تاریخ انتشار: 10 مهر 1403
بازدید: 242
گزارش نرخ رشد اقتصادی سه ماهه اول سال 1403

گزارش نرخ رشد اقتصادی سه ماهه اول سال 1403

در سه ماهه اول سال 1403 رشته فعاليت‌هاي گروه كشاورزي رشد 2.3، گروه صنایع و معادن 5.8و گروه خدمات 3.1درصد نسبت به سه ماهه اول سال 1402، رشد داشته است.

بر اساس آخرين نتايج حساب‌هاي ملي فصلي مركز آمار ايران، محصول ناخالص داخلي (GDP) به قيمت ثابت سال 1400 در سه ماهه اول سال 1403 به رقم ۲۴,۱۷۷ هزار ميليارد ريال با نفت و ۱۸,۰۲۰ هزار ميليارد ريال بدون احتساب نفت رسيده است، در حالی كه رقم مذكور در سه ماهه اول سال قبل با نفت ۲۳,۱۲۱ هزار ميليارد ريال و بدون نفت ۱۷,۵۳۶ هزار ميليارد ريال بوده كه نشان از رشد 4.6 درصدي محصول ناخالص داخلي با نفت و 2.8 درصدي محصول ناخالص داخلي بدون نفت در سه ماهه اول سال 1403 دارد.

نتايج مذكور حاكي از آن است كه در سه ماهه اول سال 1403 رشته فعاليت‌هاي گروه كشاورزي رشد 2.3، گروه صنایع و معادن 5.8و گروه خدمات 3.1درصد نسبت به سه ماهه اول سال 1402، رشد داشته است.

محاسبات فصلي در مركز آمار ايران در قالب 18 بخش اصلي متشكل از 50 رشته فعاليت بر مبنای طبقه‌‌بندی ISIC.Rev4 انجام مي‌شود كه بر اين اساس گروه كشاورزي شامل زير بخش‌هاي زراعت و باغداري، دامداري، جنگل‌داري و ماهيگيري، گروه صنايع و معادن شامل زير بخش‌هاي استخراج نفت خام و گاز طبيعي، استخراج ساير معادن، صنعت، تأمين آب و برق، توزیع گاز طبيعي و ساختمان مي‌باشد و گروه خدمات شامل زير بخش‌هاي عمده و خرده فروشي، فعاليت­هاي خدماتي مربوط به تأمين جا و غذا، حمل و نقل، انبارداري، پست، اطلاعات و ارتباطات، فعالیت­های مالی و بیمه، مستغلات، كرايه و خدمات كسب و كار و دامپزشکی، اداره امور عمومي و خدمات شهري، آموزش، فعالیت­هاي مربوط به سلامت انسان و مددکاری اجتماعی و ساير خدمات عمومي، اجتماعي، شخصي و خانگي است.

لازم به ذکر است سری زمانی حساب‌های ملی مرکز آمار ایران با تغییر سال پایه 1400 تهیه و منتشر شد. در این راستا ارزشگذاری این محاسبات که پیش از این براساس قیمت تولیدکننده بود به قیمت پایه نیز تغییرکرد. بروز رسانی منابع اطلاعاتی در راستای تغییر سال پایه و بازنگری در برخی از طبقه‌بندی‌ها صورت گرفت. در همین راستا حساب‌های ملی و منطقه‌ای سالانه با تفصیل بیشتر به سال پایه 1400 و قیمت پایه در دست انتشار است.

همچنین اطلاعات تفصيلي در زمينه حساب‌هاي ملي سه ماهه اول سال 1403، از طريق درگاه ملي آمار در قسمت داده‌ها و اطلاعات آماري/ حساب‌هاي ملي/ جداول آماري/ زير گروه حساب‌هاي ملي فصلي، قابل دسترسي مي‌باشد.

برای مشاهده اطلاعات تکمیلی به فایل پیوست مراجعه کنید.

 

 

اشتراک گذاری
تصاویر
فایل های پیوستی
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.