تاریخ انتشار: 17 دی 1397
بازدید: 929
دسته‌بندی: تحلیل و یادداشت
بررسی آمارهای محیط زیست

بررسی آمارهای محیط زیست

آمارهای محیط زیست موضوعی نسبتاً جدید است و تقاضا برای این آمارهایی رو به افزایش است. نظر به این­که شرایط انسان­ها وابسته به محیط زیست است، توجه به مسائل محیط زیستی مانند تغییر اقلیم، کاهش در تنوع زیستی و مدیریت منابع طبیعی اهمیت دارد و ارائه آمارهای با کیفیت در این حوزه بر زندگی و کسب کار مهم است. آمارهای محیط زیست طیف گسترده­ای از اطلاعات را پوشش می‌دهند و میان رشته­ای هستند. منابع آن شامل طیف وسیعی از موسسات جمع­آوری داده است و روش‌های متعددی برای گردآوری آن­ها استفاده می‌شود.

آمارهای محیط زیست، وضعیت و تغییرات شرایط محیط زیست، كیفیت و دسترسی به منابع محیط زیستی، اثر فعالیت­های انسانی و وقایع طبیعی بر محیط زیست، اثر شرایط محیط زیستی در حال تغییر، همچنین رفتارهای اجتماعی و اقدامات اقتصادی اتخاذ شده توسط جوامع برای اجتناب یا كاهش این تاثیرات و حفظ و نگهداری ظرفیت محیط زیست برای تامین خدماتی ضروری برای حیات و رفاه انسان‌ها را توصیف می‌كند.

در این گزارش به اهمیت و گستره آمارهای محیط زیست پرداخته شده و توصیه­های بین المللی موجود در این حوزه، مرور شده و آمارها و شاخص­های مرتبط با موضوعات محیط زیستی بر اساس دستورالعمل "چارچوب توسعه آمارهای محیط زیست" مورد مطالعه قرار گرفته و در ادامه آمارهای مرتبط با محیط زیست که در سال­های اخیر در مرکز آمار ایران تولید شده، ارائه شده است.

در این تهیه گزارش، ترجمه دستورالعمل "چارچوب توسعه آمارهای محیط زیست FDES" سرکار خانم هایده حجت الاسلامی مورد استفاده قرار گرفته است و مولفه­ها و شاخص­های موجود در دستورالعمل "چارچوب توسعه آمارهای محیط زیست" را جناب آقایان عرفاتی و مهاجر مورد بررسی و ارزیابی قرار داده­اند.

این مقاله به قلم  خانم  سحر صاحبی  رئیس گروه آمارهای انرژی و محیط زیست دفتر صنعت، معدن و زیربنایی مركز آمار ایران تهیه شده است. برای مشاهده فایل كامل مقاله به فایل پیوست  مراجعه كنید.

اشتراک گذاری
تصاویر
فایل های پیوستی
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.