تاریخ انتشار: 10 تیر 1403
بازدید: 199
دسته‌بندی: اخبار سازمانی
شصت و دومین جلسه شورای عالی آمار برگزار شد

شصت و دومین جلسه شورای عالی آمار برگزار شد

دکتر گودرزی: بسیاری از داده‌های مورد نیاز مرکز آمار برای اجرای سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1405 هنوز در دستگاه های اجرایی با روش ثبتی مبنا تولید نمی‌شوند و در این بازه زمانی دو سالهِ باقی مانده تا اجرای سرشماری ثبتی مبنا،  مرکز آمار ایران باید این گونه آمارها را با مشارکت و همکاری نزدیک‌تر دستگاه های اجرایی، تهیه و تولید کند.

شصت و دومین جلسه شورای عالی آمار، به ریاست دکتر داود منظور، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و با حضور دکتر غلامرضا گودرزی، رئیس مرکز آمار ایران، نمایندگان دستگاه‌های اجرایی، مدیران و کارشناسان مرکز آمار با موضوع فرایند تبادل داده در سرشماری ثبتی مبنا 1405، تصویب چهارمین برنامه ملی توسعه آمار کشور، گزارش تهیه آمارهای رسمی کشور و عضویت کمیته آماربخشی فراجا، در روز شنبه نهم تیرماه در سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد.

در این جلسه دکتر منظور، با اشاره به تهیه و تولید آمارهای به روز، دقیق و متقن توسط مرکز آمار ایران با همکاری دستگاه های اجرایی، تصریح کرد: مرکز آمار به عنوان مرجع آمارهای رسمی کشور توانسته است آمارهای مورد نیاز بخش های دولتی و غیر دولتی در کشور را با تلاش جمعی اعضای نظام آماری کشور، تامین کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، با تاکید بر اهمیت و ضرورت اجرای سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1405 به روش ثبتی مبنا، انجام هماهنگی و برنامه‌ریزی‌های لازم و به موقع را همزمان با تصویب چهارمین برنامه ملی آمار کشور، اساسی و ضروری برشمرد.

دکتر منظور با اشاره به سابقه علمی درخشان و برجسته دکتر گودرزی، رییس مرکز آمار ایران، در حوزه آمار و تحقیق در عملیات و با یادی از خدمات آماری دکتر عادل آذر رئیس اسبق مرکز آمار و سایر روسای آن، اظهار امیدواری کرد که با مدیریت شایسته رییس کنونی مرکز آمار، بار دیگر اقدامات ارزنده‌ای در حوزه آمارهای رسمی کشور از سوی مرکز آمار ایران رقم بخورد.

وی با تاکید بر فرایند تسهیل تبادل داده میان مرکز آمار و سایر دستگاه های اجرایی و ضرورت عدم وجود مانع در دسترسی مرکز آمار به ریز داده های دستگاه های اجرایی، خاطر نشان کرد: لازم است مرکز آمار با همکاری وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات؛ فرمت و قالب دریافت اطلاعات و ریز داده‌های مورد نیاز خود را اعلام نماید تا پس از تصویب آن در کارگروه تعامل پذیری دولت، برای دستگاه‌های اجرایی به عنوان امری لازم الاجرا ارسال شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با تاکید بر امضای تفاهم نامه همکاری میان مرکز آمار، سازمان فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات و سایر دستگاه‌های اجرایی در زمینه تبادل داده، گفت: ضروری است کارگروه تعامل پذیری دولت با رعایت پروتکل‌های امنیتی، دسترسی‌ مرکز آمار ایران به ریزداده‌های سایر دستگاه‌های اجرایی کشور را تسهیل کند.

دکتر منظور با اشاره به اهمیت انجام آسیب شناسی چالش‌ها و مشکلات موجود بر سر راه دریافت ریز‌داده‌ها، از سمت دستگاه‌های اجرایی، نظیر در اختیار قرار ندادن ریز داده، تصریح کرد: در زمینه عدم همکاری برخی از دستگاه‌های اجرایی در ارایه داده و اطلاعات بویژه ریز داده‌ها باید بررسی‌های لازم انجام تا دلایل عدم همکاری آن دستگاه‌ها مشخص شود به‌طوری که مرکز آمار ایران بتواند با مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی، سرشماری را در سال 1405 به صورت ثبتی مبنا اجرا کند.

وی اظهار داشت که ابعاد ریز‌داده‌های مورد نیاز مرکز آمار  ایران برای اجرای سرشماری عمومی نفوس و مسکن1405 نظیر نوع داده، تناوب تولید و سطح کیفیت داده‌ها باید تعیین و مشخص شود. ایشان روند تولید داده را در مرکز آمار با استفاده از ریزداده های دستگاه‌های اجرایی، فرایندی مستمر دانست که باید با ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه دائمی و منظم مبتنی بر استاندارد سازی تعاریف و مفاهیم مشترک، تهیه و تولید شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به اتفاق مبارک همزمانی تصویب چهارمین برنامه ملی توسعه آمار کشور، با اجرای برنامه هفتم توسعه کشور، گفت: انشاا... با تصویب این برنامه، شاهد ارتقای نظام آماری کشور در آینده باشیم.

در پایان دکتر منظور با اشاره به پیشرفته و پیشرو بودن نظام آماری کشور، بر انجام فعالیت‌های نوین در این عرصه برای ارتقای جایگاه آمار کشور در سطح بین‌المللی تاکید کرد و در ادامه اظهار داشت که پیشرفت نظام آماری کشور مبین توسعه کشور بوده و تولید آمار با کیفیت از سوی مرکز آمار ایران بسیار ضروری و پر اهمیت است.

در ادامه دکتر گودرزی، رئیس مرکز آمار ایران گفت: بسیاری از داده‌های مورد نیاز مرکز آمار برای اجرای سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1405 هنوز در دستگاه های اجرایی با روش ثبتی مبنا تولید نمی‌شوند و در این بازه زمانی دو سالهِ باقی مانده تا اجرای سرشماری ثبتی مبنا،  مرکز آمار ایران باید این گونه آمارها را با مشارکت و همکاری نزدیک‌تر دستگاه های اجرایی، تهیه و تولید کند.

رئیس مرکز آمار ایران، با اشاره به تعامل و ارتباط نزدیک مرکز آمارایران با سازمان فن‌آوری اطلاعات در اجرای سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن 1395، گفت: غالب کشورهایی که به سمت اجرای سرشماری ثبتی مبنا حرکت کردند، سرشماری خود را با روش کاملاً ثبتی انجام ندادند بلکه این اجرا به صورت ترکیبی بوده است. دکتر گودرزی ابراز امیدواری کرد که مرکز آمار ایران برای اجرای این سرشماری به روش نوین ثبتی بتواند با همکاری دستگاه‌های اجرایی، اقدامات اساسی و موثر انجام دهد.

در ادامه، خانم دکتر بنی هاشمی، معاون طرح های آماری مرکز آمار، روند تغییرات روش‌های اجرای سرشماری عمومی نفوس و مسکن  به روش ثبتی مبنا را تبیین کرد و افزود: در دنیا بسیاری از کشورها به سمت انجام سرشماری به روش ثبتی مبنا رفته‌اند و در آسیا، کشورهای کوچک بحرین و قطر هم اخیراً قدم‌هایی در انجام عملیات سرشماری به شیوه ثبتی مبنا برداشته اند ولی غالب این کشورها  به صورت ترکیبی این سرشماری را اجرا کردند

معاون طرح های آماری مرکز آمار، با اشاره به مشکلات جدی بر سر راه ارسال ریزداده از سمت دستگاه‌های اجرایی به مرکز آمار ایران علیرغم وجود قوانین و بخشنامه‌های متعدد، گفت: انتظار داریم مشارکت دستگاه‌های اجرایی در انتقال داده از بانک‌های اطلاعاتی‌شان، بیش از گذشته باشد.

در ادامه دکتر بنی هاشمی ضمن اشاره به سابقه‌های اجرای سرشماری‌های کشاورزی از سال 1352 تا سال 1393 که به صورت دوره‌ 10 ساله برگزار می شود، از رئیس برنامه و بودجه کشور خواست تا در خصوص تامین اعتبار خرید تجهیزات الکترونیکی برای اجرای این سرشماری که در آبان ماه سال جاری اجرا خواهد شد، اقدامات و برنامه‌ریزی‌های لازم از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور انجام شود.

در ادامه این جلسه، سایر اعضای شرکت کننده در این جلسه نکات مورد نظر خود را ارایه دادند.

 

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.