تاریخ انتشار: 07 مهر 1403
بازدید: 21
تشکیل اتاق فکر مرکز آمار ایران با حضور رؤسای سابق مرکز آمار

تشکیل اتاق فکر مرکز آمار ایران با حضور رؤسای سابق مرکز آمار

در این جلسه دکتر زالی، دکتر نواب پور، دکتر حسین زاده و دکتر ابوحمزه، از رؤسای سابق مرکز آمار ایران و دکتر گودرزی رییس مرکز حضور داشتند.

همزمان با برگزاری جلسه هم‌اندیشی رؤسای سابق مرکز آمار ایران با هیات رییسه مرکز، در روز دوشنبه دوم مهرماه ، اتاق فکر مرکز آمار ایران تشکیل شد.

در این جلسه دکتر زالی، دکتر نواب پور، دکتر حسین زاده و دکتر ابوحمزه، از رؤسای سابق مرکز آمار ایران و دکتر گودرزی رییس مرکز حضور داشتند.

در ابتدای نشست دکتر گودرزی ضمن تشکر از حضور مدعوین محترم و قدردانی از زحمات آن‌ها بر استفاده از تجارب روسای سابق مرکز آمار و کلیه مدیران و کارشناسان با تجربه نظام آماری کشور تاکید کرد و شرایط امروز نظام آماری و مرکز آمار را بخاطر توجه ویژه دولت، سازمان برنامه و بودجه، سایر نهادهای کشور، بخش خصوصی و نخبگان نسبت به مرکز آمار ایران به عنوان مرجع اصلی آمار برای کارآمدی برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری  متمایز دانسته و تاکید کرد که انتظار است مرکز آمار ایران در این خصوص نقش فعال داشته باشد. در ادامه ایشان اظهار داشت مرکز آمار ایران همواره به صورت تخصصی، بی طرفانه، حرفه‌ای و بدور از هرنوع سوءگیری سیاسی، آمار حوزه­های مختلف را تولید و منتشر کرده است. ایشان علاوه بر تاکیدات استانداردهای جهانی و انتظارات عمومی، در رویکرد خود و همکارانشان در مرکز،  تولید آمار درست، کیفی، اثربخش و به موقع را حق الناس دانسته و بر بهره وری و روزآمدی و نوآوری در روش‌ها و تعامل با دستگاههای اجرایی و بخش خصوصی و اهتمام به ارتقای سرمایه اجتماعی تاکید نمودند.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود، مشورت و بهره گیری از تجارب و خبرگی را عنصری مهم در اجرای موفق سرشماری کشاورزی ذکر کرد و افزود: اجرای سرشماری کشاورزی یک تکلیف قانونی برای مرکز آمار ایران است و تلاش ما این است که این طرح مهم و ملی را در عین دقت و کیفیت، با نهایت بهینه‌سازی و رعایت استانداردهای علمی و قانونی اجرا نماییم.

در ادامه این جلسه، معاونان مرکز خلاصه‌ای از فعالیت‌های مرکز طی چند سال اخیر ارائه دادند. خانم صالحی، معاون اقتصادی و محاسبات ملی مرکز آمار ایران، با اشاره به گزارش نرخ رشد بهار۱۴۰۳، در رابطه با تغییر در فرایند تولید حساب‌های ملی مرکز آمار گفت: مرکز آمار ایران تا پیش از این، حساب‌های ملی را بر اساس ارزش‌گذاری بر پایه قیمت تولیدکننده محاسبه می‌کرد، اما با همت کارشناسان این حوزه در مرکز، در حال حاضر اطلاعات حساب‌های ملی، بر اساس قیمت پایه محاسبه می‌شود. لذا سال پایه حساب‌های ملی مرکز نیز از سال 1395 به 1400، تغییر یافت و در حال حاضر در تلاش هستیم تا سال پایه حساب‌های استانی و حساب‌های منطقه‌ای را نیز به سال 1400 تغییر دهیم.

 در ادامه خانم  دکتر بنی هاشمی، معاون طرح‌های آماری و آمار‌های ثبتی مرکز آمار ایران، با اشاره به آغاز اجرای سرشماری عمومی کشاورزی 1403 در آبان ماه سالجاری، گفت: مقدمات اجرای سرشماری ثبتی­مبنا در سال ۱۴۰۵ نیز فراهم شده است، اما باید تغییراتی در تکنولوژی‌های موجود مرکز برای اجرایی شدن سرشماری ثبتی مبنا انجام شود.

در ادامه دکتر شباک رییس پژوهشکده آمار با ارایه گزارشی از عملکرد پژوهشکده، تشکیل اتاق فکر را اجرای یکی از استانداردهای بین المللی مراکز آماری دانست و بر تداوم این جلسات تاکید کرد.

وظیفه مرکز آمار ایران تولید آمارهای رسمی با کیفیت است

 دکتر نواب‌پور رئیس اسبق مرکز آمار ایران، وظیفه مرکز آمار ایران را تولید آمارهای رسمی با کیفیت یا کمک به تولید آمارهای رسمی توسط دستگاه‌های اجرایی کشور بیان کرد و در ادامه گفت: اعتماد به مرجع تولید آمار رسمی از ارکان نظام آماری است و این اعتماد زمانی حاصل می‌شود که نحوه تولید آمار مشخص باشد. وی افزود: وظیفه مراکز آمار این است که باید تعیین کند که چه آماری، چه زمانی، برای چه مصارفی، با چه فرمتی و با چه کیفیتی تولید شود؟

دکتر نواب پور در ادامه با تأکید بر اهمیت تعاملات بین المللی در زمینه نظام آماری جهانی و رعایت استانداردهای بین‌المللی به‌ویژه در تعاریف و مفاهیم، اظهار داشت، اگر از تعاریف یکسان بین‌المللی برای آمارگیری‌ها استفاده نکنیم، امکان مقایسه وضعیت کشور با کشورهای دیگر را نخواهیم داشت.

رییس اسبق مرکز آمار ایران و استاد آمار دانشگاه علامه طباطبایی ضمن تأکید بر تولید آمار باکیفت و رعایت حقوق مردم در اجرای سرشماری‌ها تاکید کرد و گفت: در هزینه کرد سرشماری‌ها باید دقت لازم را به عمل آورد تا هیچ امری ضایع نگردد.

جریان تبادل داده نیاز به روان سازی دارد

 دکتر حسین‌زاده، از رؤسای پیشین مرکز آمار ایران، مدرن سازی تظام آماری، تصویب قانون آمار کشور و قانون مرکز آمار را یک نیاز ضروری برای نظام آماری کشور ذکر کرد و افزود: جایگاه مرکز آمار ایران ارتباط زیادی به مدرن سازی و تصویب قانون آمار دارد و بحث ساماندهی نظام آماری کشور، موازی کاری در تولید آمار رسمی، بحث‌های مربوط به نظام آماری ثبتی­مبنا و جریمه کردن اشخاص حقیقی و حقوقی که با مرکز آمار ایران در زمینه تبادل داده همکاری نمی‌کنند، همه در متن پیشنهادی قانون آمار دیده شده است.

وی اظهار داشت:‌ در نظام آماری ثبتی مبنا دستگاه‌های دیگر نیز در کنار مرکز آمار ایران، هویت آماری پیدا می‌کنند. لذا جریان تبادل داده نیاز به روان سازی‌ دارد و این امر نیازمند زیر ساخت مناسب و نهاد‌سازی در این خصوص است. ایشان در ادامه سخنان خود، ضمن تاکید بر اهمیت کیفیت آمارهای تولید شده در مرکز آمار ایران، گفت: رعایت دقت برای تولید آمارهای باکیفیت، از مواردی است که کارشناسان مرکز آمار ایران به آن متعهد هستند.

ضرورت یافتن راهکار برای چالش‌های حوزه داده در کشور

دکتر ابوحمزه رییس سابق مرکز آمار ایران با اشاره به لزوم برندسازی برای مرکز آمار ایران به عنوان مرجعیت نظام آماری کشور تاکید کرد: باید بر ارتقا دید مثبت افکار عمومی نسبت به مرکز آمار ایران تلاش شود. وی ضمن تأکید بر تعامل بیشتر با سازمان برنامه و بودجه کشور و بخش‌های مرتبط این سازمان، برای اجرای بهتر سرشماری‌ها، گفت: در سرشماری ثبتی مبنا، مرکز آمار ایران باید نقش رهبری و نظارتی برای تولید داده در دستگاه‌ها داشته باشد. وی افزود: یافتن راهکاری برای چالش‌های حوزه داده در کشور امری ضروری است و به ابزار حقوقی مناسب نیاز دارد.

تأکید بر نقش مهم ریاست مرکز در تعامل با دستگاه‌ها

دکتر زالی، از دیگر رؤسای پیشین مرکز آمار ایران، بر نقش مهم ریاست مرکز در تعامل با دستگاه‌ها تأکید کرد و در ادامه با اشاره به منویات مقام معظم رهبری،گفت: مقام معظم رهبری بر اهمیت کشاورزی در اقتصاد کشور تأکید زیادی دارند، لذا سرشماری کشاورزی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. وی ارتباط و تعامل سازنده مرکز آمار ایران با معاونت آمار استان‌ها و وزارت جهاد کشاورزی را برای اجرای سرشماری کشاورزی، ضروری ذکر کرد و افزود: دستگاه‌های اجرایی کشور و معاونت آمار استان‌ها، همه باید به این آگاهی برسند که آمارهایی که توسط مرکز آمار ایران تولید می‌شوند، مورد نیاز خود آن‌ها برای برنامه‌ریزی‌های کشاورزی مناطق مختلف کشور است و درنتیجه برای تولید آمار باید با مرکز آمار همکاری نمایند.

در پایان جلسه مقرر شد در مرکز آمار ایران اتاقی برای پیشکسوتان سازمان در نظر گرفته شود و اتاق فکر مرکز آمار ایران با دستور جلسات مشخص و بطور مستمر جلساتی را داشته باشد.

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.