تاریخ انتشار: 08 اسفند 1402
بازدید: 111
دسته‌بندی: اخبار سازمانی
سی و سومین جلسه کمیته آمارهای بخشی دستگاه های اجرایی در مرکز آمار ایران برگزار شد

سی و سومین جلسه کمیته آمارهای بخشی دستگاه های اجرایی در مرکز آمار ایران برگزار شد

این جلسه با موضوع تحلیل وضعیت مرگ و میر و وضعیت ثبت وقایع حیاتی و همچنین اقدامات انجام شده برای سرشماری ثبتی مبنا ١٤٠٥، در روز سه شنبه اول اسفند ماه برگزار شد.

سی و سومین جلسه کمیته آمارهای بخشی جمعیت با حضور نریمان یوسفی سرپرست دفتر جمعیت، نیروی کار و اقتصاد خانوار، کارشناسان مرکز آمار و همچنین نمایندگانی از سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان ثبت احوال، بانک مرکزی، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه تهران با موضوع تحلیل وضعیت مرگ و میر و وضعیت ثبت وقایع حیاتی و همچنین اقدامات انجام شده برای سرشماری ثبتی مبنا ١٤٠٥ ، در روز سه شنبه اول اسفند ماه برگزار شد.

در این جلسه خانم دکتر الهه کاظمی، مدیر گروه آمار و اقتصاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گزارشی از سیمای مرگ و میر در کشور در سال ١٣٩٩ ، شامل میزان خام و درصد مرگ و میر در گروه های سنی و جنسی مختلف، علل اصلی مرگ و میر، درصد مرگ و میر ناشی از چهار بیماری اصلی غیر واگیردار از کل فوت ها و میزان خام فوت ها در کشور را ارایه داد.

در ادامه دکتر علیرضا ساجدی، مدیر کل دفترآمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال، گزارشی را از ثبت وقایع حیاتی در کشور شامل روند ثبت ولادت کشور، روند نرخ خام ولادت ثبت شده طی سال های ١٣٩٠ تا نه ماه ١٤٠٢ و روند و میانگین فوت در کشور، نرخ خام، میزان و درصد ازدواج و طلاق در کشور بر اساس طول مدت زندگی طی سال های ١٣٩٢ تا ١٤٠١  و میانگین فاصله ازدواج تا تولد اولین فرزند اول، ارایه داد.

در ادامه این جلسه، خانم دکتر فتحی رئیس گروه آمارهای جمعیت مرکز آمار ایران با اشاره به تهیه و تولید داده های فوت توسط وزارت بهداشت و سازمان ثبت احوال به صورت جداگانه، بر ضرورت اجرای پروژه مشترک توسط این دو نهاد مرتبط با محوریت مرکز آمار برای تهیه شاخص های امید زندگی و میزان خام مرگ و میر به عنوان آمار رسمی در سال ١٤٠٠ و نیاز به داده های به‌روزتر تاکید کرد.

وی با اشاره به عدم اجرای سرشماری عمومی نفوس و مسکن از سال ١٣٩٥ تاکنون و تولید نشدن آمارهای این حوزه و همچنین تاثیرات مخرب بیماری کووید ١٩ بر تعداد مرگ و میرها در کشور، تصریح کرد: لازم است میزان خام مرگ و میر و امید زندگی در بدو تولد برای سال ١٤٠٠ محاسبه شود تا با توجه به تاثیرات بیماری کووید ١٩ بر افزایش میزان مرگ و میرها بتوانیم از این شاخص‌ها در برآوردها و پیش بینی های جمعیتی استفاده کنیم، تا نتایج آن در اختیار کاربران قرار بگیرد.

سپس دکتر نریمان یوسفی ضمن درخواست از نمایندگان ثبت احوال و وزارت بهداشت برای تشکیل کارگروه سه جانبه با همکاری مرکز آمار ایران برای اصلاح و بهبود آمارهای ثبتی جمعیتی و یکسان سازی اعداد و شاخص‌ها ، تصریح کرد: در مرکز آمار ایران، دفتر استانداردها، نظارت و ارزیابی طرح های آماری مسئول و متولی یکپارچه سازی و طبقه بندی مفاهیم آماری بر اساس استانداردهای مشترک بین المللی در حوزه های آمارهای اقتصادی و اجتماعی است.  

سرپرست دفتر جمعیت، نیروی کار و اقتصاد خانوار اضافه کرد: استفاده از تعاریف و مفاهیم استاندارد آماری و مورد توافق در سطح ملی و جهانی برای انجام طبقه بندی های آمارهای اداری و ثبتی دستگاه های اجرایی، باید پس از انجام بررسی‌ها و ارزیابی‌های کارشناسان مرکز آمار و با هماهنگی نمایندگان کمیته آمارهای بخشی انجام بگیرد.

در پایان این جلسه، داود عباسی کارشناس دفتر جمعیت، نیروی کار و اقتصاد خانوار با ارائه گزارشی از سرشماری ثبتی مبنا به تشریح  روش‌های رایج سرشماری، روند تغییر روش های اجرای سرشماری ثبتی مبنا در کشورهای اروپایی، ویژگی ها و مزایای سرشماری ثبتی مبنا، ثبت جمعیت، ثبت فعالیت، ثبت کسب و کار و ثبت املاک و مستغلات و خلاصه نتایج آزمایش سرشماری ثبتی مبنا ١٤٠١ و وضعیت روند اجرای سرشماری ثبتی مبنا در کشور پرداخت.

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.