تاریخ انتشار: 15 اردیبهشت 1398
بازدید: 1307
دسته‌بندی: مصاحبه
 در حدود ۸۰ درصد کشتار دام‌های سبک (گوسفند و بز) و سنگین(گاو، گاومیش و شتر) کشور در کشتارگاه‌های رسمی کشور انجام می‌شود

در حدود ۸۰ درصد کشتار دام‌های سبک (گوسفند و بز) و سنگین(گاو، گاومیش و شتر) کشور در کشتارگاه‌های رسمی کشور انجام می‌شود

ژیلا  كمایی رئیس گروه  منابع طبیعی و شیلات دفتر كشاورزی مركز آمار ایران در گفت و گو با شبكه پیامرسان سروش مركز آمار ایران،  توضیحاتی در رابطه با طرح كشتار دام ارائه داد.  وی گفت:‌ 

طرح آمار کشتار دام کشتارگاه های کشور یکی از فعالیت های جاری مرکز آمار ایران است که اجرای آن از سال 1347 تاکنون ادامه دارد و نتایج به صورت یك سری زمانی منظم سالانه موجود می باشد. پس از مطالعات اولیه در سال 1396برای انتشار نتایج فصلی طرح مذكور در سال  1397 تصمیم گرفته شد كه نتایج این طرح به صورت فصلی ارائه شود كه در موعد مقرر منتشر شد و در زمان مناسب در اختیار مسئولان ذیربط برای برنامه‌ریزی قرار گرفت. اطلاعات آماری كه از این طریق در اختیار برنامه‌ریزان، مسئولان اجرایی و محققان كشور قرار می‌گیرد هرگاه با سایر اطلاعات موجود در زمینه‌ توزیع جغرافیایی جمعیت كشور، واردات و صادرات و كشتار غیر رسمی تلفیق شود، از دیدگاه‌های زیر می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد: محاسبه‌ عرضه سرانه‌ گوشت قرمز به‌عنوان یكی از شاخص‌های وضعیت اجتماعی و اقتصادی، تخمین برخی از اقلام آماری مرتبط با كشتار دام از قبیل: پوست، روده، كله، پاچه و اندرونه، تغییرات میانگین وزن لاشه به‌عنوان شاخصی برای شناخت وضع مراتع كشور، برنامه‌ریزی برای واردات احتمالی گوشت و توزیع صحیح آن در كشور می‌باشد.

بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، در حدود ۸۰ درصد کشتار دام‌های سبک (گوسفند و بز) و سنگین(گاو، گاومیش و شتر) کشور در کشتارگاه‌های رسمی کشور انجام می‌شود.

بررسی نتایج طرح کشتار دام کشتار گاه های کشور از سال 1387 تا 1397  مقدار تولیدات گوشت قرمز در کشتارگاه‌های کشور که عمدتا بر اساس لاشه های قابل مصرف در کشور است روند كاهشی داشته است.

مقایسه نتایج فصلی آمارگیری کشتار دام سال ۱۳۹۷ نسبت به فصل‌های مشابه سال ۱۳۹۶ نشان می‌دهد که تولید گوشت قرمز در فصل‌های بهار، تابستان، پاییز و زمستان ۱۳۹۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل به‌ترتیب ۱۰ ، ۱۱، 20 و 23 درصد کاهش یافته است.

برای مشاهده فابل صوتی مصاحبه به شبكه پیام رسان سروش مركز آمار ایران به نشانی markazamariran@  مراجعه كنید.

 

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.