تاریخ انتشار: 17 بهمن 1397
بازدید: 646
دسته‌بندی: اخبار سازمانی
 شاخص های آماری فهم مشترک و وفاق عمومی را در جامعه گسترش می دهد

 شاخص های آماری فهم مشترک و وفاق عمومی را در جامعه گسترش می دهد

سید حسین پیمان مدیر کل دفتر ریاست، روابط عمومی وهمکاری های بین الملل مرکز آمار در نشست خبری با موضوع دستاوردهای چهل ساله مرکز آمار ایران با تاکید بر نقش موثر رسانه در ایجاد اراده جمعی و افزایش تحرک و انگیزه پیشرفت و همچنین زدودن روحیه بی تفاوتی، فردگرایی،خرافه جویی، رانت جویی و امتیاز طلبی، محور عمده فعالیت های مرکز امار را بر اساس سه رویکرد عمده یعنی اجرای طرح های آماری،انجام سرشماری ها و همچنین آمارهای ثبتی دانست و گفت: وظایفی که طبق ماده 3 قانون مصوب 1353 به این مرکز محول شده است از جمله شامل تهیه محاسبات ملی و شاخص قیمت ها، گردآوری آمارهای مورد نیاز بخش عمومی و بخش خصوصی و همچنین تهیه و انتشار سالنامه آماری کشور می باشد.

وی با اشاره به اینکه تعداد طرح های آماری که درپیش از انقلاب انجام می شد از انگشتان دست فراتر نمی رفت گفت: اکنون در مرکز آمار حدود 50 طرح آماری در هر سال با استفاده از استانداردهای فنی و کارشناسی نظیر چرخشی بودن نمونه گیری و عدم  استفاده از کاغذ در برخی از طرح های آماری و همچنین استفاده از اتاق کنترل برای پایش محل و چگونگی آمارگیری توسط مامور اجرا می شود.

پیمان با بیان اینکه در پیش از انقلاب اسلامی ایران در مجموع حدود 7 سرشماری انجام شده بود ولی پس از انقلاب حدود 20 سرشماری را پشت سر گذاشته ایم خاطر نشان ساخت: یکی از مزایای این مرکز در قدرت بسیج کردن حدود یکصد هزار نیروی موثر در حدود بازه زمانی یکماهه در سرشماری هاست.

وی در ادامه گفت :مرکز آمار همواره سه ویژگی دقت، سرعت و صحت را در فعالیت های خود مد نظر قرار داده است به همین دلیل همیشه به دنبال نوین سازی و نوآوری و استفاده از فناوری های جدید بوده است، به عنوان نمونه در سرشماری 1375 برای استخراج پرسشنامه ها از دستگاه optical mark reader   و در سرشماری 85 از ICR  یا "تشخیص هوشمند نویسه ها" در کاهش خطای ورود اطلاعات برای فرایند استخراج با تصویر برداری مستقیم و تبدیل تصویر به داده و همچنین در سرشماری کشاورزی 1393 و همچنین در سرشماری عمومی نفوس و مسکن 95 از فناوری اینترنت و تبلت در فعالیت های خود بهره برده است.

مدیر کل دفتر ریاست، روابط عمومی و همکاری های بین الملل با اشاره به فرایند نوین سازی و حرکت به سمت رویکرد ثبتی مبنا شدن نظام آماری و همچنین پیگیری نظام جامع ثبت های آماری ایران یا "ایران استارز" افزود: رویکردی که سرشماری های ثبتی مبنا به دنبال آن است مبتنی بر حذف خود اظهاری و خطاهای غیر نمونه ای است یعنی هر فرد با مشخصات خاص سنی و جنسی دارای فعالیتی است که این فعالیت در یک نوع کسب و کار و مکانی معین تحت عنوان طرح "ایران استارز" انجام می شود.

وی ضمن با اهمیت خواندن ظرفیت سنجی ، هدف گذاری و آمایش بخش های اقتصادی و اجتماعی در نظام آماری کشورخاطر نشان کرد: چنانچه نظام آماری ما پویا و جامع نباشد این وضعیت تردید و بی اعتمادی عملیاتی را در سطح جامعه رقم خواهد زد که به دلیل وجود فرهنگ آماری پایین در دستگاه های اجرایی متاسفانه تا کنون امکان تحقق استقرار کامل نظام آمارهای ثبتی در نظام تصمیم سازی و تصمیم گیری کشور در کشور فراهم نشده است که نتیجه این مساله سبب شده است کشور از این ظرفیت آماری که متعلق به همه کشور و ملت است محروم بماند.

پیمان با بیان اینکه سرشماری های کارگاهی، جمعیتی و اقتصادی بر اساس رویکرد ثبتی مبنا با استفاده از پایگاه های اطلاعاتی دستگاه های اجرایی و انتقال ریزداده های آنها به این مرکز لازم است در آینده نزدیک صورت پذیرد گفت: بر اساس ماده 67 برنامه توسعه کشور دستگاه های اجرایی، واحدهای زیر نظر مقام معظم رهبری اعم از نظامی و غیر نظامی در صورت موافقت ایشان، شورای های اسلامی شهر و روستا، موسسات خصوصی حرفه ای عهده دار ماموریت عمومی موظفند در سامانه های الکترونیکی خود اقلام اطلاعاتی و آماری ثبتی موضوع قانون مرکز آمار ایران مورد نیاز برای " نظام جامع آمارهای ثبتی" وشبکه ملی آمار ایران را ایجاد و حداکثر تا پایان سال دوم اجرای قانون برنامه امکان بهره برداری الکترونیکی و برخط آن را بر بستر شبکه ملی آمار و اطلاعات برای مرکز آمار فراهم نمایند و این مرکز مکلف است اقلام آمار ثبتی و نحوه تولید آن را برای هر یک از دستگاه ها تهیه و ابلاغ نماید.

وی با اشاره به اینکه چنانچه نتوان نظام تصمیم سازی کشور را با آمارها و شاخص های ثبتی مبنا تجهیز کرد قطعاً از کارایی عملیاتی برنامه ریزی های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کاسته خواهد شد تصریح کرد: بدون نظام آماری کارآمد و کارا که عدالت را با داده های آماری و تبیین شفاف نشان می دهد شاخص های آماری نمی توانند فهم مشترک و به دنبال آن وفاق عمومی را برای نیل به هدف ایجاد نمایند.

مدیر کل دفتر ریاست، روابط عمومی و همکاری های بین الملل در ادامه خاطر نشان کرد: بر اساس طرح های آمارگیری میزان تولید محصولات اصلی باغی قبل از انقلاب ۸۳۰ هزارتن بوده که این رقم در سال ۹۶ به 3.8 میلیون تن رسیده است. همچنین پیش از انقلاب ۴۲ میلیون رأس دام سبک در کشور وجود داشته در حالی که این رقم در سال ۹۶ به 55 میلیون رأس رسیده است.

پیمان در ادامه افزود :پیش از انقلاب ۲۴۷ هزار تن تولید گوشت قرمز در کشتارگاه های رسمی داشتیم که این رقم در سال ۹۶ به ۴۲۹ هزار تن رسید.

وی همچنین با بیان مقایسه ای بین سال 1356و 1396 در لوازم و تسهیلات خانوار گفت: 16.9درصد از خانوارهای شهری در سال ۵6 از اتومبیل شخصی استفاده می کردند که این رقم در سال ۹۶ به50.6 درصد رسیده است.

 او در ادامه افزود که این ارقام در حوزه روستایی متفاوت بوده به طوری که در سال 56 ، حدود 1.4 درصد خانوارها از اتومبیل شخصی استفاده می کردند که این عدد در سال ۹۶ به 29.6 درصد افزایش یافته است.

سید حسین پیمان افزود: 7.3 درصد خانوارهای شهری در سال 1356 از جاروبرقی استفاده می کردند که در سال 1396، 91 درصد خانوارهای شهری و 65 درصد خانوارهای روستایی از این لوازم استفاده می کردند.16.7 درصد خانوارهای شهری در سال 1356 از ماشین لباسشویی استفاده می کردند که در سال 96 استفاده خانوارهای شهری از ماشین لباسشویی به 86.3 درصد و درصد خانوارهای روستایی که در سال 1356 از ماشین لباس شویی استفاده نمی کردند به 53.9 درصد رسید.همچنین استفاده از تلفن همراه در خانوارهای شهری در سال 96، 95.6 درصد و خانوارهای روستایی 89.4 درصد و استفاده از رایانه در خانوارهای شهری در سال 96، 37.8 درصد و خانوارهای روستایی 12.6 درصد بوده است.همچنین 79.5 درصد خانوارهای شهری در سال 1356، از آب لوله کشی استفاده می کردند که در سال 1396 این میزان به 99.71 درصد و در خانوارهای روستایی از 11.7 درصد سال 1356 به 94.54 درصد رسید.

 مدیرکل روابط عمومی مرکز آمار ایران افزود: در سال ۵6، ۹۲ درصد از خانوارهای شهری و ۱۶ درصد از خانوارهای روستایی به برق دسترسی داشتند که این اعداد در سال ۹۶ به ۱۰۰ درصد رسید.

پیمان در ادامه گفت: در سال ۹۶، 94 درصد خانوارهای شهری و 65 درصد خانوارهای روستایی مجهز به گاز لوله کشی شدند.در سال ۹۶، 43درصد خانوارهای شهری و حدود 1.13 درصد خانوارهای روستایی به شبکه عمومی فاضلاب متصل بوده اند در صورتی که در سال 1356 از شبکه عمومی فاضلاب استفاده نمی کردند.وی در ارتباط با بخش راه آهن گفت: در سال 58، ۵ هزار و ۸۱۰ کیلومتر راه آهن داشتیم که این عدد در سال ۹۵ به ۱۰ هزار و ۴۷۵ کیلومتر رسید. همچنین در سال 58، ۶۳ هزار کیلومتر جاده داشتیم که این عدد در سال ۹۵ به ۲۱۵ هزار و ۵۶۰ کیلومتر رسید که در واقع 3.4 برابر شده است.

او گفت :در سال 1355 از جمعیت 6 ساله و بیشتر 52.5 درصد بی سواد بوده اند و در مردان جمعیت 6 ساله و بیشتر 41 درصد و در بین زنان 64 درصد در کشور بی سواد بوده اند.همچنین در این سال بی سوادی در جامعه شهری جمعیت 6 ساله و بیشتر در بین مردان 40 درصد و در بین زنان 44 درصد بوده است و در جامعه روستایی بین مردان 56 درصد و زنان 82 درصد بوده است که در سال 1395 این رقم در جامعه به 12 درصد در کشور و در مردان 9 درصد و در زنان 16 درصد و در جامعه شهری بین مردان 6 درصد و زنان 12 درصد و در جامعه روستایی بین مردان 16 درصد و زنان به 27 درصد کاهش یافته است.

همچنین در سال 58 تعداد مطبوعات کشور اعم از روزنامه، هفته نامه و ماهنامه 237 نشریه بود که این رقم در سال 96 به 6282 عنوان نشریه رسیده است که حدوداً 28 برابر شده است.

برای مشاهده جزئیات این خبر به فایل پیوست مراجعه كنید.

اشتراک گذاری
تصاویر
فایل های پیوستی
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.