تاریخ انتشار: 10 تیر 1403
بازدید: 130
دسته‌بندی: اخبار سازمانی
برگزاری کمیته‌های تخصصی و سخنرانی‌های علمی در حاشیه اولین گردهمایی معاونان آمار و اطلاعات استان‌ها  در سال 1403

برگزاری کمیته‌های تخصصی و سخنرانی‌های علمی در حاشیه اولین گردهمایی معاونان آمار و اطلاعات استان‌ها در سال 1403

پنج کمیته تخصصی با حضور نمایندگان استان‌های منتخب برگزار شد.

در حاشیه اولین گردهمایی معاونان آمار و اطلاعات استان‌ها سال 1403،که روز یکشنبه 10 تیرماه در مرکز آمارایران برگزار شد، پنج کمیته تخصصی با حضور نمایندگان استان‌های منتخب و با حضور خانم دکتر بنی هاشمی، معاون طرح های آماری و آمارهای ثبتی، دکتر روشن، مدیر کل دفتر حساب‌های اقتصادی، دكتر حسيني، معاون توسعه مدیریت و امور استان‌ها، آقای فاضلي، مدیركل دفتر استانداردها، نظارت و ارزیابي طرح‌های آماری و آقای فهیمی مجد، رئيس مركز فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنيت فضای مجازی مرکز آمار ایران، تشکیل شد. شایان ذکر است این کمیته ها به بحث و بررسی در مورد موضوعات مربوط به چالش‌های اجرای طرح‌های آماری و آمارهای ثبتی، ارائه راهکار برای اجرای بهتر طرح های آماری و سرشماری‌های پیش رو، مسائل مربوط به اعتبارات و بودجه، مباحث مربوط به حساب‌های ملی و نظارت بر طرح‌های آماری، پرداختند.

در ادامه این گردهمایی و بر اساس جمع بندی مباحث و مشکلات مطرح شده در کمیته‌های تخصصی، مقرر شد کمیته‌ای متشکل از هفت نفر شامل نمایندگان استان‌های قطب، معاون توسعه مدیریت و امور استان‌های مرکز آمار ایران و رئیس پژوهشکده آمار تشکیل و10 مشکل با اولویت بالا، تعیین و برای رفع آنها، اقدامات لازم انجام شود. همچنین مسائل مربوط به آمارگیران، مسائل و مشکلات طرح صنعت، عدم توزیع مناسب اجرای طرح‌های آمارگیری در طول سال، ضرورت برگزاری سمینارهای آموزشی به صورت مجازی و ضرورت هوشمند سازی فرایند‌های نظام آماری از جمله موضوعات مورد اشاره توسط استان‌ها بود.

در این گردهمایی، دکتر حسینی مقدم، مشاور رئیس مرکز در حوزه ریاست و امور بین الملل، ضمن برشمردن ویژگی‌های هوش مصنوعی و دیجیتالی شدن فرایندها در عصر جدید، بر استفاده مراکز آماری از امکانات فن‌آورانه جدید در آمارگیری‌ها، با بهره گیری از کلان داده‌ها و یادگیری ماشین در نظام آماری کشور، تاکید کرد.

مشاور رئیس مرکز آمار، با اشاره به حکمرانی مبتنی بر داشبوردهای اطلاعاتی و بالا رفتن حجم و سرعت محاسبه پردازش داده‌ها در عصر کنونی، گفت: آمار در رمزگشایی هوش مصنوعی، کمک به استخراج الگوها، روندها و تفسیر اطلاعات و حتی امکان استفاده از هوش مصنوعی در سرشماری‌ها، کاربرد دارد.

وی لزوم توجه به هوشمند سازی آمارهای رسمی، افزایش شفافیت و پاسخگویی مبتنی بر داده مداری و همچنین ایجاد دسترسی به داده ها را برای عموم مهم و اساسی دانست.

در ادامه دکتر دهقان نیری، مشاور رئیس مرکز آمار در امور پژوهشی، با اشاره به مدیریت فرایند و بازمهندسی فرایندهای کسب و کار، بر تمرکز مرکز آمار بر افزایش پاسخگویی و انعطاف پذیر بودن در تهیه و تولید آمارها بر اساس نیاز کاربران، سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان، بر حرکت سیستم مدیریت آمارها در کشور به سمت چابک سازی، تاکید کرد.

مشاور رئیس مرکز آمار، ضمن تشریح پارادایم جایگزینی و حذف فعالیت‌های زاید در فرایندهای تهیه و تولید آمار، پارادایم باز مهندسی مبتنی بر فرایند را، در مقابل تقسیم کار افراطی برای ارتقای سطح نظام آماری کشور، پیشنهاد کرد.

وی با اشاره به مدل عمومی فرایند کسب و کار آماری (GSBMP) و ضرورت باز مهندسی بنیادی سیستم تولید آمار در کشور، تعیین و شناسایی نیازهای آماری، طراحی و ساخت خروجی‌های مناسب از آمارها، مدیریت فراداده‌ها، گردآوری و  پردازش و تجمیع داده‌ها، طبقه بندی، کدگذاری و استخراج متغیرها و تحلیل و ارزیابی را از جمله مراحل این مدل برشمرد.

 

 

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.