تاریخ انتشار: 18 فروردین 1398
بازدید: 1084
دسته‌بندی: تحلیل و یادداشت
نگاهی به وضعیت تحقیق و توسعه ایران در بین كشورهای جهان

نگاهی به وضعیت تحقیق و توسعه ایران در بین كشورهای جهان

تحقیق و توسعه فعالیتی است خلاقانه كه به صورت نظام‌مند و مستمر جهت افزایش دانش بشری در زمینه‌های مختلف صورت می‌پذیرد و از این دانش برای اختراع یا طرح ایده‌های جدید استفاده می‌گردد.

تحقیق و پژوهش یكی از مهم‌ترین عوامل توسعه محسوب می‌شود چرا كه موجب افزایش بهره‌وری در بخش‌های اقتصادی كشور خواهد شد. به طوری كه در هدف 9 (SDG9) از اهداف توسعه پایدار (SDGs) از دولت‌ها خواسته شده است تا صنعتی‌شدن و نوآوری پایدار را با افزایش هزینه‌های تحقیق و توسعه و افزایش تعداد محققین، ترویج دهند. به طور خاص، در دو شاخص 9.5.1 و 9.5.2 (نسبت هزینه‌های تحقیق و توسعه به تولید ناخالص داخلی و تعداد محققان در هر میلیون نفر جمعیت)کشورها متعهد شده‌اند که تا سال 2030 هزینه‌های تحقیق و توسعه عمومی و خصوصی و همچنین تعداد پژوهشگران خود را  افزایش دهند.

موسسه آمار یونسکو (UIS)، برای ارزیابی تعهد کشورها نسبت به اهداف کلیدی SDG، هر ساله آمار و اطلاعات مربوط را از كشورها جمع‌آوری می‌كند. نتایج نشان می‌دهدكه هزینه‌های تحقیق و توسعه در جهان نزدیك به 1.7 تریلیون دلار رسیده است. حدود 10 کشور 80 درصد از هزینه‌ها را تشکیل می‌دهند....

برای مشاهده متن كامل مقاله  به فایل پیوست مراجعه كنید. 

اشتراک گذاری
تصاویر
فایل های پیوستی
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.