترلی دولت‌ها نیز تاکنون راهگشا نبوده و در بلندمدت موفقیت چندانی در این زمینه حاصل نشده‌است.

اقتصاددانان علت تورم را ناشی از فشار هزینه و فشار تقاضا می­دانند. تورم ناشی از فشار تقاضا مربوط به زمانی است كه تقاضای یك كالا یا خدمت بیشتر از عرضه آن باشد که در این حالت، با افزایش قیمت­ها و کاهش تقاضا، مازاد تقاضا از بین می­رود و اقتصاد مجدداً به تعادل برمی­گردد. تورم ناشی از فشار هزینه در اقتصاد زمانی رخ می‌دهد که قیمت مواد خام و مواد اولیه و سایر هزینه‌های تأثیرگذار بر هزینه تمام شده کالاها افزایش یابد. عوامل مختلفی بر افزایش تقاضا و افزایش هزینه تمام شده کالاها و خدمات تأثیرگذار هستند. در این گزارش سعی شده است شکاف قیمت مصرف­کننده و تولیدکننده برخی اقلام مهم کشاورزی مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد و پیشنهادات سیاستی مناسب در جهت کاهش این شکاف و کاهش سطح قیمت­های مصرف­کننده ارائه گردد.

به‌طور کلی عوامل زیادی در شکاف قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده تأثیر می‌گذارند که در زیر به مهم‌ترین عوامل اشاره می‌شود و به‌طور مختصر توضیحات لازم ارائه می‌گردد;

برای مشاهده متن کامل به فایل پیوست مراجعه کنید.

اشتراک گذاری
تصاویر
فایل های پیوستی
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.