تاریخ انتشار: 06 اسفند 1397
بازدید: 813
دسته‌بندی: تحلیل و یادداشت
بررسی و تحلیل آمارهای مسكن و ساختمان

بررسی و تحلیل آمارهای مسكن و ساختمان

اهمیت بخش مسکن در اقتصاد کشور و نیز حساسیت‌ها و تاثیرات اقتصادی و اجتماعی ناشی از آن، مرکز آمار ایران را بر آن داشت تا از سال 1372 به تهیه و اجرای طرح آمارگیری از قیمت و اجاره مسکن بپردازد، از سال 1388 برای ارایهی این اطلاعات از سامانه اطلاعات مدیریت معاملات املاك و مستغلات كشور استفاده شد.

نوسان قیمت مسکن، به خصوصیات بازار مسکن و خصوصیات ذاتی آن بازمی‌گردد. از خصوصیات مسكن میتوان به حیاتی بودن، بادوام بودن، ماهیت دوگانه مصرفی‏-‏ سرمایهای، تقسیم​ ناپذیری و مبادله​ناپذیری آن اشاره كرد. ویژگی­های بازار مسکن که عمدهی آنها به خصوصیات ذاتی مسکن باز می­گردد عبارتند از: ناکارآمدی اطلاعاتی، بالا بودن هزینههای مبادله، تعدیل کند در برابر شوک‌های وارده و پیوند وسیع با اقتصاد کلان.

از عواملی كه تاثیر مثبت بر افزایش قیمت مسكن دارند میتوان به افزایش درآمد خانوار، هزینهی ساخت، رشد جمعیت، وسعت و جمعیت منطقه، نقدینگی، قیمت زمین، قیمت طلا و قیمت دورهی قبل اشاره كرد. از طرف مقابل نرخ سود بانكی، شاخص قیمت سهام، شاخص بورس، موجودی مسکن خالی، نرخ ارز، تولید ناخالص و قیمت سکه از عواملی هستند كه بر قیمت مسكن تاثیر منفی دارند.

روند تغییرات متوسط قیمت فروش یك مترمربع زیربنای مسكونی در شهر تهران از بهار 1390 تا پاییز 1397 افزایشی بوده و از 17653 هزار ریال در بهار 1390 به 93980 هزار ریال در پاییز 1397 رسیده است.

رشد فزایندهی قیمت مسكن از بهار 1390 تا بهار 1392، را میتوان ناشی از تورم عمومی دانست. همچنین تبدیل شدن بازار مسكن در تهران به بازار سفته​بازی و افزایش خرید و فروشها برای بهرهبرداری از رشد سریع قیمتها عامل دیگر جهش قیمت میباشد. از طرف دیگر به علت ثابت ماندن تسهیلات خرید مسكن، خریداران واقعی و مصرف كنندگان مسكن، از این بازار عقب افتاده و با تسلط سفته بازان بر بازار مسكن، جهشهای ناگهانی در قیمت مسكن رخ داد.

کاهش نرخ سود بانک‌ها در سال 1396، شروع خوبی برای ایجاد رونق مسکن در این سال بوده است. بازار مسکن در سال 1396 از رکود 4 ساله خارج ‌شده و خرید و فروش نسبت به سال قبل افزایش یافته است. شیب افزایش در بهار، تابستان و پاییز ملایم بوده ولی در زمستان جهش قیمتی اتفاق افتاده است. این روند افزایشی در بهار 1397 ادامه یافته و در پاییز 1397 به اوج خود میرسد...

برای مشاهده متن كامل تحلیل به فایل پیوست مراجعه كنید.

 

 

اشتراک گذاری
تصاویر
فایل های پیوستی
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.