آمارهای جمعیتی و اجتماعی
آمارهای اقتصادی
آمارهای فرابخشی و محیط زیست
روششناسی و زیرساختهای آماری
سرشماریها
اطلاع رسانی
ارتباط با ما
مقدمه
مرکز آمار ایران در سال 1402، موفق به کسب جایگاه 12 کشوری در بین 162دستگاه اجرایی کشور در پروژه ارزیابی کیفیت وب گاهها و خدمات الکترونیکی دستگاههای اجرایی شده است. در این ارزیابی مرکز آمارایران 42 رتبه پیشرفت نسبت به دوره قبل ارزیابی داشته است. این ارزیابی در راستای تکالیف محوله وفق مواد 67 و 68 قانون برنامه ششم و مصوبه مجلس در برنامه هفتم توسعه در حوزه دولت الکترونیکی و توسعه دولت هوشمند در کشور و اجرای بند 2 مصوبه جلسه یازدهم شورای اجرایی فناوری اطلاعات مبنی بر ارزیابی کیفیت وبگاهها و خدمات الکترونیک پروژه " پایش کیفیت خدمات الکترونیکی، درگاهها و پرتالهاي دستگاههاي اجرایی" توسط سازمان فناوري اطلاعات ایران (معاونت دولت الکترونیکی) در سطح کشور در بازه زمانی سالانه انجام میشود. در این راستا، روابط عمومی مرکز آمار ایران برای واکاوی بیشتر این ارزیابی، گفت و گویی با مهندس فهیمی مجد، رئیس مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنیت فضای مجازی مرکز آمار ایران، انجام داده است:
ضمن تشکر از این مصاحبه باید بگویم، این ارزیابی اهداف زیر را دنبال میکند:
مدل ارزیابی کیفیت خدمات الکترونیکی دستگاههای اجرایی مبتنی بر پایش از نظر 4 محور شامل دولت کاربر محور، دولت شفاف، دولت یکپارچه و هوشمند و دولت مشارکتی شکل میگیرد. این مدل بر اساس نتایج مطالعاتی، تکالیف، مصوبات و قوانین بالا دستی در کشور، بررسی روش های ارزیابی های بین المللی در حوزه دولت الکترونیکی و نیز تحلیل بازخوردها در چهار محور فوق انجام می شود.
مرکز آمار ایران، خدمات خود را در قالب 2 خدمت کلان و 4 زیر خدمت به شیوه الکترونیکی از طریق وب سایت سازمانی و سامانهها ارایه میدهد. این خدمات شناسنامه دار بوده و مصوب سازمان اداری و استخدامی است. بنابراین پایش ها حول محور این خدمات بررسی می شوند. که به شرح زیر است:
الف- خدمت ارائه آمارهای تولیدی و ثبتی شامل:
در پایش دور دهم که در سال1402، اجرا شده است، تعداد کل دستگاههای اجرایی 162 دستگاه و تعداد شاخصهای ارزیابی 39 شاخص بود که امتیاز کیفیت خدمات الکترونیکی مرکز آمارایران از 100 ، عدد 88/95 و رتبه آن در بین 162دستگاه اجرایی 12 کشوری و نشانگرکیفی دستگاه در ارزیابی این دوره، درجه عالی بوده است . شایان ذکر است در این ارزیابی مرکز آمارایران، 42 رتبه پیشرفت نسبت به دوره قبل ارزیابی داشته است. باید بگویم، این امتیازات حول4 محور اصلی است که عبارتند از دولت کاربر محور84/50 ، دولت شفاف 95/50، دولت یکپارچه و هوشمند87 ، دولت مشارکتی95 که امتیاز کل در این بخشها به 88/95 رسیده است.
جا دارد از تمامی همکارانم در مرکز فاوا به خصوص معاونت پايگاههاي اطلاعاتي و دولت الكترونيك فضای مجازی فاوا که در پیاده سازی شاخصها در وب سایت سازمانی و سامانه ها و همچنین پاسخگویی به ارزیابان سازمان فناوري اطلاعات ایران تلاش مضاعفی داشتند، تشکر و تقدیر نمایم.