تاریخ انتشار: 11 بهمن 1402
بازدید: 61
دسته‌بندی: اخبار سازمانی
سی و دومین جلسه کمیته بخشی آمارهای جمعیت با موضوع محاسبه شاخص میزان باروری برگزار شد

سی و دومین جلسه کمیته بخشی آمارهای جمعیت با موضوع محاسبه شاخص میزان باروری برگزار شد

بر اساس تصمیم و توافق صورت گرفته بین اعضای کمیته بخشی آمارهای جمعیت مقرر شد، شاخص میزان باروری برای سال ١٤٠١ پس از محاسبه توسط مرکز آمار ایران و تایید این کمیته منتشر شود.

جلسه کمیته بخشی آمارهای جمعیت با حضور نمایندگان بانک مرکزی، سازمان ثبت احوال کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان برنامه و بودجه کشور، انجمن جمعیت‌شناسی و انجمن آمار ایران، با موضوع محاسبه شاخص میزان باروری، روز سه‌شنبه، سوم بهمن برگزار شد.

خانم صالحی، سرپرست معاونت طرح‎های آماری و آمارهای ثبتی مرکز آمار ایران، موضوع شاخص‌های باروری را در شرایط کنونی بسیار مهم و کاربردی ذکر کرد و گفت: با توجه به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، محاسبه و اطلاع رسانی شاخص میزان باروری کل، بیش از پیش اهمیت یافته است. وی همچنین از اعضای کمیته بخشی آمارهای جمعیت خواست تا برای رسیدن به نتایج مطلوب و مورد قبول جامعه آماری کشور، همکاری لازم را داشته باشند و با توجه به اهمیت و کاربرد زیاد شاخص میزان باروری برای کشور، دستگاه های مرتبط اطلاعات مورد نیاز را در اختیار مرکز آمار ایران قرار دهند. 

 در ادامه، دکتر یوسفی سرپرست دفتر جمعیت، نیروی کار و اقتصاد خانوار، ضمن تقدیر از فعالیت‌ها و همکاری‌های صورت گرفته توسط دستگاههای اجرایی برای بهبود کیفیت آمارهای مربوط به باروری، از سازمان ثبت احوال کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواست تا برای محاسبه شاخص میزان باروری کل، بیش از پیش با مرکز آمار ایران همکاری کنند.  

در ادامه جلسه؛ خانم دکتر فتحی رئیس گروه آمارهای جمعیت مرکز آمار ایران گزارشی از فرایند انجام محاسبه میزان باروری کل کشور در سطح استان از سال ١٣٩٦ تا ١٤٠٠ ارائه کرد.

وی با بیان این که نرخ موالید و باروری در سیاستگذاری و برنامه‌ریزی‌های اجتماعی و اقتصادی در سطوح خرد و كلان، مقایسه جوامع از نظر فرزندآوری، پیش­بینی­های جمعیتی، شاخص­های جمعیتی و بهداشتی و شاخص‌های بین المللی ذی‌ربط و ... کاربرد زیادی دارد، افزود: بر اساس توصیه­های سازمان ملل، سه روش ثبتی مبنا، سرشماری و طرح­های آماری، برای جمع‌­آوری داده­‌های باروری و مرگ و میر وجود دارد که البته هیچ یک از این سه روش، به تنهایی در درجه اول اهمیت قرار ندارد و اطلاعات تولید شده با سه روش مكمل یكدیگر هستند.. فتحی ادامه داد: در گذشته برای محاسبه میزان باروری کل از روش غیرمستقیم استفاده می­شد، اما از سال ١٣٩٦ به بعد، با بهبود ثبت اطلاعات موالید، امکان محاسبه به روش مستقیم میسر شده است. بنابراین با تصمیم این کمیته، میزان باروری کل به تفکیک جمعیت ایران و ایرانی از سال ١٣٩٦ تا ١٤٠٠ هرساله محاسبه و اطلاع رسانی شده است. وی افزود: در حال حاضر با توجه به نیازهای متعدد سیاستگذاران و برنامه‌ریزان و تکالیف تعیین شده در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و نیز فهرست آمارهای رسمی، محاسبه این شاخص برای سال ١٤٠١ ضرورت دارد.

در ادامه، افراد حاضر در جلسه، دیدگاه‌ها و نظرات خود را در خصوص نحوه محاسبه شاخص میزان باروری ارائه کردند و در پایان این جلسه مقرر شد به منظور محاسبه میزان باروری کل کشور در سطح استان، سازمان ثبت احوال کشور اطلاعات لازم را در اختیار مرکز آمار ایران قرار دهد و با تصمیم‌گیری در سطوح  بالاتر مدیریتی و برای بررسی کارشناسی، نتایج در کمیته بخشی آمارهای جمعیت ارائه شود.

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.