تاریخ انتشار: 07 مهر 1403
بازدید: 10
تشريح برنامه‌هاي سرشماري عمومي كشاورزي سال ۱۴۰۳ توسط دکتر یوسفی مدیرکل دفتر برنامه‌ها و سیاست‌های کلان مرکز آمار ایران در هشتمین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان.

تشريح برنامه‌هاي سرشماري عمومي كشاورزي سال ۱۴۰۳ توسط دکتر یوسفی مدیرکل دفتر برنامه‌ها و سیاست‌های کلان مرکز آمار ایران در هشتمین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان.

دکتر یوسفی: سرشماری عمومی کشاورزی اطلاعات مهمی را از فعالیت های کشاورزی کشور در سطح کوچکترین واحد جغرافیایی ارائه می دهد که تنها با اجرای سرشماری قابل حصول است.


 به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه،دکتر یوسفی مدیرکل دفتر برنامه‌ها و سیاست‌های کلان مرکز آمار ایران در هشتمين جلسه شوراي برنامه‌ريزي و توسعه استان اظهار كرد: عنوان سرشماري عمومي كشاورزي سال جاري بعد از انتخابات يكي از مهمترين مشارکت های عمومی و دومین طرح آماری بزرگ کشور و مهمترین فعالیت آماری بخش کشاورزی است.
وی بیان کرد: در این سرشماری اطلاعاتی ارزشمند در خصوص خصوصیات پایه‌ای و ساختاری بخش کشاورزی به دست می‌آید که برای سیاست گذاری، نظارت و ارزیابی طرح‌های توسعه کشاورزی و روستایی به بررسی دقیق آنها نیاز است.
ایشان گردآوری اطلاعات فعالیت های مختلف کشاورزی ازجمله "پرورش محصولات سالانه "پرورش محصولات دائمی ، پرورش دام و طیور، کشت محصولات گلخانه ای"، "پرورش آبزیان خوراکی شامل ماهیان گرمابی و سردآبی و ... از اهداف این سرشماری دانست.
یوسفی با اشاره به سرشماری های انجام شده در سال های گذشته گفت : بر اساس آخرین سرشماری که در سال ۱۳۹۳ اجرا شده، بیش از ۴ میلیون بهره بردار کشاورزی در کشور وجود دارد که ۹۰ درصد از بهره برداری های کشاورزی متعلق به آنها، در مناطق روستایی واقع شده است.
ایشان در ادامه افزود: سابقه اجرای سرشماری عمومی کشاورزی در ایران تا کنون ۵ سرشماری در سالهای ۱۳۵۲ ،۱۳۶۷ ،۱۳۷۳ ،۱۳۸۲ با استفاده از ابزار کاغذی و سال ۱۳۹۳ با استفاده از ابزار الکترونیکی "تبلت" اجرا و نتایج آن در سطح معرفی سرشماری عمومی كشاورزی ۱۴۰۳ کوچکترین واحد جغرافیایی ( شهر و آبادی) منتشر شده است. ایشان گفت مقایسه سرشماری های کشاورزی در کشورها نشان می دهد که کشور ایران به لحاظ تعداد سرشماری در منطقه آسیا با ۵ سرشماری جزو کشورهای پیشرو است.
مدیرکل دفتر برنامه‌ها و سیاست‌های کلان مرکز آمار ایران گفت مطابق ماده ۳ قانون مرکز آمار ایران و ماده ۱۰ قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور (بهمن ۱۳۹۵ )به منظور حفظ آمارهای بخش کشاورزی و بهنگام سازی بهره برداران کشاورزی، سرشماری یاد شده باید در پاییز سال ۱۴۰۳ اجرا گردد.
یوسفی گفت: اطلاعات حاصل از این سرشماری، تأمین کننده نیازهای چارچوبی و آمار پایه این بخش در سطح کوچکترین واحد جغرافیایی مورد نیاز مرکز آمار ایران، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان های متولی تنظیم بازار، برنامه ریزان، پژوهشگران و ... می باشد.
این مقام مسئول تهیه چارچوب آماری برای آمارگیری های نمونه ای ، تولید اطلاعات ساختاری در سطوح جغرافیایی کوچک با قابلیت ارائه در طبقه بندی های چند بعدی، فراهم کردن سرجمع ها و اطلاعات کلی برای سنجش برآوردهای بین سرشماریها را از مهمترین اهداف سرشماری عمومی كشاورزی در سال ۱۴۰۳ خواند.
شایان ذکر است سرشماری عمومی کشاورزی سال ۱۴۰۳ از اول آبانماه آغاز و به مدت ۴۵ روز ادامه خواهد داشت

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.