تاریخ انتشار: 06 تیر 1403
بازدید: 119
دسته‌بندی: مصاحبه
ارتقای 42 رتبه‌‎ای مرکز آمار ایران در زمینه کیفیت وبگاه‌ها و خدمات الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی کشور در سال 1402

ارتقای 42 رتبه‌‎ای مرکز آمار ایران در زمینه کیفیت وبگاه‌ها و خدمات الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی کشور در سال 1402

گفت و گوی روابط عمومی مرکز آمار ایران با مهندس فهیمی مجد، رئیس مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنیت فضای مجازی مرکز آمار ایران، در رابطه با ارتقاء 42 رتبه ای مرکز آمار ایران در زمینه کیفیت وبگاه‌ها و خدمات الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی کشور در سال 1402

مقدمه

مرکز آمار ایران در سال 1402، موفق به کسب جایگاه 12 کشوری در بین 162دستگاه اجرایی کشور در پروژه ارزیابی کیفیت وب گاه‌ها و خدمات الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی شده است. در این ارزیابی مرکز آمارایران 42 رتبه پیشرفت نسبت به دوره قبل ارزیابی داشته است. این ارزیابی در راستای تکالیف محوله وفق مواد 67 و 68 قانون برنامه ششم و مصوبه مجلس در برنامه هفتم توسعه در حوزه دولت الکترونیکی و توسعه دولت هوشمند در کشور و اجرای بند 2 مصوبه جلسه یازدهم شورای اجرایی فناوری اطلاعات مبنی بر ارزیابی کیفیت وب‌گاه‌ها و خدمات الکترونیک پروژه " پایش کیفیت خدمات الکترونیکی، درگاه‌ها و پرتال‌هاي دستگاه‌هاي اجرایی" توسط سازمان فناوري اطلاعات ایران (معاونت دولت الکترونیکی) در سطح کشور در بازه زمانی سالانه انجام می‌شود. در این راستا، روابط عمومی مرکز آمار ایران برای واکاوی بیشتر این ارزیابی، گفت و گویی با مهندس فهیمی مجد، رئیس مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنیت فضای مجازی مرکز آمار ایران، انجام داده است:

  • آقای مهندس، ضمن عرض خدا قوت خدمت شما و همکارانتان در مرکز فناوری، قبل از هر صحبتی بفرمایید هدف از این ارزیابی چیست؟

ضمن تشکر از این مصاحبه باید بگویم، این ارزیابی اهداف زیر را دنبال می‌کند:

  • الکترونیکی کردن تمام فرایندها و خدمات با قابلیت الکترونیکی و تکمیل بانک های اطلاعاتی
  • کاهش سالانه 12/5 درصد از مراجعات حضوری مردم به دستگاه ها
  • انجام تبادلات الکترونیکی صرفا از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات
  • ارتقای 30 رتبه ای شاخص توسعه دولت الکترونیکی کشور در ارزیابی بین المللی (EGDI)
  • ارزیابی تکالیف هوشمند سازی مبتنی بر قوانین
  • این ارزیابی بر اساس چه مدلی انجام می‌شود؟

مدل ارزیابی کیفیت خدمات الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی مبتنی بر پایش از نظر 4 محور شامل دولت کاربر محور، دولت شفاف، دولت یکپارچه و هوشمند و دولت مشارکتی شکل می‌گیرد. این مدل بر اساس نتایج مطالعاتی، تکالیف، مصوبات و قوانین بالا دستی در کشور، بررسی روش های ارزیابی های بین المللی در حوزه دولت الکترونیکی و نیز تحلیل بازخوردها در چهار محور فوق انجام می شود.  

  • چه خدماتی در مرکز آمار ایران مشمول ارزیابی سازمان فناوري اطلاعات ایران می شوند؟

مرکز آمار ایران، خدمات خود را در قالب 2 خدمت کلان و 4 زیر خدمت به شیوه الکترونیکی از طریق وب سایت سازمانی و سامانه‌ها ارایه می‌دهد. این خدمات شناسنامه دار بوده و مصوب سازمان اداری و استخدامی است.  بنابراین پایش ها حول محور این خدمات بررسی می شوند. که به شرح زیر است:

الف- خدمت ارائه آمارهای تولیدی و ثبتی شامل:

  • خدمات اطلاع‌رسانی آماری که از طریق انتشارداده و اطلاعات در وب سایت سازمانی مرکز آمار ایران (درگاه ملی آمار ) و نرم‌افزار آمار همراه ارائه می‌گردد.
  • خدمات تأمین سفارش‌های اطلاعاتی خاص مشتریان از طریق ارتباط کاربران آماری با واحد اطلاع رسانی آماری و سامانه خدمات اطلاع رسانی آماری انجام می‌شود.
  • ارائه خدمات در زمینه شناسایی مشاوران و پیمانکاران آماری واجد صلاحیت شامل:
  • صدور و تمدید گواهینامه مشاوران آماری از طریق سامانه تشخیص صلاحیت مشاوران آماری
  • رتبه‌بندی مشاوران آماری واجد از طریق سامانه تشخیص صلاحیت مشاوران آماری
  • مرکز آمار ایران چه امتیازی در این ارزیابی به‌دست آورده است؟

در پایش دور دهم که در سال1402، اجرا شده است، تعداد کل دستگاه‌های اجرایی 162 دستگاه و تعداد شاخص‌های ارزیابی 39 شاخص بود که امتیاز کیفیت خدمات الکترونیکی مرکز آمارایران از 100 ، عدد 88/95 و رتبه آن در بین 162دستگاه اجرایی 12 کشوری و نشانگرکیفی دستگاه در ارزیابی این دوره، درجه عالی  بوده است . شایان ذکر است در این ارزیابی مرکز آمارایران،  42 رتبه پیشرفت نسبت به دوره قبل ارزیابی داشته است. باید بگویم، این امتیازات حول4 محور اصلی است که عبارتند از دولت کاربر محور84/50 ، دولت شفاف 95/50، دولت یکپارچه و هوشمند87 ، دولت مشارکتی95 که امتیاز کل در این بخش‌ها به 88/95 رسیده است.

  • به نظر شما چه اقداماتی منجر به تک رقمی شدن امتیازات کسب شده در ارزیابی‌های آتی
    می‌شود؟
  • استقرار و راه اندازی وب سایت سازمانی مرکز آمار ایران (درگاه ملی آمار ) با تکنولوژی و طراحی جدید
  • تدوین برنامه اجرایی مرکز آمار در حوزه دولت هوشمند و اختصاص مشاوران زبده در این زمینه
  • تهیه معماری سازمانی در راستای بهینه سازی فرآیندها و خدمات
  • بازنگری شناسنامه خدمات فعلی و بهینه سازی آن ها
  • توسعه استانداردسازی درگاه ملی آمار با در نظر گرفتن مشاور فنی در این زمینه
  • مشارکت کاربران و دریافت بازخورد (بازنگری و اعمال اصلاحات )
  • ایجاد شبکه و زیر ساخت ابری دولت با امکان تعامل با سکوهای دیجیتال برای استفاده از داده ها و خدمات دستگاه های دولتی و حاکمیتی (ابردولت) و اختصاص بودجه و مشاور در این زمینه
  • برقراری کانال‌های متنوع دسترسی به خدمات برای گروه‌های آسیب‌پذیر ازجمله افراد دارای ناتوانی جسمی، زنان، جوانان، اقشار کم‌درآمد، کم‌سواد، سالمندان و ...
  • ضمن تشکر از شما در پایان اگر نکته یا موضوعی مد نظر جنابعالی است، بفرمایید.

جا دارد از تمامی همکارانم در مرکز فاوا به خصوص معاونت پايگاه‌هاي اطلاعاتي و دولت الكترونيك فضای مجازی فاوا که در پیاده سازی شاخص‌ها در وب سایت سازمانی و سامانه ها و همچنین پاسخگویی به ارزیابان سازمان فناوري اطلاعات ایران تلاش مضاعفی داشتند، تشکر و تقدیر نمایم.

 

 

 

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.