تاریخ انتشار: 26 خرداد 1403
بازدید: 166
دسته‌بندی: اخبار سازمانی
برگزاری سمینار طرح‌های شاخص قیمت مصرف کننده

برگزاری سمینار طرح‌های شاخص قیمت مصرف کننده

هدف از اجرای این سمینار، آموزش کارشناسان طرح‌های شاخص قیمت مصرف کننده شهری و روستایی برای اجرای ماهانه طرح می‌باشد.

سمینار آموزشی طرح‌های شاخص قیمت مصرف کننده، با حضور کارشناسان این طرح از 31 استان کشور، از بیست و دوم خرداد ماه به مدت دو روز برگزار شد. هدف از اجرای این سمینار، آموزش کارشناسان طرح‌های شاخص قیمت مصرف کننده شهری و روستایی برای اجرای ماهانه طرح می‌باشد.

خانم دکتر بنی هاشمی، سرپرست معاونت طرح‌های آماری و آمارهای ثبتی، در افتتاحیه این سمینار، ضمن خوش آمدگویی به همکاران استانی، در رابطه با طرح‌های شاخص قیمت مصرف کننده و ارتباط آن با زمینه‌های اجتماعی گفت: به لحاظ جامعه‌شناختی، فرایند‌های اقتصادی در ساخت اجتماعی قرار می‌گیرند و چنانچه این دو از هم منفک شوند، مشکلات عدیده‌ای برای جامعه ایجاد می‌شود و طرح‌های شاخص قیمت، هم بعد اجتماعی و هم بعد اقتصادی دارند که برای اجرای مطلوب این طرح‌ها، باید به هر دو جنبه آن توجه کرد.

همچنین دکتر حسینی‌نژاد، مدیر کل دفتر شاخص قیمت‌ها با اشاره به اهمیت نرخ تورم منتشر شده توسط مرکز آمار ایران گفت: ما در مرکز آمار ایران در راستای وظیفه ذاتی و اجرایی خود و برای تأمین داده‌های مورد نیاز نرخ تورم، باید از حداکثر توان و ظرفیت خود استفاده کنیم تا گزارش متقن و قابل اتکایی برای ارائه به متولیات امورات اقتصادی تهیه کنیم. لذا از استان‌ها می‌خواهیم برای اجرای مطلوب طرح‌ها، نظارت درون استانی که مورد تاکید ریاست محترم مرکز هم می‌باشد را تقویت کنند. حسینی‌نژاد در ادامه افزود: با توجه به این که اول هر ماه نرخ تورم باید منتشر شود، درخواست ما  از کارشناسان طرح در استان‌ها این است که فایل‌های داده‌های جمع‌آوری شده را در زمان مقرر بارگذاری نمایند.

وی در ادامه اظهار داشت: در راستای بهبود فرایند جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز برای طرح‌های شاخص قیمت مصرف کننده، در صدد هستیم تا در حد امکان از داده‌های ثبتی فروشگاه‌های زنجیره‌ای استفاده کنیم و در این زمینه نیز مذاکراتی در حال انجام است که چنانچه برای بهبود این امر نیز پیشنهادی از سوی استان‌ها ارائه شود، استقبال می‌کنیم.

در ادامه، کارشناسان استانی، به برخی از مشکلات موجود در استان‌ها در رابطه با اجرای طرح‌های آمارگیری به ویژه طرح‌های شاخص قیمت، از جمله کمبود ابزارهای مورد نیاز مانند تبلت و خودرو، کمبود نیروی انسانی متخصص، پرداخت بهنگام دستمزد رده‌های اجرایی و همچنین عدم همکاری فروشگاه‌ها با مأموران آمارگیر برای ارائه قیمت، اشاره کردند.

گفتنی است آموزش نحوه گردآوری اطلاعات، نحوه نظارت بر کار مأمور آمارگیر، رفع مشکلات آمارگیران در طول اجرای طرح و نحوه کار با سامانه سیجاد از جمله مباحث مطرح شده در این کلاس اموزشی بود.

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.