تاریخ انتشار: 29 آبان 1402
بازدید: 144
دسته‌بندی: تحلیل و یادداشت
گزارش تحلیلی شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن طی سال¬های ١٤٠١-

گزارش تحلیلی شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن طی سال¬های ١٤٠١-

تهیه کنند: بهاره انتظاری، کارشناس طرح شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن دفتر شاخص قیمت‌ها

نقش بخش معدن در اقتصاد کشور بسیار منحصر به فرد است. این بخش به طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق ارتباطات پسین و پیشین با سایر بخش­های اقتصادی کشور (از جمله بخش­های حمل و نقل، صنعت و مسکن(، نقش مهمی در افزایش تولید، ایجاد فرصت‌های شغلی و در نتیجه افزایش درآمد خانوارها دارد. ارتباطات پیشین شامل خرید کالاها و خدمات مورد نیاز بخش معدن (از جمله خدمات حمل و نقل، کالاهای سرمایه‌ای، خدمات مورد نیاز سرمایه‌گذاران معدنی و کارگران بخش معدن مانند مسکن و غذا) از سایر بخش‌های اقتصادی است. عرضه‌کنندگان این کالاها و خدمات نیز اگر نهاده‌های مورد نیاز خود را از عرضه­کنندگان داخلی تامین کنند، می‌توانند باعث تحریک سایر فعالیت‌های اقتصادی شوند. ارتباطات پسین شامل فعالیت‌های پایین‌دستی بخش معدن مانند ذوب، پالایش و فراوری می‌باشد. از آنجا که سنگ‌های معدنی استخراج شده قبل از استفاده نهایی باید مراحل تبدیل مختلف و متعددی را طی کنند، آثار ارتباطات پسین این بخش به لحاظ ایجاد ارزش افزوده و اشتغال قابل توجه است.

ارتباطات تقاضای نهایی نیز بخش دیگری از سهم معدن در اقتصاد کشور است. این نوع ارتباط، شامل درآمدهایی است که شاغلان معدن و خانواده‌های آن‌ها برای تامین کالا و خدمات خرج می‌کنند. آن‌ها درآمد حاصل از بخش معدن را در فعالیت‌هایی خرج می‌کنند که صاحبان آن­ها درآمدهای به دست آمده از فروش محصولات خود را برای استخدام کارگران، خرید مواد و تولید کالاها استفاده می­‌کنند.

یکی دیگر از نقش­های بخش معدن در اقتصاد، مشارکت بخش معدن در درآمد دولت است که به عنوان ارتباطات مالیاتی شناخته می­‌شود و شامل درآمدهایی است که دولت به شکل مالیات و حق امتیاز از بخش معدن به دست می­آورد. مالیات و حق بهره‌­برداری دو منبع مهم درآمدی دولت از استخراج و تولید مواد معدنی است. مالیات بر صادرات و واردات مواد معدنی و مالیات بر درآمد شرکت‌های معدنی نیز از دیگر منابع درآمدی دولت در کشورهای فعال در زمینه تولید و استخراج مواد معدنی می­باشد. این مالیات‌ها برای توسعه زیرساخت­هایی مانند راه­‌ها، شبکه‌­های ارتباطی، شبکه­‌های توزیع نیرو، بیمارستان، مدارس و خدمات دیگر مورد استفاده قرار می­گیرد. منافع ناشی از این زیرساخت­‌ها نه تنها به وسیله بخش معدن مورد استفاده قرار می­‌گیرد؛ بلکه به سایر شرکت­‌ها و خانوارها نیز سرریز می­‌شود. بنابراین، توسعه فعالیت‌های بخش معدن و صنایع معدنی می‌تواند یک منبع درآمدی پایدار برای دولت ایجاد کند.

برای مشاهده  متن کامل به فایل پیوست مراجعه کنید.

اشتراک گذاری
تصاویر
فایل های پیوستی
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.