تاریخ انتشار: 05 آذر 1402
دسته‌بندی: اخبار آماری
شاخص قیمت کالاهای وارداتی ـ فصل تابستان 1402

شاخص قیمت کالاهای وارداتی ـ فصل تابستان 1402

در فصل تابستان 1402، شاخص قیمت کل کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌های ریالی 453.5 می‌باشد که نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) 4.4 درصد، نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) 56.7 درصد و در چهارفصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) 143.9 درصد افزایش داشته است.

قیمت كالاهای وارداتی یكی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر میزان مبادلات خارجی كشورها و نیز یكی از عوامل تعیین كننده رابطه مبادله می‌باشد و تغییرات آن­ها از اهمیت بالایی برخوردار است. در طرح شاخص قیمت كالاهای وارداتی از كلیه كدهای تعرفه وارداتی كشور سال ١٤٠٠ (سال پایه) استفاده شده است. اطلاعات مورد استفاده در این طرح از آمارهای ثبتی گمرك جمهوری اسلامی ایران و طبقه بندی مورد استفاده سیستم طبقه بندی نظام هماهنگ شده توصیف و کدگذاری (HS) می‌باشد. نتایج حاصل از این طرح در سطح كل كشور و برای ٢٠ گروه‌ اصلی طبقه‌بندی HS قابل انتشار است و به تفکیک دلاری و ریالی محاسبه و منتشر می­‌شود.

ذکر این نکته ضروری است که برای محاسبه شاخص ­فصل تابستان ١٤٠٢، از داده­‌های مقدماتی گمرك جمهوری اسلامی استفاده شده‌است. لذا نتایج اعلام شده به صورت مقدماتی بوده و استفاده از آن­ها بایستی با ملاحظه انجام شود. شایان ذکر است که پس از استخراج و ارائه­ داده‌­های قطعی سال ١٤٠٢ توسط گمرك جمهوری اسلامی ایران، شاخص واردات نیز از سوی مركز آمار بازنگری شده و ارقام نهایی شاخص مربوط به این دوره مجدداً به صورت قطعی منتشر خواهد شد.

 

شاخص قیمت کل ریالی

در فصل تابستان ١٤٠٢، شاخص قیمت کل کالاهای وارداتی مبتنی بر داده­‌های ریالی ٤٥٣,٥ می‌باشد که نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) ٤.٤ درصد، نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ٥٦.٧ درصد و در چهارفصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ١٤٣.٩ درصد افزایش داشته است.

شاخص قیمت کل دلاری

در فصل تابستان ١٤٠٢، شاخص قیمت کل کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌­های دلاری برابر با ١٢٢,٣ می‌باشد که نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) ٣.٠ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ٦.٨ درصد و در چهارفصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ١٠.٨ درصد افزایش داشته است.

 

کاهش تورم فصلی ریالی

در فصل تابستان ١٤٠٢، درصد تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌­های ریالی نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) ٤,٤ درصد می‌­باشد که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (١١.٤ درصد)، ٧.٠ واحد درصد کاهش داشته‌است. در این فصل بیشترین تورم فصلی با ١٦.٨ درصد مربوط به گروه "مصنوعات از سنگ، گچ، سیمان و ...." و کمترین تورم فصلی با ٠.٢ درصد مربوط به گروه "کفش، کلاه، چتر آفتابی و ..." می باشد. گروه "چربی­‌ها و روغن­‌های حیوانی یا نباتی و ..." نیز با تورم ٨.٥- درصد بیشترین کاهش را تجربه کرده است.

کاهش تورم فصلی دلاری

در فصل تابستان ١٤٠٢، درصد تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌­های دلاری نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) برابر با ٠,٣- درصد می­‌باشد که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (٢.٠ درصد)، ٢.٣ واحد درصد کاهش داشته است.

کاهش تورم نقطه به نقطه ریالی

در فصل تابستان ١٤٠٢، درصد تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌­های ریالی نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ٥٦,٧ درصد می­‌باشد که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (١٩٠.٥ درصد)، ١٣٣.٨ واحد درصد کاهش داشته است. در این فصل بیش­ترین تورم نقطه به نقطه با ١١٢.٢ درصد مربوط به گروه " آلات و دستگاه­‌های اپتیک، عکاسی و ...." و کم­ترین تورم نقطه به نقطه با ٠.٢ درصد مربوط به گروه "مروارید طبیعی یا پرورده و ... " می­‌باشد. گروه "چربی­‌ها و روغن‌های حیوانی یا نباتی و ..." نیز با تورم ٦.٠- درصد بیشترین کاهش را تجربه کرده است.

کاهش تورم نقطه به نقطه دلاری

در فصل تابستان ١٤٠٢، درصد تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌­های دلاری نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برابر با ٦,٨ درصد می­‌باشد که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (١٠.٠ درصد)، ٣.٢ واحد درصد کاهش داشته است.

کاهش تورم سالانه ریالی

در فصل تابستان ١٤٠٢، درصد تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌های ریالی در چهار فصل منتهی به فصل تابستان ١٤٠٢، نسبت به مدت مشابه در سال قبل ١٤٣,٩ درصد می­‌باشد که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (٢١١.٧ درصد) ٦٧.٨ واحد درصد کاهش داشته است. در این فصل بیشترین تورم سالانه با ٢٢٣.٥ درصد مربوط به گروه " آلات و دستگاه­‌های اپتیک، عکاسی و‌...." و کمترین تورم سالانه با ٠.١ درصد مربوط به گروه " مروارید طبیعى یا پرورده و ..." می ­باشد.

کاهش تورم سالانه دلاری

در فصل تابستان ١٤٠٢، درصد تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌­های دلاری در چهار فصل منتهی به فصل تابستان ١٤٠٢، نسبت به مدت مشابه در سال قبل برابر با ١٠,٨ درصد می‌­باشد که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (١٣.١ درصد)، ٢.٣ واحد درصد کاهش داشته است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر به فایل پیوست مراجعه نمایید.

اشتراک گذاری
تصاویر
فایل های پیوستی
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.