تاریخ انتشار: 24 اردیبهشت 1398
بازدید: 2459
دسته‌بندی: مصاحبه
مقایسه متوسط تورم قیمتی وسایل نقلیه موتوری در دو بخش تولیدکننده و مصرف كننده  طی سال‌های 1396-1397

مقایسه متوسط تورم قیمتی وسایل نقلیه موتوری در دو بخش تولیدکننده و مصرف كننده طی سال‌های 1396-1397

مرکز آمار ایران به منظور تامین نیازهای آماری کاربران و کمک به تصمیم­گیری و شفاف­سازی درخصوص روند تغییرات سطح عمومی قیمت­ها، شاخص­های قیمت متنوعی را تولید و منتشر می­کند. اجرای طرح­های "شاخص قیمت مصرف ­کننده" و "شاخص قیمت تولیدکننده برای بخش­های مختلف اقتصادی" جزء فعالیت­های جاری و مستمر مرکز آمار ایران می­باشد.

شاخص­های قیمت ابزار مناسب جهت محاسبه تورم را در اختیار ما قرار می­دهند. در محاسبات مربوط به تورم، بسته به اینکه اطلاعات قیمت مربوط به کدام نوع از معاملات باشد می­توان دو نوع کلی و متفاوت تورم تولیدکننده و تورم مصرف­کننده را تعریف کرد. در تورم مصرف کننده قیمت پرداختی توسط خانوارها برای خرید کالاها و خدمات مدنظر است در حالیکه در تورم تولیدکننده قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان بابت فروش کالا یا خدمت در محل تولید در نظر گرفته می­شود. قیمت تولیدکننده شامل هزینه ­های دلالی و واسطه­ای و همچنین هزینه­های مربوط به حمل و نقل کالا نبوده در حالیکه در قیمت پرداختی توسط مصرف­کننده­گان این هزینه­ها لحاظ خواهند شد.

مقایسه نتایج حاصل از این طرح­ها و اختلافات تورمی مشاهده شده در دو بخش مصرف ­کننده و تولیدکننده هم در سطح کل و هم در سطوح تفصیلی­تر، گروه­های کالایی و بخش­های مختلف اقتصادی، آگاهی و دانش کافی را به ما در خصوص روند حرکت قیمت­ها در آینده خواهد داد که با تصمیم­گیری صحیح و به موقع جلوی بسیاری از بحران­ها، کمبودها و عدم توازن­ها گرفته خواهد شد...

برای مشاهده متن كامل مصاحبه به فایل پیوست مراجعه كنید. 

برای مشاهده فابل صوتی مصاحبه به شبكه پیام رسان سروش مركز آمار ایران به نشانی markazamariran@  مراجعه كنید.

اشتراک گذاری
تصاویر
فایل های پیوستی
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.