نشست تخصصی «نقش سرشماری عمومی کشاورزی در رفاه و آبادانی کشور» برگزار شد

نشست تخصصی «نقش سرشماری عمومی کشاورزی در رفاه و آبادانی کشور» برگزار شد

ریس مرکز آمار ایران: سرشماری کشاورزی ۱۴۰۳ به‌صورت ترکیبی سنتی و ثبتی‌مبنا برگزار خواهد شد و نتایج آن مورد استفاده در بر نامه‌ریزی‌های مهم اقتصادی، سیاستی، اجتماعی و غذایی کشور خواهد بود.

این نشست در روز دوشنبه دوم مهرماه سال ۱۴۰۳ در مرکز آمار ایران با حضور آقایان دکتر غلام‌رضا گودرزی؛ رئیس مرکز آمار ایران، اشکان شباک؛ رئیس پژوهشکده آمار، علی‌رضا عباسی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی؛ نعمت‌اله رضایی، رئیس هیئت مدیره بانک توسعه تعاون؛ مجتبی پالوج، قائم مقام مؤسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی؛ ابوطالب عزیزی، مدیر کل دفتر کشاورزی مرکز آمار ایران؛ حسین آهنی رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت جهاد کشاورزی و جمعی از مسؤلان، مدیران، صاحب‌نظران و کارشناسان این حوزه از جمله نمایندگان مجلس، مدیران و کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی، سازمان برنامه و بودجه کشور، معاونت امور توسعه روستایی و مناطق محروم کشور و سایر نهادهای ذی‌ربط برگزار شد.

در این نشست ابتدا آقای دکتر گودرزی رئیس مرکز آمار ایران ضمن خیر مقدم به میهمانان و شرکت‌کنندگان در نشست، با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس و همچنین جانباختگان حادثه معدن طبس سخنان خود را آغاز کردند. آقای دکتر گودرزی با بیان اهمیت سرشماری کشاورزی از پژوهشکده‌ی آمار بخاطر برگزاری این نشست تخصصی تشکر و قدردانی کردند. ایشان همچنین بیان داشت که سرشماری کشاورزی ۱۴۰۳ به‌صورت ترکیبی سنتی و ثبتی‌مبنا برگزار خواهد شد و نتایج آن مورد استفاده در بر نامه‌ریزی‌های مهم اقتصادی، سیاستی، اجتماعی و غذایی کشور خواهد بود. وی همچنین  ضمن تشکر از وزارت جهاد کشاورزی به‌خاطر تلاش در پیش‌بُرد اهداف مرکز آمار ایران در اجرای این سرشماری، پیشنهاد کردند که در این نشست‌ها علاوه بر تشریح چالش‌های پیش روی این سرشماری به بررسی اهداف آن نیز پرداخته شود.

آقای دکتر شباک رئيس محترم پژوهشکده‌ی آمار به‌عنوان میزبان این نشست تخصصی، ضمن خوشامدگویی و تشکر از شرکت‌کنندگان به معرفی سخنرانان حاضر در جلسه پرداختند. در ادامه آقای دکتر عزیزی در سخنرانی خود ضمن معرفی و بیان ویژگی‌های سرشماری کشاورزی سال ۱۴۰۳ به سؤالات و ابهامات شرکت‌کنندگان نشست در ارتباط با این سرشماری پاسخ گفتند.

سپس آقای دکتر علی‌رضا عباسی اظهار داشتند که انجام سرشماری‌های عمومی برای پیش‌برد اهداف مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های قانون‌گذاری و نظارتی مفید خواهد بود. ایشان با بیان اینکه کشور در حوزه فناوری کشاورزی رشد چشمگیری داشته است، از مسؤلین خواستند تا با انجام سرشماری، بررسی شود که در حوزه کشاورزی چه ابزارهایی برای ورود و بهره‌گیری این حوزه از هوش مصنوعی وجود دارد. همچنین ایشان بیان کردند به دلیل تأثیرگذاری این سرشماری بر امنیت غذایی کشور لازم است در حین اجرا از مأمورانی استفاده شود که بر نوع داده‌ها و همچنین پاسخ‌های محتمل اشراف داشته باشند. در پایان ایشان پیشنهاد کردند با توجه به اینکه برنامه‌های پیشرفت کشور در بازه‌‌های زمانی ۵ ساله تنظیم می‌شود لازم است تا فاصله بین سرشماری‌های عمومی نفوس و مسکن و کشاورزی به ۵ سال کاهش یابد. همچنین اشاره داشتند که بهتر بود اطلاع‌رسانی بیشتری در این خصوص برای جامعه به ویژه نمایندگان کمیسیون کشاورزی مجلس صورت می‌پذیرفت.

آقای دکتر زالی از رؤسای اسبق مرکز آمار ایران به موضوع اهمیت سرشماری کشاورزی و اهمیت اطلاع‌رسانی آن برای احاد مردم کشور تاکید داشتند. ایشان افزودند بهتر است تا از طریق صدا و سیما و رسانه‌های خبری دیگر این فرهنگ‌سازی صورت پذیرد که سرشماری کشاورزی می‌تواند چه فوایدی برای مردم به همراه داشته باشد.

آقای دکتر نعمت‌اله رضایی، درباره اهمیت سرشماری کشاورزی و ارزش داده‌ها به ایراد سخنرانی پرداختند. ایشان بیان کردند با توجه به تولید شاخص‌‌های اقتصادی مهمی همچون نرخ رشد اقتصادی، نرخ تورم، نرخ بیکاری و ... در مرکز آمار ایران، می‌توان این مرکز را به‌عنوان نبض اقتصادی کشور در نظر گرفته و چنانچه برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام شود می‌تواند نقش‌ بسیار پررنگ‌تری در کمک به برنامه‌ریزی‌های خُرد و کلان کشور داشته باشد. وی در ادامه بیان کردند نقش روستاها در اقتصاد کشور بسیار مشهود بوده و نیاز است تا با بررسی‌های بیشتری همچون سرشماری کشاورزی به این مهم پرداخته شود. ایشان بیان کردند اقتصاد روستا فقط کشاورزی نیست لذا با کمک پژوهشکده آمار و مرکز آمار ایران حساب‌های اقتصاد روستایی تدوین شده و برای برنامه‌ریزی در سازمان‌های ذیربط قابل استفاده است. ایشان اشاره داشتند که لازم است مقدمات کار به خوبی فراهم شده، اطلاع رسانی مناسب صورت پذیرد و لذا لازم است نگرانی‌های موجود از این نقطه نظر مورد توجه قرار گرفته و رفع شوند.

آقای دکتر مجتبی پالوج در سخنان خود مباحثی پیرامون قانون ملی آمار، قانون افزایش بهره‌وری، قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر، احکام دائمی برنامه‌های توسعه‌ی کشور، برنامه‌ریزی توسعه و حکمرانی، ضررورت ارتقای کیفیت نظام آمار و مواردی از این قبیل را بیان کردند. ایشان به  اختلاف آماری میان وزارت جهاد کشاورزی و مرکز آمار اشاره کردند و با توجه به اهمیت آمار کشاورزی و نگرانی‌هایی که در خصوص ترتیب مقدمات سرشماریکشاورزی سال ۱۴۰۳ وجود دارد پیشنهاد کردند امسال آزمایش سرشماری انجام شود و سرشماری اصلی سال بعد اجرا گردد.

سرکار خانم بنی‌هاشمی معاون محترم طرح‌های آماری و آمارهای ثبتی مرکز آمار ضمن بیان مجدد اهمیت برگزاری سرشماری کشاورزی و وجود اختلاف نظرها درباره‌‌ی نحوهٰ‌ی برگزاری آن بیان کردند با توجه به اینکه شیوه‌ی غالب کشاورزی در کشور ما هنوز به‌صورت سنتی بوده و برای کم کردن خطای آمارگیری لازم است در کنار آمارگیری‌های ثبتی‌مبنا، آمارگیری‌های سنتی نیز برگزار شود. همچنین اقداماتی که تا کنون برای برگزاری هرچه بهتر سرشماری انجام شده است اشاره داشتند.

در پایان نشست، آقای دکتر شباک ضمن تشکر از نقطه نظرات مطرح شده تاکید کردند که این نظرات بیان شده در اختیار شرکت‌کنندگان و مسئولین برای اجرای هرچه بهتر سرشماری و آسیب‌شناسی‌های آینده  قرار خواهد گرفت. همچنین به لزوم استمرار برگزاری اینگونه نشست‌های هم‌اندیشی در زمینه‌های مختلف آماری و با حضور بیشتر و هرچه پر رنگ‌تر نمایندگان مجلس و سایر صاحب‌نظران تاکید کردند. همچنین اشاره کردند با توجه به وجود سامانه‌های مختلف در زمینه ثبت‌ داده‌های کشاورزی، پس از این سرشماری لازم است به تولی‌گری پژوهشکده آمار و مؤسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی و سایر نهادهای پژوهشی مطالعات و تحقیقات برای برنامه‌ریزی و زمینه‌سازی‌های لازم برای ثبتی‌ مبناتر شدن سرشماری‌های آینده کشاورزی و کاهش زمان آن (حداقل به ۵ سال) صورت پذیرد.

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.