تاریخ انتشار: 27 اسفند 1403
بازدید: 30
دسته‌بندی: مصاحبه
گفت و گو با رئیس مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنیت فضای مجازی  مرکز آمار ایران در رابطه با کسب جایگاه 17 کشوری در بین 168دستگاه اجرایی کشور در پروژه پایش کیفیت خدمات الکترونیکی،درگاه ها و پرتال‌های دستگاه های اجرایی کشور

گفت و گو با رئیس مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنیت فضای مجازی مرکز آمار ایران در رابطه با کسب جایگاه 17 کشوری در بین 168دستگاه اجرایی کشور در پروژه پایش کیفیت خدمات الکترونیکی،درگاه ها و پرتال‌های دستگاه های اجرایی کشور

شهرزاد پیشکاری : مرکز آمار ایران موفق به کسب امتیاز حول چهار محور به شرح ذیل است، دولت کاربر محور 89.75، دولت شفاف 90، دولت یکپارچه 67.5 ، دولت مشارکتی85 و امتیاز کل در این بخش ها به 82.18 رسیده است.

 

  • ضمن تبریک کسب جایگاه 17 کشوری در بین 168دستگاه اجرایی کشور در پروژه پایش کیفیت خدمات الکترونیکی،درگاه ها و پرتال های دستگاه های اجرایی کشور توضیحاتی را در این زمینه بفرمایید؟

در راستای تکالیف محوله وفق مواد 67 و 68 قانون برنامه ششم و مصوبه مجلس در برنامه هفتم توسعه در حوزه دولت الکترونیکی و توسعه دولت هوشمند در کشور و اجرای بند 2 مصوبه جلسه یازدهم شورای اجرایی فناوری اطلاعات مبنی بر ارزیابی کیفیت وب گاه ها و خدمات الکترونیک پروژه " پایش کیفیت خدمات الکترونیکی، درگاه ها و پرتال هاي دستگاه هاي اجرایی" توسط سازمان فناوري اطلاعات ایران در سطح کشور در بازه زمانی سالانه انجام می شود.  در این راستا و همانطورکه اشاره نمودید مرکز آمار ایران موفق به کسب رتبه 17 کشوری در بین 168 دستگاه اجرایی شده است .

  • هدف از این ارزیابی چیست ؟
  • الکترونیکی کردن تمام فرایندها و خدمات با قابلیت الکترونیکی و تکمیل بانک های اطلاعاتی
  • کاهش سالانه 12.5 درصد از مراجعات حضوری مردم به دستگاه ها
  • انجام تبادلات الکترونیکی صرفا از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات
  • ارتقای 30 رتبه ای شاخص توسعه دولت الکترونیکی کشور در ارزیابی بین المللی (EGDI)
  • ارزیابی تکالیف هوشمند سازی مبتنی بر قوانین
  • این ارزیابی بر اساس چه مدلی انجام می‌شود؟

مدل ارزیابی کیفیت خدمات الکترونیکی دستگاه های اجرایی مبتنی بر پایش از نظر 4 محور شامل دولت کاربر محور، دولت شفاف، دولت یکپارچه و هوشمند و دولت مشارکتی شکل می گیرد . این مدل براساس نتایج مطالعاتی، تکالیف، مصوبات و قوانین بالا دستی در کشور، بررسی روش های ارزیابی های بین المللی در حوزه دولت الکترونیکی و نیز تحلیل بازخوردها در چهار محور فوق انجام می شود.  

  • چه خدماتی در مرکز آمار ایران مشمول ارزیابی سازمان فناوري اطلاعات ایران می شوند ؟

مرکز آمار ایران، خدمات خود را در قالب 2 خدمت کلان و 4 زیر خدمت به شیوه الکترونیکی از طریق وب سایت سازمانی و سامانه ها ارایه میدهد. این خدمات شناسنامه دار بوده و مصوب سازمان اداری و استخدامی است.  بنابراین پایش ها حول محور این خدمات بررسی می شوند. که به شرح زیر است:

  1.  خدمت ارائه آمارهای تولیدی و ثبتی شامل:
  • خدمات اطلاع رسانی آماری که از طریق انتشارداده و اطلاعات در وب سایت سازمانی مرکز آمار ایران (درگاه ملی آمار )و نرم‌افزار آمارهمراه ارائه می گردد.
  • خدمات تأمین سفارش‌های اطلاعاتی خاص مشتریان از طریق ارتباط کاربران آماری با واحد اطلاع رسانی آماری و سامانه خدمات اطلاع رسانی آماری انجام می شود.
  1. ارائه خدمات در زمینه شناسایی مشاوران و پیمانکاران آماری واجد صلاحیت شامل:
  • صدور و تمدید گواهینامه مشاوران آماری از طریق سامانه تشخیص صلاحیت مشاوران آماری
  • رتبه‌بندی مشاوران آماری واجد از طریق سامانه تشخیص صلاحیت مشاوران آمار
  • مرکز آمار ایران چه امتیازی در این ارزیابی به دست آورده است؟

در پایش دوره یازدهم 1403، تعداد کل دستگاه های اجرایی مشمول ارزیابی 168 دستگاه و تعداد شاخص های ارزیابی 41 شاخص با تاکید ویژه بر قانون برنامه هفتم پیشرفت کشور جمهوری اسلامی ایران بوده است که امتیاز کیفیت خدمات الکترونیکی مرکز آمار ایران از 100 عدد 82.18 و رتبه آن در بین 168 دستگاه اجرایی 17کشوری و نشانگر کیفی مرکز آمار ایران در ارزیابی این دوره درجه عالی  بوده است .

  • لطفا امتیازات کسب شده مرکز آمار ایران حول4 محوراصلی را بیان کنید؟

مرکز آمار ایران موفق به کسب امتیاز حول چهار محور به شرح ذیل است،  دولت کاربر محور 89.75 ، دولت شفاف 90، دولت یکپارچه 67.5 ، دولت مشارکتی85 شده است و امتیاز کل در این بخش ها به 82.18 رسیده است.

  • به نظر شما چه اقداماتی منجر به تک رقمی شدن امتیازات کسب شده در ارزیابی های آتی می شود؟
  • بکار گیری تکنولوژی جدید در وب سایت سازمانی مرکز آمار ایران (درگاه ملی آمار )
  • تدوین برنامه اجرایی مرکز آمار در حوزه دولت هوشمند و اختصاص مشاوران زبده در این زمینه
  • تهیه معماری سازمانی در راستای بهینه سازی فرآیندها و خدمات
  • بازنگری شناسنامه خدمات فعلی و بهینه سازی آن ها
  • توسعه استانداردسازی درگاه ملی آمار با در نظر گرفتن مشاور فنی در این زمینه
  • مشارکت کاربران و دریافت بازخورد (بازنگری و اعمال اصلاحات )
  • ایجاد شبکه و زیر ساخت ابری دولت با امکان تعامل با سکوهای دیجیتال برای استفاده از داده ها و خدمات دستگاه های دولتی و حاکمیتی (ابردولت) و اختصاص بودجه و مشاور در این زمینه
  • برقراری کانال‌های متنوع دسترسی به خدمات برای گروه‌های آسیب‌پذیر ازجمله افراد دارای ناتوانی جسمی، زنان، جوانان، اقشار کم‌درآمد، کم‌سواد، سالمندان و ...
  • ضمن تشکر از شما در پایان اگر نکته یا موضوعی جامانده بفرمایید

جا دارد از تمامی همکارانم در مرکز فاوا به خصوص معاونت پايگاه‌هاي اطلاعاتي و دولت الكترونيك فضای مجازی فاوا که در  پیاده سازی شاخص‌ها در وب سایت سازمانی و سامانه ها و همچنین پاسخگویی به ارزیابان سازمان فناوري اطلاعات ایران تلاش مضاعفی داشتند تشکر و تقدیر نمایم.

 

 

 

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.