تاریخ انتشار: 20 خرداد 1398
بازدید: 1310
دسته‌بندی: اخبار آماری
اجرای طرح آمارگیری از معادن كشور در تابستان 1398

اجرای طرح آمارگیری از معادن كشور در تابستان 1398

عملیات میدانی طرح معدن (اجرای آمارگیری) از تاریخ 98/4/1 لغایت 98/6/31 به مدت 93 روز در سراسر كشور انجام خواهد شد. در این طرح ماموران آمارگیر با مراجعه به حدود 6500 معدن در حال بهره‌برداری كشور و حدود 200 کارگاه دارای فعالیت پشتیبانی استخراج معدن اطلاعات تفصیلی مورد نظر را در قالب پرسشنامه ، طرح و جمع‌آوری خواهند كرد.

هدف كلی از تهیه و اجرای طرح آمارگیری از معادن درحال بهره برداری ، تهیه آمار و اطلاعات مربوط به عملكرد این بخش و محاسبه سهم آن در تولید ناخالص داخلی كشور، مقدار و ارزش تولیدات، مقدار و ارزش فروش، مقدار و ارزش صادرات مستقیم، ارزش افزوده، تركیب نیروی انسانی به تفكیك تولیدی، غیرتولیدی، مدرك تحصیلی و مقدار استخراج، ارزش سرمایه‌گذاری و پارامترهای زیست ‌محیطی، بهداشت وایمنی و ... می‌باشد.

به منظور شناخت معادن و میزان ظرفیت تولید مواد معدنی در كشور و اتخاذ سیاست‌های توسعه مناسب، طرح آمارگیری از معادن تحت پوشش بخش عمومی در سال‌های 1364 و 1365، توسط مركز آمار ایران به اجرا درآمد و از سال 1366 لغایت 1397 (به جز سال‌های 70 و 84) تمامی معادن در حال بهره‌برداری كشور (به جز نفت و گاز و مواد رادیواكتیو)، مورد آمارگیری قرار گرفته و نتایج آن منتشر شده است.

سمینار آموزشی  این طرح آمارگیری ، از تاریخ98/3/19 لغایت   و سمینار طرح آمارگیری از کارگاه های دارای فعالیت پشتیبانی استخراج معدن در تاریخ 98/3/21 در مركزآمارایران برگزار خواهد شد. در این سمینار كارشناسان مسئول اجرای طرح از سازمان مدیریت و برنامه ریزی  استان‌های كشور به منظور آموزش مامور آمارگیر شركت دارند.

  شایان ذكر است بخش  معدن سرمایه‌ای ملی است که می‌تواند نقش قابل توجهی در افزایش تولید، ایجاد اشتغال و افزایش سرمایه داشته باشد. از این رو نهادینه کردن فرهنگ معدن‌کاری در میان جامعه می‌تواند به رشد اقتصادی کشور کمک کند.

بسیاری از فعالیتهای اقتصادی  به مواد معدنی وابسته اند و صنایع معدنی به عنوان اولین بخش در زنجیره تامین سایر صنایع می باشند. بخش معدن و صنایع معدنی در اقتصاد كشور، جایگاه ویژه ای دارد. به رغم وجود منابع غنی و متنوع معدنی در کشور میزان بهره برداری از این منابع محدود است. درصورتی که امکان توسعه اکتشاف بیشتر معادن فراهم شود منجر به رشد صنایع فرآوری شده با ارزش افزوده بالا می شود كه این بخش می تواند سهم بیشتری در تولید ناخالص داخلی كشور داشته و  صادرات غیر نفتی قابل توجهی را به خود اختصاص دهد و از این طریق بخشی از منابع ارزی کشور تامین می شود.

توسعه بخش معدن، منافع بسیاری چه به صورت مستقیم (بالا بردن سهم معدن در تولید ناخالص‌ ملی) و چه به صورت غیرمستقیم (اشتغال‌زایی، توسعه در مناطق كمتر توسعه یافته، ممانعت از مهاجرت و...) به همراه دارد.

علی‌رغم اهمیت موارد ذكر شده ، آمار و اطلاعات جامع و بهنگامی از فعالیت پشتیبانی معدن در دسترس نیست. از این رو مركز آمار ایران، در راستای انجام وظایف خود، مبادرت به تهیه و اجرای طرح‌ آمارگیری از کارگاه های دارای فعالیت پشتیبانی استخراج معدن كرده است . این طرح برای اولین بار در سال 1396 اجرا شد و با توجه به اهمیت موضوع برای دومین بار در سال جاری نیز این طرح اجرا خواهد شد.

 

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.