تاریخ انتشار: 24 مرداد 1403
بازدید: 59
 کارگاه آموزشی ظرفیت سازی برای نقشه راه سرشماری ثبتی مبنا برگزار شد

کارگاه آموزشی ظرفیت سازی برای نقشه راه سرشماری ثبتی مبنا برگزار شد

این کارگاه آموزشی با همکاری مرکز آمار ایران و صندوق جمعیت سازمان ملل متحد برگزار شد.

این کارگاه آموزشی، با حضور دکتر فریبا السادات بنی هاشمی، معاون طرح‌های آماری و آمارهای ثبتی، سرجان مرکیچ مدرس صندوق جمعیت ( به صورت مجازی)  ودکتر مریم دمیرچی،  ازکارشناسان ارشد صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، نمایندگان دستگاه‌های اجرایی کشور و کارشناسان مرتبط با فعالیت های سرشماری ثبتی مبنا شاغل در مرکز آمار، سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی کشور و قرائت پیام نماینده صندوق جمعیت در ایران و پیام ریاست مرکز آمار ایران به صورت حضوری و مجازی در روز دوشنبه 1402/5/22 آغاز به کار کرد.

در افتتاحیه این کارگاه، خانم دکتر بنی هاشمی، با اشاره به تغییر رویکرد مرکز آمار یعنی گذار از سرشماری کلاسیک و سنتی به سرشماری ثبتی مبنا، بر اهتمام جدی مرکز آمار، مبنی بر تهیه و تولید بسترهای لازم برای تهیه آمارهای بهنگام و در لحظه و همچنین پاسخگویی مناسب به تمام نیازهای نظام برنامه‎‌‌‌ریزی کشور و سیاستگذاران تأکید کرد.

معاون طرح های آماری و آمارهای ثبتی، با دشوار و پیچیده دانستن مسیر حرکت از سرشماری حضوری و چهره به چهره به سرشماری تبتی مبنا، تصریح کرد: در صورت فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم و مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های دخیل در این امر و همکاری نزدیک این دستگاه‌ها با مرکز آمار ایران به عنوان یگانه مرجع تولید و انتشار آمارهای رسمی کشور، این گذار امکان پذیر خواهد شد.

در ادامه این کارگاه، سرجان مرکیچ، مدرس این دوره به صورت مجازی، به سابقه طولانی مرکز آمار در تهیه و تولید آمارهای نمونه ای در ایران اشاره کرد و اهمیت اجرای سرشماری ثبتی مبنا، جمع‌آوری، پردازش و استخراج اطلاعات آماری در سطح مناطق کوچک را در قرن بیست و یکم دغدغه کنونی بیشتر سازمان های آماری در کشورهای دنیا عنوان کرد.

مدرس این دوره، در خصوص دشواری‌ها و چالش‌های‌اصلی در کاربرد ثبت های اداری در سرشماری ثبتی مبنا، پیش شرط‌های ضروری برای گذار از سرشماری‌ها، روش اجرای سرشماری ترکیبی و روش پیوند داده های جمعیتی با اطلاعات محل اقامت، به روز‎رسانی تغییرات در ثبت جمعیت و سنجش مهاجرت، پیمایش شناسایی ترکیب خانوار‎ها، شرایط اسکان و جمعیت فعال اقتصادی موضوعاتی ارایه کرد.

در ادامه این کارگاه آموزشی، پیام آینا سیتیلوا، سرپرست صندوق جمعیت در سازمان ملل متحد در ایران قرائت شد.

در پیام ایشان، تصریح شده است: سرشماری جمعیت و مسکن، پایه و اساس نظام های آماری کشورها است به طوری که، معیارمقایسه ای از جمعیت و اطلاعات پایه ای در تولید آمارها را برای برنامه‌ریزی توسعه ملی فراهم می کند.

در پیام نماینده صندوق جمعیت ملل متحد بر حمایت از تلاش کشورها برای اجرای سرشماری با کیفیت بالا و رعایت اولویت های ملی مبتنی بر استاندارها و اصول بین المللی برای سرشماری های دور 2030 تاکید شده است.

همچنین در این پیام تصریح شده است: صندوق جمعیت مشتاقانه به دنبال تداوم همکاری‎های خود با مرکز آمار ایران به منظور حمایت از تلاش این مرکز برای اجرای سرشماری در سال 2026 با روش ترکیبی و ثبتی مبنا با استفاده از دستور العمل‌های بین‌المللی برای پوشش کامل گروه‌های جمعیتی به ویژه افراد آسیب پذیر و توانخواه است.

در پایان دکتر گلستان، مشاور رئیس مرکز آمار‌، متن پیام افتتاح کارگاه آموزشی  از سوی دکتر غلامرضا گودرزی، رئیس مرکز آمار ایران را برای این دوره آموزشی قرائت کرد.

در پیام دکتر گودرزی، با اشاره به ضرورت وجود داده های آماری با کیفیت و در لحظه به عنوان رکن مهم در برنامه ریزی کشور، بر اهمیت تولید آمارهای متقن و دقیق برای برنامه ریزی مبتنی بر شواهد و تدوین سیاست ها در سطوح ملی و منطقه ای تاکید شده است.

رئیس مرکز آمار، با اشاره به سابقه مرکز آمار در استفاده از ابزار ها و تجهیزات الکترونیکی در نظام آماری کشور، افزود: در سال 1393، مرکز آمار، سرشماری کشاورزی را با استفاده از دستگاه تبلت اجرا کرد و در سال 1395. سرشماری عمومی نفوس و مسکن کشور را به صورت الکترونیکی در دو مرحله اجرا نمود.

رئیس مرکز آمار، دسترسی به اطلاعات دقیق، درست، به موقع و به هنگام را پیش شرط مشارکت ذینفعان در توسعه اقتصادی ، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ذکر کرد که مردم سالاری را بهبود می‌بخشد و حکمرانی خوب را ترویج می‌کند.

ایشان خاطر نشان کرد: دولت و نهادهای قانونگذاری باید متعهد به ارائه چارچوب‌ها، زیرساخت‌ها و پشتیبانی های لازم برای بهبود نظام آماری کشور باشند.

دکتر گودرزی با اشاره به این که ایران به عنوان کشوری که خواهان پیشرفت و تعالی است، نیاز به اطلاعات آماری به هنگام و در لحظه در سیاست گذاری را مهم و ضروری توصیف کرد.

رئیس مرکز آمار، با اشاره به پایبندی مرکز آمار به رعایت صداقت و حرفه ای‌گری در تولید و انتشار آمارهای درست و دقیق، به‌هنگام و بیطرفانه، ایجاد دسترسی برابر را به عنوان حق ذینفعان نظام آماری، مردم، نخبگان، پژوهشگران، سیاستگذاران و مسئولان در نظام آماری کشور برشمرد.

گفتنی است این کارگاه آموزشی به مدت سه روز از 22 تا 24 مرداد ماه با هدف درک بهتر مفاهیم، تکنیک‌ها، ملاحظات، فرصت‌ها و چالش‌های فرایند اجرای سرشماری ثبتی مبنا و به کارگیری الگوی عمومی برای گذار از سرشماری سنتی به اجرای سرشماری ثبتی مبنا و اشتراک گذاری تجارب موفق کشورها برگزار شد.

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.