تاریخ انتشار: 19 تیر 1403
بازدید: 107
دسته‌بندی: اخبار سازمانی
برگزاری سمینار مجازی هم اندیشی معاونین آمار و اطلاعات و معاونان فنی و آموزشی سرشماری‌عمومی کشاورزی1403

برگزاری سمینار مجازی هم اندیشی معاونین آمار و اطلاعات و معاونان فنی و آموزشی سرشماری‌عمومی کشاورزی1403

دکتر گودرزی، رئیس مرکز آمار ایران اهمیت امنیت غذایی را از ضرورت‌های اجرای سرشماری کشاورزی ذکر کرد.

سمینار مجازی هم اندیشی معاونان آمار و اطلاعات و معاونان فنی و آموزشی سرشماری عمومی کشاورزی 1403، روزسه شنبه 19 تیرماه برگزار شد. دکتر گودرزی، رئیس مرکز آمار ایران، در افتتاحیه این سمینار، ابتدا ضمن تسلیت ایام محرم، ابراز امیدواری کرد تا همه از پیروان راستین حضرت اباعبدالله ‌الحسین (ع) باشند. دکتر گودرزی در ادامه، سرشماری کشاورزی را از موضوعات مهم کشور ذکر کرد و گفت: سرشماری کشاورزی از جنبه تکلیف قانونی، بر عهده مرکز آمار ایران است و آمار کشاورزی بر اساس قانون باید توسط مرکز آمار ایران تهیه شود. همچنین کشور ما جزو کشور‌های پیشرو در اجرای سرشماری کشاورزی در دنیا است و انشاا... امسال هم باید اجرا شود. وی افزود: کاهش بازه اجرای سرشماری و کمتر شدن شکاف زمانی میان داده‌ها برای تهیه آمارهای به‌روز، امری لازم است.

دکتر گودرزی در ادامه، اهمیت امنیت غذایی را سومین ضرورت اجرای سرشماری کشاورزی ذکر کرد و افزود: اهمیت کشاورزی و امنیت غذایی در کشور، یکی از دلایل مهم اجرای سرشماری کشاورزی است و یکی از مهم‌ترین گام‌ها برای پیشگیری از آسیب خوردن مردم در حوزه غذا، تهیه آمار مربوط به این حوزه با هدف برنامه‌ریزی برای کاشت، صادرات و واردات محصولات کشاورزی است.

رئیس مرکز آمار ایران در ادامه، از تلاش‌های همکاران معاونت آمار و اطلاعات استان‌ها در اجرای سرشماری کشاورزی 1403 قدردانی کرد و دیدگاه‌ها و نظرات آن‌ها را در اجرای این سرشماری بسیار مهم ذکر کرد. وی افزود: برای فراهم کردن ابزار لازم برای اجرای سرشماری کشاورزی در استان‌ها از قبیل تبلت، مرکز آمار ایران، همه تلاش خود را خواهد کرد. دکتر گودرزی همچنین تصریح کرد: اجرای سرشماری کشاورزی 1403، در شورای عالی آمار مصوب شده و بقیه مراحل قانونی آن برای اجرا باید طی شود.

وی همچنین از تشکیل کارگروه‌های تخصصی با حضور همکاران معاونت آمار و اطلاعات استان‌ها در تهران یا استان‌ها استقبال کرد.

ارائه کلیات سرشماری کشاورزی 1403، توسط مدیر کل دفتر کشاورزی مرکز آمار ایران

دکتر ابوطالب عزیزی، مدیر کل دفتر کشاورزی با اشاره به تهیه مقدمات اجرای سرشماری کشاورزی و آسیب‌شناسی سرشماری‌های گذشته در سال گذشته توسط دفتر کشاورزی، اظهار داشت: سرشماری کشاورزی به دلیل استفاده از نتایج اطلاعات مربوط به تولیدات کشاورزی در امنیت غذایی، از اهمیت به سزایی برخوردار است.

وی با اشاره به تکالیف مرکز آمار برای انجام سرشماری، در ارتباط با تهیه و تولید آمارهای رسمی بخش کشاورزی در فواصل زمانی ده ساله و همچنین بهنگام سازی چارچوب‌های آماری در قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور و ماده 3 قانون مرکز آمار، تصریح کرد: در قانون برنامه هفتم توسعه کشور به بحث امنیت غذایی، ارتقای تولیدات محصولات کشاورزی و افزایش سطح درآمد روستاییان، اشاره شده است که برای تحقق آن به تهیه آمارهای دقیق و بهنگام با رعایت سری زمانی‌های منظم از بخش کشاورزی، نیاز مبرم می‌باشد.

دکتر عزیزی، سرشماری کشاورزی را شمارش همه واحدهای تولیدی کشاورزی کشور و ثبت خصوصیات هر یک به‌طور جداگانه برشمرد و خاطر نشان کرد: بر اساس آخرین اطلاعات سرشماری کشاورزی 1393، تعداد 4 میلیون بهره بردار کشاورزی در کشور وجود دارد که 90 درصد آنها در مناطق روستایی مستقر هستند.

مدیر کل دفتر کشاورزی با اشاره به تاریخچه اجرای سرشماری کشاورزی در ایران گفت: اولین سرشماری کشاورزی در سال 1352 به شیوه سنتی انجام شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مرکز آمار تاکنون چهار سرشماری کشاورزی را انجام داده است که آخرین بار در سال 1393، به شیوه الکترونیکی و با استفاده از تبلت انجام شده است.

وی لزوم تهیه سری‌های زمانی فعالیت های مرتبط با بخش کشاورزی را بر اساس توصیه‌های سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) و تامین نیازهای آماری برنامه‌ریزان و محققین حوزه کشاورزی با استفاده از آمارهای دقیق و بهنگام، از ضروریات انجام سرشماری کشاورزی 1403، برشمرد.

دکتر عزیزی، اهداف انجام سرشماری کشاورزی را شامل تهیه فهرست بهره‌برداران کشاورزی، تهیه چارچوب آماري مورد نیاز براي آمارگیری نمونه‌ای بين سرشماري‌ها، تهيه اطلاعات ساختاري و پايه‌اي از بخش كشاورزي در سطوح جغرافيايي كوچك (آبادي/ شهر)، گردآوری آمار سطح کاشت، پرورش دام و طیور، کشت گلخانه‌ای، پرورش زنبور عسل و کرم ابریشم و جمع‌آوری اطلاعات مربوط به وضعیت تاسیسات آبیاری تحت فشار و اطلاعات مرتبط با خصوصیات بهره‌برداران کشاورزی شامل سن، جنس، سواد و تحصیلات ذکر کرد.

وی در پایان ضمن اشاره به نحوه و روش اجرای سرشماری‌های کشاورزی در سایر کشورهای دنیا، گفت: عمدتاً در کشورهای توسعه یافته، از پرسشنامه تحت وب و در کشورهای در حال توسعه از تبلت، گوشی یا پرسشنامه کاغذی برای گردآوری
داده‌ها در سرشماری کشاورزی استفاده می‌شود، که کشور ما نیز در حوزه اجرای سرشماری کشاورزی جزو کشورهای پیشرو به حساب می‌آید.

در ادامه این جلسه هم اندیشی، آقای نصوحی، مدیر کل دفتر نقشه و اطلاعات مکانی مرکز آمار ایران و رئیس کار گروه نقشه سرشماری عمومی کشاورزی، در زمینه نقشه و حوزه‌بندی سرشماری عمومی کشاورزی 1403، توضیحاتی ارائه نمود.
حوزه بندی، آماده‌سازی نقشه‌ها، بازسازی آدرس‌های آماری، فاکتورهای تاثیر گذار بر حجم حوزه‌ها از قبیل زمان تکمیل فرم، تعداد روز سرشماری و تعداد روز کار مأمور و استخراج اطلاعات در سطح شهر و آبادی، از جمله موارد مطرح شده توسط آقای نصوحی بود.

همچنین آقای عباسی، رئیس کارگروه سازماندهی اجرا، امور استان‌ها و اعتبارات، سازمان اجرایی سرشماری را برای شرکت کنندگان در این جلسه هم‌اندیشی، تشریح نمود.

گفتنی است، ارائه توضیحات در زمینه نرم افزارگردآوری و کنترل داده‌ها و همچنین طرح آموزش سرشماری از دیگر برنامه‌های این هم اندیشی بود. همچنین در پایان این جلسه، بحث و تبادل‌نظر بین همکاران معاونت آمار و اطلاعات استان‌ها و مدیران و کارشناسان حاضر صورت گرفت.

 

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.